Trådlöst till bas...

Prata om mickar och elektronik
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Re: Trådlöst till bas...

Inlägg av Cuba »

Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jar har väldigt begränsad erfarenhet med detta. Men, jag funderade på de två trådlösa system som testades i Glanshammar i år. Jag tyckte att båda lät sämre än med kabel. Det dyrare var inte mycket bättre än det billigare (till och med sämre ljudmässigt i det korta testet). Men, kärnan i frågan är dock, för mig, skulle någon höra skillnaden mitt i en orkester/ett band? Jag tror inte det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

För mig är det responsen. Får samma känsla som när jag lirar på en micro-topp. Det känns som om ett litet "lagg" för att använda termerna som kidsen slänger sig med. :)
Kan ha haft otur. Länge sedan jag gigade med ett nu. Håller med Bjelkemannen, inte imponerad av det jag hörde i glanshammar. Snarare så att det billigare lät starkare och blev tydligare.. Testa på du Roger. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Zip
Medlem

Inlägg av Zip »

Fick för mig att G50 har ett vred lite mystiskt märkt "kabel". Som jag förstod det så är detta en av Line6 vanliga moduleringsgrejer, att de "härmar" vad en kabel gör med signalen?

Någon sålde en G50 i en tillbehör säljes-tråd nyss, kolla med henom också!

I övrigt så har jag jobbat med Line6 wl-mikrofoner. De kan inte bygga mikrofonkapslar, men jag upplever deras trådlösa överföring (testat AB mot andra märken med samma kapsel) som en smula mer dynamisk. De ljudartefakter som uppstår när man får avståndsdropouts är i regel mindre störande än sändare som jobbar på mHz-bandet (för Line6 blir tvärtyst), och de är användarvänliga som tusan.
På minuskontot är att de -kan- störa ut internetroutrar, men vem vill surfa när det vankas rock 'n roll?
2012: Jag klippte mig kort och skaffade en P/J. Betyder det att jag inte är "true" nu?
2017: Jag lät håret växa ut och skaffade en Dingwall. Kognitiv dissonans.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har inte upplevt vare sig lagg eller någon större förändring i ljudet med mitt G50, har iofs bara gjort 5 gig med det, men är toknöjd.

En anledning till att välja t.ex. G50 före G30 är att sändaren är i metall, hållbarare batterilucka + nå´t med batteriindikatorn + att jag har för mig att med G50 räcker batterierna längre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:Har inte upplevt vare sig lagg eller någon större förändring i ljudet med mitt G50, har iofs bara gjort 5 gig med det, men är toknöjd.

En anledning till att välja t.ex. G50 före G30 är att sändaren är i metall, hållbarare batterilucka + nå´t med batteriindikatorn + att jag har för mig att med G50 räcker batterierna längre.
+1, jag hör ingen skillnad mellan kabel och trådlöst (G50) men jag beundrar er som gör det.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Cuba skrev:Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
+1 på det.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Ser fram emot att höra hur det blir!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Bass Mayhem skrev:Beställde en G50 idag, så nu finns det ingen återvändo...
:tummenupp:
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Berätta gärna sen vad du tycker!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Cuba skrev:Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
+1
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++

Inlägg av Aslan »

Jag trodde G30 och G50 låter lika...
Har ett G30 själv och är supernöjd!!!
Jag hör skillnad på den och vanlig kabel men kan inte riktigt säga vilken som låter bäst...:) Hör ju skillnad på kabel och kabel oxå så det är väl en smaksak.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Gött!

