För lite drag i strängarna? (dragstångsinnehåll)

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

För lite drag i strängarna? (dragstångsinnehåll)

Inlägg av hedeblom »

Ja, nu hopar sig mina problem med mitt hemmabygge.

Jag lyckas inte få relief nog på strängarna. Trots att jag i princip har lossat dragstången, tror jag. Strängarna jag har satt på är Ritter Swordsteels. Skulle det kunna vara så att det är för lågt drag i dem för att böja halsen rätt?

Jag kommer helt enkelt inte upp i 0,5mm. Jag kommer upp i 0,3mm och e-strängen skorrar hela vägen.

Vad gör jag?

Shimsa i halsfickan?

/pelle
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Kan du inte bara höja strängen i stallsadeln?

Schimsa halsfickan kommer ju bara ge dig motsatta effekten så det kan du glömma :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

hmmm.

Höja i stallsadeln ger ju inte mer relief i halsen, eller? Jag har redan höjt och vill inte ha det så mycket högre, helst.

Om jag shimsar i huvudänden av halsfickan får jag ju mer vinkel mellan kropp och hals åt det håll som strängarna borde dra. Och då kan jag kompensera tillbaka med dragstången så att den faktiskt får ligga i lite spänning, vilket den inte gör nu. Eller tänker jag helt fel här?

/pelle
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Enda gången man behöver shimsa är när man inte kan få strängarna högre eller lägre med stallsadlarna. I ditt fall så kommer du inte få mer relief.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

hedeblom skrev:hmmm.

Höja i stallsadeln ger ju inte mer relief i halsen, eller? Jag har redan höjt och vill inte ha det så mycket högre, helst.

Om jag shimsar i huvudänden av halsfickan får jag ju mer vinkel mellan kropp och hals åt det håll som strängarna borde dra. Och då kan jag kompensera tillbaka med dragstången så att den faktiskt får ligga i lite spänning, vilket den inte gör nu. Eller tänker jag helt fel här?

/pelle
Låter IMO fullt rimligt att shimsa i huvudänden av halsfickan, förutsatt att du haft strängarna på såpass länge att halsen hunnit ge efter för "draget" från strängarna. Ifall du haft halsen liggandes länge utan strängar och just satt på dom kan det ta ett tag innan halsen anpassat sig, särskilt om dragstången inte släpptes efter när de gamla strängarna togs bort eller om strängar med en betydligt högre tension satt på förut.

Du kommer dock såklart att få högre stränghöjd om du shimsar i huvudänden, så det är nog bra om det finns marginal att sänka i stallet.

Kontrollfråga: 0,3mm relief är avståndet band-sträng vid 12'e bandet med strängen nertryckt vid 5'e och sista bandet, eller? Tolkar dig så, och då är ju halsen nästan helt rak - borde absolut gå att få ok stränghöjd utan rassel med lite shimsning kan man ju tycka.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Men fortfarande så resulterar inte shimsning i något annat än sänkt eller höjd stränghöjd, något som man precis lika gärna kan göra med stallsadlarna. Enda gången det är någon poäng med det är när stallsadlarna inte ger någon mer justeringsmån.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

0,3mm relief är avståndet band–e-sträng vid 8:e bandet med strängen nedtryckt vid 1:a och sista bandet.

Om jag förstår Shadewind och YZZ rätt så kan man inte med shimsning påverka vinkeln mellan hals och kropp, utan bara höjdförhållandet mellan dem. Är det så, alltså?
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Eller så här: Om det är som det är att jag inte kan få mer relief än vad jag har, så är det kört att få det. Och det enda jag har kvar att göra för att bli av med rassel är att höja strängarna?

/pelle
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Visst kan du med shimsning påverka vinkeln mellan hals och kropp, men det innebär inte att reliefen påverkas! Att justera vinkeln mellan hals och kropp är precis samma sak som att justera sadlarnas höjd.

Sätt på strängar med lite högre dragkraft ett tag - tjocka rostfria, till exempel - och låt dem töja halsen nån vecka eller så.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Okej. Jag förstår. Eller börjar förstå. Jag förstår att man inte påverkar reliefen med shims, för den sitter ju i själva halsen.

Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals. Jag får nog sätta mig och rita lite för att få ordning på det här!

/pelle
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Det är nog sant att shimsning och justering av sadelhöjd borde ha samma effekt, men jag inbillar mig ändå att jag lyckats justera stränghöjden på mina trebults-jazzar på ett bättre sätt genom att även försiktigt justera vinkeln mellan hals och kropp och inte bara ratta på stallet.

