Fenderbacker

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

groovyjr skrev:Shit, det här var ett av de snyggare projekten jag sett....
Ja.. vi får väl se om det blir någon bas byggd till slut..

8)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

apropå ingenting så finns det ju lite element som kanske hade fungerat på den här bilden nedan:

Bild

Nä, stjärnor känns inte lovande som inlays.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

macahan skrev:apropå ingenting så finns det ju lite element som kanske hade fungerat på den här bilden nedan:

Bild

Det finns INGENTING på bilden på som funkar! :lol:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

cub skrev:
macahan skrev:apropå ingenting så finns det ju lite element som kanske hade fungerat på den här bilden nedan:

Bild

Det finns INGENTING på bilden på som funkar! :lol:
haha.. jo, bindings och kulör och träslag...
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

macahan skrev:"Nulå?"
Observera kroppsformsändringen vid stallet för att passa stallformen.

Bild
JA! det är så du ska ha, med ric-inlays.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

jimbeam skrev:

Bild
hoppas det blir kromad platta vid rattarna, då kommer det bli görtufft! i övrigt instämmer jag med ric-inlays.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

HirYoshima skrev:
jimbeam skrev:

Bild
hoppas det blir kromad platta vid rattarna, då kommer det bli görtufft! i övrigt instämmer jag med ric-inlays.
så här menar du?

Bild

eller kanske till och med så här?

Bild

;)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

macahan skrev:Högst personliga åsikter är absolut det jag vill höra.
Cue knedy!

Jag har också funderat på plektrumskyddet fram och tillbaka. Att göra det standard Fender eller nåt i liknande storlek tycker jag ser obalanserat ut. Så! Hur gör man för att slimma ner ett plektrumskydd utan att göra det mindre? Svaret är: Linjer!
Man delar helt enkelt upp plektrumskyddets övre kant som du redan gjort för att skapa en separat kontrollplatta där nere. Nu, det här är bara ett exempel, man kan ju dra linjen lite hur man vill:
Bild

Det blir lite Jaguar*** men ändå inte, lite Burns** men ändå inte, lite thunderbird nonreverse* men ändå inte... Modernt men retro!

***Bild**Bild*Bild
Lägger du dessutom på en logga, som T-birden, eller namnet/signatur, som Burns där på den nu tomma 3-delen av plektrumskyddet så blir det nog ännu snyggare!
Alla dom har ju relativt stort på övre hornet, men det känns inte så stort - Varför? Linjer! :D

Har jag inte fått stryk nu för det förslaget så kan jag fortsätta, varför inte inspireras av Fenders bortglömda men ack så balla Starcaster-gitarrers huvud?
Bild
Där har du ju en linje som kan bli väldigt Rick-ig om du har kvar vanliga huvudformen med Fender-bullen.. Blir då inte helt olikt rickenbackers dragstångsplatta kan jag tänka mig? ;)
Bild
Huvudet fortfarande matching grönt, men det som är svart på Starcaster-bilden där blir vitt som plektrumskyddet... Och så skippar du antingen dragstångsplattan eller integrerar den på något vis.

Så.... det var bara en tanke jag hade. :oops: :wink:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Bild

JA!

Men är du säker på vitt p-skydd? Jag tänker svart vore snyggt.
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Ne vitt plektrumskydd ska det vara, inte svart till grönt inte.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

hmm.. ja, knedyman det är många bra idéer i det där.. men vi får se hur man tänkt när man sovit lite på det.. :D

Sen.. jag vet inte.. jag har aldrig gillat svart plektrumskydd på kulörta basar utan har hela tiden sett ett plexiskydd motsvarande vitt rickenbackerskydd på den här.. det kommer se classy ut jämfört med ett vanligt vitt matt fender.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Bild

Skitballt!!

Personligen skulle jag både för estetiken (90%) och ljudet (10%) flytta stallmicken något närmare halsmicken.

