Trådlöst till bas...
- Cuba
- VIP medlem
Re: Trådlöst till bas...
Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jar har väldigt begränsad erfarenhet med detta. Men, jag funderade på de två trådlösa system som testades i Glanshammar i år. Jag tyckte att båda lät sämre än med kabel. Det dyrare var inte mycket bättre än det billigare (till och med sämre ljudmässigt i det korta testet). Men, kärnan i frågan är dock, för mig, skulle någon höra skillnaden mitt i en orkester/ett band? Jag tror inte det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Liten
- Hedersmedlem
För mig är det responsen. Får samma känsla som när jag lirar på en micro-topp. Det känns som om ett litet "lagg" för att använda termerna som kidsen slänger sig med. 
Kan ha haft otur. Länge sedan jag gigade med ett nu. Håller med Bjelkemannen, inte imponerad av det jag hörde i glanshammar. Snarare så att det billigare lät starkare och blev tydligare.. Testa på du Roger. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.

Kan ha haft otur. Länge sedan jag gigade med ett nu. Håller med Bjelkemannen, inte imponerad av det jag hörde i glanshammar. Snarare så att det billigare lät starkare och blev tydligare.. Testa på du Roger. Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till.
- Zip
- Medlem
Fick för mig att G50 har ett vred lite mystiskt märkt "kabel". Som jag förstod det så är detta en av Line6 vanliga moduleringsgrejer, att de "härmar" vad en kabel gör med signalen?
Någon sålde en G50 i en tillbehör säljes-tråd nyss, kolla med henom också!
I övrigt så har jag jobbat med Line6 wl-mikrofoner. De kan inte bygga mikrofonkapslar, men jag upplever deras trådlösa överföring (testat AB mot andra märken med samma kapsel) som en smula mer dynamisk. De ljudartefakter som uppstår när man får avståndsdropouts är i regel mindre störande än sändare som jobbar på mHz-bandet (för Line6 blir tvärtyst), och de är användarvänliga som tusan.
På minuskontot är att de -kan- störa ut internetroutrar, men vem vill surfa när det vankas rock 'n roll?
Någon sålde en G50 i en tillbehör säljes-tråd nyss, kolla med henom också!
I övrigt så har jag jobbat med Line6 wl-mikrofoner. De kan inte bygga mikrofonkapslar, men jag upplever deras trådlösa överföring (testat AB mot andra märken med samma kapsel) som en smula mer dynamisk. De ljudartefakter som uppstår när man får avståndsdropouts är i regel mindre störande än sändare som jobbar på mHz-bandet (för Line6 blir tvärtyst), och de är användarvänliga som tusan.
På minuskontot är att de -kan- störa ut internetroutrar, men vem vill surfa när det vankas rock 'n roll?
2012: Jag klippte mig kort och skaffade en P/J. Betyder det att jag inte är "true" nu?
2017: Jag lät håret växa ut och skaffade en Dingwall. Kognitiv dissonans.
2017: Jag lät håret växa ut och skaffade en Dingwall. Kognitiv dissonans.
- blackparkas
- Medlem++++
Har inte upplevt vare sig lagg eller någon större förändring i ljudet med mitt G50, har iofs bara gjort 5 gig med det, men är toknöjd.
En anledning till att välja t.ex. G50 före G30 är att sändaren är i metall, hållbarare batterilucka + nå´t med batteriindikatorn + att jag har för mig att med G50 räcker batterierna längre.
En anledning till att välja t.ex. G50 före G30 är att sändaren är i metall, hållbarare batterilucka + nå´t med batteriindikatorn + att jag har för mig att med G50 räcker batterierna längre.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Cuba
- VIP medlem
+1, jag hör ingen skillnad mellan kabel och trådlöst (G50) men jag beundrar er som gör det.blackparkas skrev:Har inte upplevt vare sig lagg eller någon större förändring i ljudet med mitt G50, har iofs bara gjort 5 gig med det, men är toknöjd.
- Poester
- VIP medlem
+1 på det.Cuba skrev:Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Ser fram emot att höra hur det blir!
- Cuba
- VIP medlem
Bass Mayhem skrev:Beställde en G50 idag, så nu finns det ingen återvändo...

- Poester
- VIP medlem
Berätta gärna sen vad du tycker!Bass Mayhem skrev:Beställde en G50 idag, så nu finns det ingen återvändo...
- inber
- VIP medlem
+1Cuba skrev:Jag kör igenom ett G50. Hör ingen skillnad.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Aslan
- Medlem++
Jag trodde G30 och G50 låter lika...
Har ett G30 själv och är supernöjd!!!
Jag hör skillnad på den och vanlig kabel men kan inte riktigt säga vilken som låter bäst...
Hör ju skillnad på kabel och kabel oxå så det är väl en smaksak.
Har ett G30 själv och är supernöjd!!!
Jag hör skillnad på den och vanlig kabel men kan inte riktigt säga vilken som låter bäst...

Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- blackparkas
- Medlem++++
Bass Mayhem skrev:Beställde en G50 idag, så nu finns det ingen återvändo...
Gött!
Har som sagt inte tänkt nå´t på ljudskillnaden, eller ja, den eventuella ljudskillnaden, tycker att lokal/scenen man lirar på ändå alltid gör att saker och ting låter olika vart man hamnar så huruvida det låter annorlunda eller ej är svårt att säga.
Det gör det förmodligen, men inget jag tänkt på, men då har jag iofs aldrig testat på samma gigställe och aldrig i repan ännu, men jag tvivlar på att det kommer låta såpass olika så det inte går att kompensera med EQ:n.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Cuba
- VIP medlem
Det är just detta som är det bästa med trådlöst, för mig alltså. Jag rör mig inte så särskilt mycket på scen eller i repan. Däremot har jag en ovana av att gå runt i cirklar när jag spelar. Eftersom jag alltid cirkulerar motsols så blir en sexmeterskabel en trasselsudd efter ett par låtar, som då måste redas upp. Därför var ett G50 värt varje krona för mig.Bass Mayhem skrev:Det jag gillade var att gammelbasar som har en tendens att jordbrumma blir knäpptysta utan operation. Sen att man inte behöver snubbla är ju bara en bonus. Om jag hör skillnad så lovar jag att ingen annan i skottlinjen kommer att göra det...
- engson
- Hedersmedlem
"Så går vi runt kring ett Slingerlandset, Slingerlandset..."Cuba skrev:Det är just detta som är det bästa med trådlöst, för mig alltså. Jag rör mig inte så särskilt mycket på scen eller i repan. Däremot har jag en ovana av att gå runt i cirklar när jag spelar. Eftersom jag alltid cirkulerar motsols så blir en sexmeterskabel en trasselsudd efter ett par låtar, som då måste redas upp. Därför var ett G50 värt varje krona för mig.Bass Mayhem skrev:Det jag gillade var att gammelbasar som har en tendens att jordbrumma blir knäpptysta utan operation. Sen att man inte behöver snubbla är ju bara en bonus. Om jag hör skillnad så lovar jag att ingen annan i skottlinjen kommer att göra det...

(Precis samma för mej - står och rätar ut sladden mellan varannan låt och fattar inte vad som händer...
därför har jag nu också ett G50 som jag ska lära mej hantera. Har haft trådlöst tidigare, men blivit stressad av att batterierna kanske ska ta slut...)
-
- Medlem++
Jag fick reda på av min handlare (som är nördig och brukar vara väl påläst), att man helst inte skulle ha laddningsbara, eftersom att de har mindre volt. Det ska visst finnas laddningsbara med samma volt, men de verkar vara svåra att få tag på.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Poester
- VIP medlem
Japp. Funkar sådär...Bass Mayhem skrev:
Har någon testat laddningsbara batterier till systemen?
...
Eller så va det jag som hittade en kass variant! Brukar satsa på att köpa ett tiopack på rusta när jag väl är där förbi. Brukar räcka en månad ungefär!
- Cuba
- VIP medlem
Tror Hellish hade en batteriladdare på sitt pedalbord och att han var nöjd med det. Laddningsbara batterier levererac ca 1,2 V spänning, medan vanliga batterier levererar 1,5 V spänning. Vad det har för påverkan på systemet vet jag inte. Jag kör med vanliga batterier.Poester skrev:Japp. Funkar sådär...Bass Mayhem skrev:
Har någon testat laddningsbara batterier till systemen?
...
Eller så va det jag som hittade en kass variant! Brukar satsa på att köpa ett tiopack på rusta när jag väl är där förbi. Brukar räcka en månad ungefär!
-
- Medlem++
Det verkar inte vara någon "fara" i alla fall vad det gäller G50, men kanske att de inte räcker lika långt.
"The battery life indicator is calibrated for Alkaline batteries but you can use any AA type, battery life may vary."
"The battery life indicator is calibrated for Alkaline batteries but you can use any AA type, battery life may vary."
- Cuba
- VIP medlem
2x2,5 timmars rep/gig fungerar med nya alkaline batterier. 8,40 timmar som står på mätaren är bullshit.Indigo skrev:Det verkar inte vara någon "fara" i alla fall vad det gäller G50, men kanske att de inte räcker lika långt.
- inber
- VIP medlem
Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.
Konstruktören måste ha tagit knark den dagen Line6 gjorde den konstruktionen...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Nya Ibanezer har också anpassat för raka telepluggar.inber skrev:Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.

Ibanez SR-700CN bas (electronics detail) by bjelkeman, on Flickr
- inber
- VIP medlem
Ibanez?bjelkeman skrev:Nya Ibanezer har också anpassat för raka telepluggar.inber skrev:Jag har en G50 och håller med om idiotin med rak teleplugg. Funkar möjligen bra på strator. Punkt.
Ibanez SR-700CN bas (electronics detail) by bjelkeman, on Flickr
iBANEZ SR-700 CN?
Det är då själve fan!!! Så fort man är helt tvärsäker på något och uttrycker sig skriftligt med all den pondus man är kapabel till när man VET att man har rätt... Då är det omedelbart någon trôkig typ framme med något obskyrt undantag och punkterar hål på ens uppblåsta självbild.
Fan.

- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Svar ja på allt. 

-
- Medlem++
För min del var sladden alldeles för lång, så jag bad en lödkompetent vän att fixa en kortare sladd med en vinklad kontakt. Den där andra kontakten fick jag inte tag på, så det fick bli modifiering av originalkabeln.