Strängar med högre tension låter som en bra idé, glöm inte heller bort att det tar tid för halsen att anpassa sig. Ritter Swordsteel är ju ganska tunna och har dessutom nån "specialtension" med extra låg tension på D och G strängarna och lite högre på E och A om jag förstod Ritters website rätt.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Bulgrim
Medlem

Inlägg av Bulgrim »

hedeblom skrev:Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals. Jag får nog sätta mig och rita lite för att få ordning på det här!
Nej, det är det inte. Rita lite så ser du.
Shimsa lite i huvudänden så får du den förändring du är ute efter.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Nej, shimsning kommer inte ge den förändring han letar efter. Han behöver mer böj på halsen = relief! Det enda som kommer ge mer relief är om halsen böjs. Halsen kommer inte böjas om han ändrar på vilken, det enda som kommer hända är att strängarna sänks eller höjs. Självklart kommer också vinkeln mellan hals och kropp och ändras men det är så lite att det inte märks i princip.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Okej. Det här börjar kännas väldigt konstigt nu. Jag har dragit upp stränghöjden till en bit över 3,5mm vid 20:e bandet på E-strängen och 3mm för G-strängen. Och har släppt dragstången så att jag tror att den inte ens tar i gängorna. Och likförbannat skorrar det något så till den milda grad.

Är det helt enkelt så att jag ska skita i de här Rittersträngarna? De är ju så festliga i förstoring. Och de känns rätt sköna att spela på. Men det kvittar ju om det inte går att spela utan skorr.

Rekommendera en sträng åt mig! Med ett sjudjävulskt drag i!

/pelle
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Du kan ju sätta på riktigt tjocka strängar som sagt och låta halsen böja till sig lite grann :)
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

För att sen köra med Ritter?
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ja... might just work :)
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

hedeblom skrev: Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals.
Lättaste sättet att göra sig en mental bild av det:

Tänk dig att halsen är justerad helt rak, och strängarna är så lågt justerade att de ligger helt parallellt med greppbrädans yta. Nu höjer vi en sadel! Följden blir att uppe vid översadeln är avståndet mellan hals och sadel fortfarande noll, men nere vid änden av greppbrädan uppstår ett mellanrum. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda genom att låta strängens vinkel från halsen öka från noll.

Andra alternativet. Vi ändrar halsvinkeln en aning genom att tilta halsen framåt. Fortfarande är det noll i avstånd vid översadeln, men ett litet mellanrum uppstår nedtill på greppbrädan. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda, men denna gång genom att låta halsens vinkel ändras från noll.

Om man väljer att justera strängens eller halsens vinkel saknar betydelse - det blir ändå samma sorts sammanlagda förändring av det totala geometriska förhållandet mellan sträng och greppbräda.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

enor skrev:
hedeblom skrev: Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals.
Lättaste sättet att göra sig en mental bild av det:

Tänk dig att halsen är justerad helt rak, och strängarna är så lågt justerade att de ligger helt parallellt med greppbrädans yta. Nu höjer vi en sadel! Följden blir att uppe vid översadeln är avståndet mellan hals och sadel fortfarande noll, men nere vid änden av greppbrädan uppstår ett mellanrum. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda genom att låta strängens vinkel från halsen öka från noll.

Andra alternativet. Vi ändrar halsvinkeln en aning genom att tilta halsen framåt. Fortfarande är det noll i avstånd vid översadeln, men ett litet mellanrum uppstår nedtill på greppbrädan. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda, men denna gång genom att låta halsens vinkel ändras från noll.

Om man väljer att justera strängens eller halsens vinkel saknar betydelse - det blir ändå samma sorts sammanlagda förändring av det totala geometriska förhållandet mellan sträng och greppbräda.
Amen.
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Japp. Amen to that!

Men det här är en sorglig bön. För jag hade tänkt mig att det här skulle bli en snabb liten basrackare. Och såvitt jag förstår, så tarvar den antingen kättingar till strängar eller två–tre mils stränghöjd. Sorgligt.

/pelle
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Som sagts tidigare i tråden: lossa dragstången och sätt på rejäla strängar i nån veckas tid och låt halsen "sätta sig". Jag kan nästan lova att reliefen kommer efter ett par dar!
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Yes! Ska göra detta. Det trista är att musikhandlaren i Kungsbacka har dragit till Frankfurtmässan. Hade hoppats promenera bort och gå fram till disken och säga "Det starkaste du har!". Men jag får vänta.

/pelle
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Ytterligare en variant är att bara ta de strängar du har och helt enkelt stämma upp dem, det kommer ge samma effekt. Du kan ju givetvis inte spela normalt på dem dock :P
Användarvisningsbild
hedeblom
Medlem

Inlägg av hedeblom »

Ett set Rotosound 55-110 stainless på väg hem med min fru på tåget nu. Borde väl knäcka till halsen om något... Kiropraktorsträngen.
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av GNUlars »

Sätt halsen i spänn (böj den alltså) med en rejäl bräda, en distans på mitten och två tvingar. Glöm inte att lossa dragstången ordentligt. Sätt en 75-100w lampa rätt nära så det blir skapligt varmt (inte så lacken smälter nu, ta det nätt!) låt sitta över natten. Ta bort lampan och låt kallna, fortfarande i spänn, låt sitta en dag eller två. Nu har du böj.
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar