Longlife-batteri till aktiv elektronik?
-
- Medlem
Longlife-batteri till aktiv elektronik?
Ja, ni hörde själva.... Är jag en komplett idiot eller borde det funka? Tänkte på brandvarnare och s.k. 10-årsbatterier av lithiumtyp. Kan det lämpa sig i en bas? Allt för att latmasken ska slippa skruva upp fyra skruvar var sjätte månad.....
/Hank
/Hank
- anli
- VIP medlem
Glömde sladden i igen. Prutt. Då är det kört direkt efter en natt. Två nya nya 9 voltare måste införskaffas till Ovation basen.
Det borde vara dödmansgrepp eller nåt.
Dyra batterier tror jag inte på. Billigast möjliga och byta ofta.
Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
Det borde vara dödmansgrepp eller nåt.
Dyra batterier tror jag inte på. Billigast möjliga och byta ofta.
Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
-
- Medlem++
- edvin
- Medlem++
jag provade lite. Funkade bra, helt brusfritt!mrbaloo skrev:Är det någon som har använt (eller använder) EBS fantommatningssystem? Jag har det i min Drome men aldrig provat det på någon av basarna.anli skrev: Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
/MrBaloo
grejor
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
En av mina kunder tyckte att hans P-bas med Bartolini-mik började låta lite illa, nästan som svag dist. När vi tog bort plektrumskyddet upptäckte vi att det fanns en preamp med batteri som ingen av oss kom ihåg att vi satte in för 3,5 år sedan. Ganska bra livslängd för ett vanligt alkaliskt batteri. (Jo, basen hade använts ganska mycket...)
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Enligt obekräftade rykten så är ikeas batterier tillverkade av en av de bättre fabrikerna, kamprad gjorde väl en bra deal som vanligt köpte väl några miljoner på en gång.Eagle Hazze skrev:De bästa 9 voltare jag har använt och använder till aktiva basar är IKEAS gula nior, räcker längst och är billiga.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- Taurus
- Medlem++
Jag har haft syraläck efter ett par veckors använding i ett knippe av IKEAs niovoltare för ett par år sedan, sedan dess törs jag inte använda dom i batteribasar. Synd, för de är ju billiga.Eagle Hazze skrev:Enligt obekräftade rykten så är ikeas batterier tillverkade av en av de bättre fabrikerna, kamprad gjorde väl en bra deal som vanligt köpte väl några miljoner på en gång.Eagle Hazze skrev:De bästa 9 voltare jag har använt och använder till aktiva basar är IKEAS gula nior, räcker längst och är billiga.
Så, jag brukar använda alkaliska av skapligt märke, är noga med att dra ut sladdar och byter typ ett par-tre gånger om året trots i princip dagligt spelande. Ingen jag blir ruinerad av, men kan man spara nån spänn gör det ju inget.
Anli, en bas som käkar två niovoltare på ett dygn...jag förstår att du funderar på nätagg

- Aslan
- Medlem++
Det låter mer som det är nåt elfel.Taurus skrev: Anli, en bas som käkar två niovoltare på ett dygn...jag förstår att du funderar på nätagg
I början av min baskarriär köpte jag en Ibanez-bas och den började låta lite skramligt och distade efter 3-4mån. Jag gick tillbaka till affären där jag hade köpte det och de första de frågade om jag hade bytt batteri...
Då hade jag ingen aning om att det var en aktiv bas som behövde batteri

Det jag menar bara är att batteriet måste hålla mycket längre än en dag även med kabel i...

Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- Liten
- Hedersmedlem
Tjena!
Har provat "dyra" longlife batterier för brandvarnare. Inte nämnvärt längre hållbarhet än något annat.
Eftersom jag har mitt batteri i en urfräsning under plektrumskyddet (måste av med kåpa, rampen som sitter med 4 av mickakruvarna, alla p-skyddsskruvarna och jackpoattan!) är jag väldigt restriktiv med byten och har sökt efter lösningar som håller så länge som möjligt.
Trots värdeminskningen överväger jag mer och mer att montera en batterilucka på baksidan.
Har provat "dyra" longlife batterier för brandvarnare. Inte nämnvärt längre hållbarhet än något annat.
Eftersom jag har mitt batteri i en urfräsning under plektrumskyddet (måste av med kåpa, rampen som sitter med 4 av mickakruvarna, alla p-skyddsskruvarna och jackpoattan!) är jag väldigt restriktiv med byten och har sökt efter lösningar som håller så länge som möjligt.
Trots värdeminskningen överväger jag mer och mer att montera en batterilucka på baksidan.
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Chopper
- Medlem+
- Kontakt:
Använder laddbara i mina SB. Har funderat på att montera in ett laddjack 

http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- lowfreq
- Medlem++
- Peavey Dude
- Medlem++