För lite drag i strängarna? (dragstångsinnehåll)
- hedeblom
- Medlem
För lite drag i strängarna? (dragstångsinnehåll)
Ja, nu hopar sig mina problem med mitt hemmabygge.
Jag lyckas inte få relief nog på strängarna. Trots att jag i princip har lossat dragstången, tror jag. Strängarna jag har satt på är Ritter Swordsteels. Skulle det kunna vara så att det är för lågt drag i dem för att böja halsen rätt?
Jag kommer helt enkelt inte upp i 0,5mm. Jag kommer upp i 0,3mm och e-strängen skorrar hela vägen.
Vad gör jag?
Shimsa i halsfickan?
/pelle
Jag lyckas inte få relief nog på strängarna. Trots att jag i princip har lossat dragstången, tror jag. Strängarna jag har satt på är Ritter Swordsteels. Skulle det kunna vara så att det är för lågt drag i dem för att böja halsen rätt?
Jag kommer helt enkelt inte upp i 0,5mm. Jag kommer upp i 0,3mm och e-strängen skorrar hela vägen.
Vad gör jag?
Shimsa i halsfickan?
/pelle
-
- Medlem++
Kan du inte bara höja strängen i stallsadeln?
Schimsa halsfickan kommer ju bara ge dig motsatta effekten så det kan du glömma
Schimsa halsfickan kommer ju bara ge dig motsatta effekten så det kan du glömma

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- hedeblom
- Medlem
hmmm.
Höja i stallsadeln ger ju inte mer relief i halsen, eller? Jag har redan höjt och vill inte ha det så mycket högre, helst.
Om jag shimsar i huvudänden av halsfickan får jag ju mer vinkel mellan kropp och hals åt det håll som strängarna borde dra. Och då kan jag kompensera tillbaka med dragstången så att den faktiskt får ligga i lite spänning, vilket den inte gör nu. Eller tänker jag helt fel här?
/pelle
Höja i stallsadeln ger ju inte mer relief i halsen, eller? Jag har redan höjt och vill inte ha det så mycket högre, helst.
Om jag shimsar i huvudänden av halsfickan får jag ju mer vinkel mellan kropp och hals åt det håll som strängarna borde dra. Och då kan jag kompensera tillbaka med dragstången så att den faktiskt får ligga i lite spänning, vilket den inte gör nu. Eller tänker jag helt fel här?
/pelle
- BB3000S
- VIP medlem
Låter IMO fullt rimligt att shimsa i huvudänden av halsfickan, förutsatt att du haft strängarna på såpass länge att halsen hunnit ge efter för "draget" från strängarna. Ifall du haft halsen liggandes länge utan strängar och just satt på dom kan det ta ett tag innan halsen anpassat sig, särskilt om dragstången inte släpptes efter när de gamla strängarna togs bort eller om strängar med en betydligt högre tension satt på förut.hedeblom skrev:hmmm.
/pelle
Du kommer dock såklart att få högre stränghöjd om du shimsar i huvudänden, så det är nog bra om det finns marginal att sänka i stallet.
Kontrollfråga: 0,3mm relief är avståndet band-sträng vid 12'e bandet med strängen nertryckt vid 5'e och sista bandet, eller? Tolkar dig så, och då är ju halsen nästan helt rak - borde absolut gå att få ok stränghöjd utan rassel med lite shimsning kan man ju tycka.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- shadewind
- Medlem+
- hedeblom
- Medlem
-
- Medlem+
Visst kan du med shimsning påverka vinkeln mellan hals och kropp, men det innebär inte att reliefen påverkas! Att justera vinkeln mellan hals och kropp är precis samma sak som att justera sadlarnas höjd.
Sätt på strängar med lite högre dragkraft ett tag - tjocka rostfria, till exempel - och låt dem töja halsen nån vecka eller så.
Sätt på strängar med lite högre dragkraft ett tag - tjocka rostfria, till exempel - och låt dem töja halsen nån vecka eller så.
- hedeblom
- Medlem
Okej. Jag förstår. Eller börjar förstå. Jag förstår att man inte påverkar reliefen med shims, för den sitter ju i själva halsen.
Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals. Jag får nog sätta mig och rita lite för att få ordning på det här!
/pelle
Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals. Jag får nog sätta mig och rita lite för att få ordning på det här!
/pelle
- BB3000S
- VIP medlem
Det är nog sant att shimsning och justering av sadelhöjd borde ha samma effekt, men jag inbillar mig ändå att jag lyckats justera stränghöjden på mina trebults-jazzar på ett bättre sätt genom att även försiktigt justera vinkeln mellan hals och kropp och inte bara ratta på stallet.
