Longlife-batteri till aktiv elektronik?

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
The Incredible Hank
Medlem

Longlife-batteri till aktiv elektronik?

Inlägg av The Incredible Hank »

Ja, ni hörde själva.... Är jag en komplett idiot eller borde det funka? Tänkte på brandvarnare och s.k. 10-årsbatterier av lithiumtyp. Kan det lämpa sig i en bas? Allt för att latmasken ska slippa skruva upp fyra skruvar var sjätte månad.....

/Hank
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Glömde sladden i igen. Prutt. Då är det kört direkt efter en natt. Två nya nya 9 voltare måste införskaffas till Ovation basen.
Det borde vara dödmansgrepp eller nåt.

Dyra batterier tror jag inte på. Billigast möjliga och byta ofta.

Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

anli skrev: Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
Är det någon som har använt (eller använder) EBS fantommatningssystem? Jag har det i min Drome men aldrig provat det på någon av basarna.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

De bästa 9 voltare jag har använt och använder till aktiva basar är IKEAS gula nior, räcker längst och är billiga.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Eagle Hazze skrev:De bästa 9 voltare jag har använt och använder till aktiva basar är IKEAS gula nior, räcker längst och är billiga.
+1

Mest krut för pengarna, så att säga...

Jag kör till och med IKEA:s gula AA-batterier i min akustiska Ibanez-bas.

/MrBaloo
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Eagle Hazze skrev:De bästa 9 voltare jag har använt och använder till aktiva basar är IKEAS gula nior, räcker längst och är billiga.
Har haft samma IKEA batteri i min Stingray sem mars 2010. Still going strong
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

mrbaloo skrev:
anli skrev: Edit: överväger strömmatning via nätagg men risken blir väl stor för brus
Är det någon som har använt (eller använder) EBS fantommatningssystem? Jag har det i min Drome men aldrig provat det på någon av basarna.

/MrBaloo
jag provade lite. Funkade bra, helt brusfritt!
grejor
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

En av mina kunder tyckte att hans P-bas med Bartolini-mik började låta lite illa, nästan som svag dist. När vi tog bort plektrumskyddet upptäckte vi att det fanns en preamp med batteri som ingen av oss kom ihåg att vi satte in för 3,5 år sedan. Ganska bra livslängd för ett vanligt alkaliskt batteri. (Jo, basen hade använts ganska mycket...)
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Enligt obekräftade rykten så är ikeas batterier tillverkade av en av de bättre fabrikerna, kamprad gjorde väl en bra deal som vanligt köpte väl några miljoner på en gång.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Eagle Hazze skrev:
Enligt obekräftade rykten så är ikeas batterier tillverkade av en av de bättre fabrikerna, kamprad gjorde väl en bra deal som vanligt köpte väl några miljoner på en gång.
Jag har haft syraläck efter ett par veckors använding i ett knippe av IKEAs niovoltare för ett par år sedan, sedan dess törs jag inte använda dom i batteribasar. Synd, för de är ju billiga.

Så, jag brukar använda alkaliska av skapligt märke, är noga med att dra ut sladdar och byter typ ett par-tre gånger om året trots i princip dagligt spelande. Ingen jag blir ruinerad av, men kan man spara nån spänn gör det ju inget.

Anli, en bas som käkar två niovoltare på ett dygn...jag förstår att du funderar på nätagg :shock:
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Taurus skrev: Anli, en bas som käkar två niovoltare på ett dygn...jag förstår att du funderar på nätagg :shock:
Det låter mer som det är nåt elfel.
I början av min baskarriär köpte jag en Ibanez-bas och den började låta lite skramligt och distade efter 3-4mån. Jag gick tillbaka till affären där jag hade köpte det och de första de frågade om jag hade bytt batteri...
Då hade jag ingen aning om att det var en aktiv bas som behövde batteri :D Även på den tiden hade jag alltid kabel i basen.
Det jag menar bara är att batteriet måste hålla mycket längre än en dag även med kabel i... :D
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Tjena!
Har provat "dyra" longlife batterier för brandvarnare. Inte nämnvärt längre hållbarhet än något annat.

Eftersom jag har mitt batteri i en urfräsning under plektrumskyddet (måste av med kåpa, rampen som sitter med 4 av mickakruvarna, alla p-skyddsskruvarna och jackpoattan!) är jag väldigt restriktiv med byten och har sökt efter lösningar som håller så länge som möjligt.

Trots värdeminskningen överväger jag mer och mer att montera en batterilucka på baksidan.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Vilken jobbig tråd!
Den gjorde att jag påminns om att jag troligen glömde dra ur sladden ur min aktiva Rockbass i repan i onsdags...

Fan!

:(
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av Chopper »

Använder laddbara i mina SB. Har funderat på att montera in ett laddjack :)
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Longlife.. är det typ Duracell Plus?

Hursom, så tycker jag att ett vanligt Duracell Alkaline 9v räcker riktigt bra,
har snart haft mitt i snart 1 år i basen. Men jag är då noga med att dra ur sladden när jag inte spelar.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Varför inte laddningsbara?
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Smygbas skrev:Varför inte laddningsbara?
Håller inte alls lika länge, sen blir de sämre och sämre ju fler gånger man laddar dom
Ikea's gula batterier is the shit!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar