En dröm som blev sann håller på att spricka

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

En dröm som blev sann håller på att spricka

Inlägg av Rama »

hej! jag har ett problem..

Jag skulle behöva ett utlåtande från en kunnig. Jag försökte få en dröm att slå in vilket den också på sätt och vis gjorde när jag lyckade plocka hem mina drömmars bas sedan 10 år tillbaks. Hittade en Warwick Thumb 5 NT '99 på ebay och fick hem den idag efter frakt från Portugal. UPS hade lyckats att skada ytterkartongen ganska illa men basen låg i ett visserligen öppet hardcase som ej gick att stänga men väl paketerad med bubbelplast och grejer så jag tror inte något skadats vid frakten.

Nu till problemet, det är en spricka i kroppen precis i en av skarvarna då kroppen är limmad av tre delar med genomgående hals. finns bilder nedan på hur det ser ut. jag tror sprickan börjar vid stallet. Säljaren nämnde aldrig något om detta och jag såg det först när jag granskade basen. Dock när man kollar på bilderna som portugisen skickade till mig så kan man se sprickan även där om man zoomar in, vilket jag inte gjorde innan köp då jag var så kär vid första åsynen att jag inte såg några brister. så sprickan fanns med största sannolikhet innan frakten. det är vid B-strängen som sprickan är störst. finns även tendens vid G-strängen. men det kan ju vara att träet expanderar och rör på sig kanske. jag vet ej

Jag kan säga såhär att jag älskar basen redan efter att ha repat med den en gång. Bandet sa med en gång att det lät så jävla bra så jag vill ju köra på. jag kan ju tänka mig att köra med den även om där finns en spricka, MEN är detta något som ska/borde åtgärdas, kan det bli värre? jag älskar verkligen basen efter att bara ha haft den ett par timmar men jag vill ju inte att den ska falla i två delar. vad säger ni? vad ska man göra? låta vara? åtgärda genast? skälla på portugisen?

skulle behöva lite rådgivning om någon vet :help:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Är nog ingen akut fara, skulle jag gissa. Verkar vara limfogarna som släppt. Om det finns någon instrumentbyggare i Metaltown, så kan du ju alltid gå dit och fråga om det behövs fixas.

Eftersom sprickorna syns på bilderna i annonsen, så blir det nog svårt att klaga och häva köpet. Såklart lite trist att han inte skrev något om det dock...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

basmartin skrev:Om det finns någon instrumentbyggare i Metaltown...
hahaha!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Känns som att priset på basen är intressant i det här fallet.
Om den blev billig så kanske du får bita i det sura, men har du betalt vad de kostar så tycker jag du ska:

1: Ta ett snack med säljare, hota med att klaga hos Ebay och hota med att du vill häva köpet alt. att han får ge dig en skälig summa tillbaka.
2: Kontakta Warwick. De brukar vara schyssta med reklamationer efter vad jag förstår, vilket jag personligen tycker det här borde falla under om det inte finns några övriga tecken på kropp/hals på yttre våld som kan ha orsakat detta. De är måna om sitt rykte och de vill nog knappast att en bas för 40 papp nypris ramlar isär efter nå´t år...

Har du kvar bilderna på Ebay?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

Tack för synpunkter! Metaltown = Göteborg har väl ett par intrumentbyggare senast jag kollade så det kan nog ordnas om det skulle behövas. Jag prövade redan igår att maila warwick och skicka bilder samt beskriva problemet för dem. Dom svarade redan imorse och sa att det inte borde vara något att oroa sig för. Eftersom det är en bas med 12 år på nacken och trä dessutom har en tendens att röra på sig så kan de hända att limfogarna kan gå upp lite eftersom det inte är någon lack på. warwick avlsutade mailet med att skriva:

"Simply nothing to worry thats o.k. and your Bass will be still another
30 years in place.. here you will not see heavy changes in the long run.."

så jag antar väl att det bara är att tuta och köra och hoppas att det håller i dom där 30 åren. det är ju en fantastisk bas.

merci!
Orange
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Trä är levande. Det där inträffar på de flesta thumbbasarna med wengé.
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

Samuel V skrev:Trä är levande. Det där inträffar på de flesta thumbbasarna med wengé.
ja ok då kanske man kan börja slappna av nu. sakta sakta börjar den där känslan av att man faktiskt äger sitt dröm-instrument infinna sig. overklig känsla.. :D
Orange
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Du kan ju alltid ta den till någon som fixerar-slipar till sprickan om du är riktigt orolig.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Rama skrev:sakta sakta börjar den där känslan av att man faktiskt äger sitt dröm-instrument infinna sig. overklig känsla.. :D
Men såååå härlig! :)

Borde man inte kunna fylla sprickan med något lim eller så då?
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

Samuel V skrev:Du kan ju alltid ta den till någon som fixerar-slipar till sprickan om du är riktigt orolig.
tror jag ska göra det någon gång framöver men nu är pengarna slut så det blir nog tvunget till att vänta lite isf.
Orange
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Ta en spruta och fyll den med lim.
Kan säkert få tags på i apotek eller nåt.

Sen sprutar du försiktigt in lite lim i sprickan och låter det torka.
Vips så har du fixat det.
Om du vill kan du säkert måla över det lilla limmet som i stort sett inte kommer synas med lite brunröd nagellack då.

Enkel men bra lösning!
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Du kan ta Herdins Äkta bets på påse ( http://www.herdins.se/bets/vara-betser__81 ) och blanda i limet tills du får rätt kulör och sen fylla sprickan, får du tag på en spruta så är det ju bra!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

YZZ skrev:Ta en spruta och fyll den med lim.
Kan säkert få tags på i apotek eller nåt.

Sen sprutar du försiktigt in lite lim i sprickan och låter det torka.
Vips så har du fixat det.
Om du vill kan du säkert måla över det lilla limmet som i stort sett inte kommer synas med lite brunröd nagellack då.

Enkel men bra lösning!
På en drömbas som man vill ha kvar hela livet och troligen har betalat en rätt skön slant på skulle jag INTE köra den lösningen.
Klart bättre att slava ihop en slant och få det professionellt gjort istället.

Nagellackslösningar passar bättre på billigare grejer (om de inte redan har gott om såna lagningar sedan innan såklart).
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

fieldflower skrev: På en drömbas som man vill ha kvar hela livet och troligen har betalat en rätt skön slant på skulle jag INTE köra den lösningen.
det är nog så det får bli om jag ska göra något åt det. även om jag säkert skulle kunna fixa det själv så är jag för osäker på hur resultatet skulle bli. skulle jag lyckas sabba den så hade man ju blivit smått gråtfärdig så då är det nog bättre om man låter GnuLars eller annan duktig instrumentreparatör i göteborg kolla på det.

Bra tips iallafall!
Orange
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Rama skrev:
fieldflower skrev: På en drömbas som man vill ha kvar hela livet och troligen har betalat en rätt skön slant på skulle jag INTE köra den lösningen.
det är nog så det får bli om jag ska göra något åt det. även om jag säkert skulle kunna fixa det själv så är jag för osäker på hur resultatet skulle bli. skulle jag lyckas sabba den så hade man ju blivit smått gråtfärdig så då är det nog bättre om man låter GnuLars eller annan duktig instrumentreparatör i göteborg kolla på det.

Bra tips iallafall!
Bra! Om man aldrig har lagat ett instrument förut, så kanske man inte ska börja med en Warwick...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Jag tycker det är ofta man ser just Warvick med sprickor i kroppen, annars är ju det normala sprickor i halsen, hur kommer det sig?
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Evilbiker skrev:Du kan ta Herdins Äkta bets på påse ( http://www.herdins.se/bets/vara-betser__81 ) och blanda i limet tills du får rätt kulör och sen fylla sprickan, får du tag på en spruta så är det ju bra!
Bättre idé!

Som sagt Rama, inget svårt att göra själv och det är säkert på samma sätt ett proffs hade gjort det på men det är ju självklart upp till dig hur du vill göra.
Jag försöker bara hjälpa till! :)

Lycka till med basen hursomhelst.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Vet inte om jag alls kan räknas till proffs, men jag har ju lagat instrument åt den lokala musikaffären förr och jag hade gjort så...färgat limet!
Skriv svar