Edit: Börjar tom gilla bellplaten. Hur skulle det se ut om den följde huvudets linjer men så att man har en liten kant så man ser huvudet, alltså så den inte följer kant i kant med kanten på huvudet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Re: Fenderbacker (fd. Basbau)

Inlägg av peter_s »

macahan skrev:Bild
Jag gillar den här versionen (och de senare, och knedys tankar om linjer...). Det kommer bli en snygg bas det här.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Nu vet ju alla det redan, men det tål att sägas igen: Jäklar vad bra du är på formgivning macahan!
Kanonsnyggt!
Det är din dröm, men jag sitter här och GAS:ar igång lite...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++

Inlägg av John_D »

fieldflower skrev:Nu vet ju alla det redan, men det tål att sägas igen: Jäklar vad bra du är på formgivning macahan!
Kanonsnyggt!
Det är din dröm, men jag sitter här och GAS:ar igång lite...
+1
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

fieldflower skrev:Nu vet ju alla det redan, men det tål att sägas igen: Jäklar vad bra du är på formgivning macahan!
Kanonsnyggt!

+1

Mycket intressant tråd!
Fantastiskt inspirerande...och enormt kul att följa flödet av tankar och idéer. Jag måste säga att jag också gillar Knedys tankar om linjer i plektrumskyddet/skydden...jag är ju som kanske bekant galet förtjust i Burns som för mig är sinnebilden av gitarr/bas från 60-talet.

Fortsätter läsa med intresse.
Riktigt, riktigt kul tråd!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Tack alla.. Man sitter ju och flinar lite här för sig själv efter era fina ord.. :)

Parkas: jag har också tänkt tanken om bellplaten. Just nu avvaktar jag formgivning av bellplaten på att plektrumskyddet ska bli klart.
Pickisarnas placeringar känns färdiga men det blir nog inte avgjort förrän vi (jag och byggaren) kan konstatera vilka positioner som bör låta som tänkt.. Baserat på vilka pickuper som jag kan tänkas få tillgång till.. Det blir fortsättning på det kan jag lova.

Plektrumskyddet.. Jaaaaa.. Jag har delat det rick-style för att det var för blaffigt från början men jag känner att jag inte vill dela det fler gånger utan mer få rena avslut mot hörnen som känns naturliga och inspirerade av basmodeller jag gillar. När det gäller logga på plektrumskyddet så känns det klockrent. Jag undrar bara var jag vill ha logga och hur den ska se ut.. Men snyggt kommer det nog bli när jag väl är nöjd själv.

Det blir inga sharkfins.. Det gör att halsen ser för lång ut i förhållande till kroppen. Då ser det faktiskt bättre ut med dots. Jag är personligen stort fan av fenders jazzbas mixmodell runt 66 som har binding och dots. Så jag undrar om jag inte kommer hålla fast vid det..
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

jimbeam skrev:Bild
Ruskigt snyggt!!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Här är ju en lite spännande bas.. som väcker några tankar eftersom den delvis har samma princip... även om jag inte riktigt är förtjust i den här.. (bland annat tycker jag plektrumskyddet är fult)

Bild
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:Här är ju en lite spännande bas.. som väcker några tankar eftersom den delvis har samma princip... även om jag inte riktigt är förtjust i den här.. (bland annat tycker jag plektrumskyddet är fult)

Bild
Det funkar inte riktigt när plektrumskydden inte följer hornen. Det behöver inte följa båda hornen men följer det inte horn symetriskt ser det inte bra ut!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Roland skrev:
Det funkar inte riktigt när plektrumskydden inte följer hornen. Det behöver inte följa båda hornen men följer det inte horn symetriskt ser det inte bra ut!
Jag håller med.. den här formen är ju tagen från tele deluxegitarren.. där kroppen har telegitarrform.. DÄR fungerar formen..

Det är precis den typen av saker som är svåra att förklara utan bara "känns"..
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

macahan skrev:
Roland skrev:
Jag håller med.. den här formen är ju tagen från tele deluxegitarren.. där kroppen har telegitarrform.. DÄR fungerar formen..

Kan bara hålla med.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Finns i grön kulör

Bild

Plektrumskyddet håller jag med om att det är fel. Det är plockat från Tele Deluxe. Men det följer övre hornet, så det funkar på den. Men när man förlänger övre hornet bör man följa den linjen.

Bild

Basar / Pryttlar/ Grejer
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Roland skrev:
macahan skrev:
Roland skrev:

Kan bara hålla med.
Samtidigt är den ju ganska spännande, och någonstans blir man ju intresserad...men så säger det stopp ändå, just pga av plektrumskyddet...
Skriv svar