Har som sagt inte tänkt nå´t på ljudskillnaden, eller ja, den eventuella ljudskillnaden, tycker att lokal/scenen man lirar på ändå alltid gör att saker och ting låter olika vart man hamnar så huruvida det låter annorlunda eller ej är svårt att säga.
Det gör det förmodligen, men inget jag tänkt på, men då har jag iofs aldrig testat på samma gigställe och aldrig i repan ännu, men jag tvivlar på att det kommer låta såpass olika så det inte går att kompensera med EQ:n.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Bass Mayhem skrev:Det jag gillade var att gammelbasar som har en tendens att jordbrumma blir knäpptysta utan operation. Sen att man inte behöver snubbla är ju bara en bonus. Om jag hör skillnad så lovar jag att ingen annan i skottlinjen kommer att göra det...
Det är just detta som är det bästa med trådlöst, för mig alltså. Jag rör mig inte så särskilt mycket på scen eller i repan. Däremot har jag en ovana av att gå runt i cirklar när jag spelar. Eftersom jag alltid cirkulerar motsols så blir en sexmeterskabel en trasselsudd efter ett par låtar, som då måste redas upp. Därför var ett G50 värt varje krona för mig.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Cuba skrev:
Bass Mayhem skrev:Det jag gillade var att gammelbasar som har en tendens att jordbrumma blir knäpptysta utan operation. Sen att man inte behöver snubbla är ju bara en bonus. Om jag hör skillnad så lovar jag att ingen annan i skottlinjen kommer att göra det...
Det är just detta som är det bästa med trådlöst, för mig alltså. Jag rör mig inte så särskilt mycket på scen eller i repan. Däremot har jag en ovana av att gå runt i cirklar när jag spelar. Eftersom jag alltid cirkulerar motsols så blir en sexmeterskabel en trasselsudd efter ett par låtar, som då måste redas upp. Därför var ett G50 värt varje krona för mig.
"Så går vi runt kring ett Slingerlandset, Slingerlandset..." ;)

(Precis samma för mej - står och rätar ut sladden mellan varannan låt och fattar inte vad som händer...
därför har jag nu också ett G50 som jag ska lära mej hantera. Har haft trådlöst tidigare, men blivit stressad av att batterierna kanske ska ta slut...)
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag fick reda på av min handlare (som är nördig och brukar vara väl påläst), att man helst inte skulle ha laddningsbara, eftersom att de har mindre volt. Det ska visst finnas laddningsbara med samma volt, men de verkar vara svåra att få tag på.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Bass Mayhem skrev:
Har någon testat laddningsbara batterier till systemen?
...
Japp. Funkar sådär...
Eller så va det jag som hittade en kass variant! Brukar satsa på att köpa ett tiopack på rusta när jag väl är där förbi. Brukar räcka en månad ungefär!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Poester skrev:
Bass Mayhem skrev:
Har någon testat laddningsbara batterier till systemen?
...
Japp. Funkar sådär...
Eller så va det jag som hittade en kass variant! Brukar satsa på att köpa ett tiopack på rusta när jag väl är där förbi. Brukar räcka en månad ungefär!
Tror Hellish hade en batteriladdare på sitt pedalbord och att han var nöjd med det. Laddningsbara batterier levererac ca 1,2 V spänning, medan vanliga batterier levererar 1,5 V spänning. Vad det har för påverkan på systemet vet jag inte. Jag kör med vanliga batterier.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Det verkar inte vara någon "fara" i alla fall vad det gäller G50, men kanske att de inte räcker lika långt.

"The battery life indicator is calibrated for Alkaline batteries but you can use any AA type, battery life may vary."
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Indigo skrev:Det verkar inte vara någon "fara" i alla fall vad det gäller G50, men kanske att de inte räcker lika långt.

"The battery life indicator is calibrated for Alkaline batteries but you can use any AA type, battery life may vary."
2x2,5 timmars rep/gig fungerar med nya alkaline batterier. 8,40 timmar som står på mätaren är bullshit.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.

Konstruktören måste ha tagit knark den dagen Line6 gjorde den konstruktionen...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

inber skrev:Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.

Nya Ibanezer har också anpassat för raka telepluggar.

Bild
Ibanez SR-700CN bas (electronics detail) by bjelkeman, on Flickr
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

bjelkeman skrev:
inber skrev:Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.

Nya Ibanezer har också anpassat för raka telepluggar.

Bild
Ibanez SR-700CN bas (electronics detail) by bjelkeman, on Flickr
Ibanez?

iBANEZ SR-700 CN?

Det är då själve fan!!! Så fort man är helt tvärsäker på något och uttrycker sig skriftligt med all den pondus man är kapabel till när man VET att man har rätt... Då är det omedelbart någon trôkig typ framme med något obskyrt undantag och punkterar hål på ens uppblåsta självbild.

Fan.

:wink:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Svar ja på allt. :D
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

För min del var sladden alldeles för lång, så jag bad en lödkompetent vän att fixa en kortare sladd med en vinklad kontakt. Den där andra kontakten fick jag inte tag på, så det fick bli modifiering av originalkabeln.
Skriv svar