Strängar med högre tension låter som en bra idé, glöm inte heller bort att det tar tid för halsen att anpassa sig. Ritter Swordsteel är ju ganska tunna och har dessutom nån "specialtension" med extra låg tension på D och G strängarna och lite högre på E och A om jag förstod Ritters website rätt.
Strängar med högre tension låter som en bra idé, glöm inte heller bort att det tar tid för halsen att anpassa sig. Ritter Swordsteel är ju ganska tunna och har dessutom nån "specialtension" med extra låg tension på D och G strängarna och lite högre på E och A om jag förstod Ritters website rätt.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
-
- Medlem
Nej, det är det inte. Rita lite så ser du.hedeblom skrev:Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals. Jag får nog sätta mig och rita lite för att få ordning på det här!
Shimsa lite i huvudänden så får du den förändring du är ute efter.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
- shadewind
- Medlem+
Nej, shimsning kommer inte ge den förändring han letar efter. Han behöver mer böj på halsen = relief! Det enda som kommer ge mer relief är om halsen böjs. Halsen kommer inte böjas om han ändrar på vilken, det enda som kommer hända är att strängarna sänks eller höjs. Självklart kommer också vinkeln mellan hals och kropp och ändras men det är så lite att det inte märks i princip.
- hedeblom
- Medlem
Okej. Det här börjar kännas väldigt konstigt nu. Jag har dragit upp stränghöjden till en bit över 3,5mm vid 20:e bandet på E-strängen och 3mm för G-strängen. Och har släppt dragstången så att jag tror att den inte ens tar i gängorna. Och likförbannat skorrar det något så till den milda grad.
Är det helt enkelt så att jag ska skita i de här Rittersträngarna? De är ju så festliga i förstoring. Och de känns rätt sköna att spela på. Men det kvittar ju om det inte går att spela utan skorr.
Rekommendera en sträng åt mig! Med ett sjudjävulskt drag i!
/pelle
Är det helt enkelt så att jag ska skita i de här Rittersträngarna? De är ju så festliga i förstoring. Och de känns rätt sköna att spela på. Men det kvittar ju om det inte går att spela utan skorr.
Rekommendera en sträng åt mig! Med ett sjudjävulskt drag i!
/pelle
-
- Medlem+
Lättaste sättet att göra sig en mental bild av det:hedeblom skrev: Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals.
Tänk dig att halsen är justerad helt rak, och strängarna är så lågt justerade att de ligger helt parallellt med greppbrädans yta. Nu höjer vi en sadel! Följden blir att uppe vid översadeln är avståndet mellan hals och sadel fortfarande noll, men nere vid änden av greppbrädan uppstår ett mellanrum. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda genom att låta strängens vinkel från halsen öka från noll.
Andra alternativet. Vi ändrar halsvinkeln en aning genom att tilta halsen framåt. Fortfarande är det noll i avstånd vid översadeln, men ett litet mellanrum uppstår nedtill på greppbrädan. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda, men denna gång genom att låta halsens vinkel ändras från noll.
Om man väljer att justera strängens eller halsens vinkel saknar betydelse - det blir ändå samma sorts sammanlagda förändring av det totala geometriska förhållandet mellan sträng och greppbräda.
- shadewind
- Medlem+
Amen.enor skrev:Lättaste sättet att göra sig en mental bild av det:hedeblom skrev: Men jag kan inte riktigt begripa att det är samma sak att höja stallsadlarna som att ändra vinkeln mellan kropp och hals.
Tänk dig att halsen är justerad helt rak, och strängarna är så lågt justerade att de ligger helt parallellt med greppbrädans yta. Nu höjer vi en sadel! Följden blir att uppe vid översadeln är avståndet mellan hals och sadel fortfarande noll, men nere vid änden av greppbrädan uppstår ett mellanrum. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda genom att låta strängens vinkel från halsen öka från noll.
Andra alternativet. Vi ändrar halsvinkeln en aning genom att tilta halsen framåt. Fortfarande är det noll i avstånd vid översadeln, men ett litet mellanrum uppstår nedtill på greppbrädan. Vi har ökat vinkeln mellan sträng och greppbräda, men denna gång genom att låta halsens vinkel ändras från noll.
Om man väljer att justera strängens eller halsens vinkel saknar betydelse - det blir ändå samma sorts sammanlagda förändring av det totala geometriska förhållandet mellan sträng och greppbräda.
- hedeblom
- Medlem
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Sätt halsen i spänn (böj den alltså) med en rejäl bräda, en distans på mitten och två tvingar. Glöm inte att lossa dragstången ordentligt. Sätt en 75-100w lampa rätt nära så det blir skapligt varmt (inte så lacken smälter nu, ta det nätt!) låt sitta över natten. Ta bort lampan och låt kallna, fortfarande i spänn, låt sitta en dag eller två. Nu har du böj.
Lars
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm