B-strängen krånglar i stallet

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

B-strängen krånglar i stallet

Inlägg av DrJKO »

Min B-sträng ( har femsträngat) har krånglat egentligen så länge jag minns ( har haft den i mer än ett år) vid stallet. När jag har spelat intensivt i kanske en timme ( med mycket spel på B-strängen) så har en av de två "skruvarna" nere vid stallet på B-strängen sänkts så att den är ungefär hälften så hög som den andra "skruven" .

Basen är denna http://www.thomann.de/se/ibanez_sr305ipt.htm och jag har inte bytt stall.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

är skruven glapp? Går den väldigt lätt i gängorna så rör sig skiten garanterat pga vibrationerna i sträng & bas... Har samma problem fast med några stämskruvar till mitt trumset... Skifta plats på skruvarna i stallsadeln till B-strängen & se om d blir skillnad. Då vet du om du måste byta bara en skruv eller stallsadeln...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

olabola skrev:Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.
Gängtejp brukar funka, jag hade liknande problem på ett stall och gängtejp fixade biffen. Tänkte vid tillfället just att loctite skulle vara lite jobbigt när man vill intonera om.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Nagellack brukar funka ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

B-Å Åhs skrev:Nagellack brukar funka ...
Frågan är då...Vad står i skåpet? Nagellack eller loctite? Jag vet vad jag har iallafall :wink:
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Phear skrev:är skruven glapp? Går den väldigt lätt i gängorna så rör sig skiten garanterat pga vibrationerna i sträng & bas... Har samma problem fast med några stämskruvar till mitt trumset... Skifta plats på skruvarna i stallsadeln till B-strängen & se om d blir skillnad. Då vet du om du måste byta bara en skruv eller stallsadeln...
Jag ska testa att byta plats på skruvarna så får jag se ifall jag blir något klokare :)!
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

olabola skrev:Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.
Men att använda sig av loctite kanske är bäst ifall jag har kommit fram till exakt hur högt jag vill att skruvarna ska vara i stallet :)?
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Heyman skrev:
Gängtejp brukar funka, jag hade liknande problem på ett stall och gängtejp fixade biffen. Tänkte vid tillfället just att loctite skulle vara lite jobbigt när man vill intonera om.
Ska nog testa gängtejp också sen ;)!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

olabola skrev:
Frågan är då...Vad står i skåpet? Nagellack eller loctite? Jag vet vad jag har iallafall :wink:

:lol: :lol:
Janne

Inlägg av Janne »

olabola skrev:
Precis, nagellack i olika kulörer har ju alla basister med självaktning ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

200071 skrev:
olabola skrev:

Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Har inte ni det ? Men visst förekommer lLoctite oxå men inte så roliga kulörer ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

olabola skrev: Frågan är då...Vad står i skåpet? :wink:
frågan e kanske om man vet var skåpet ska stå :roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Stuka gängorna på skruven en aning medelst polygrip. Det må vara brutalt, men inte kladdigt eller färgat.
Alexander
Medlem+

Inlägg av Alexander »

Stilpoäng till olabola! :lol:
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...
Visst, det är inte säkert att man blir sjuk av det alls men blir man sjuk är det inte roligt tydligen. Svår astma är bara förnamnet...

Värt att tänka på... Gänglåsning svag är ett bättre alternativ, men bäst för både hälsa & plånbok är väl gängtejp :)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Phear skrev:Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...
Visst, det är inte säkert att man blir sjuk av det alls men blir man sjuk är det inte roligt tydligen. Svår astma är bara förnamnet...

Värt att tänka på... Gänglåsning svag är ett bättre alternativ, men bäst för både hälsa & plånbok är väl gängtejp :)
Tack för inlägget :)!
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Phear skrev:Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...

Mjaa..jag äter nog upp minst det tredubbla av det där om året. Bara genom att slicka på fingrarna. Ganska gott faktiskt. Lite åt glykolhållet.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

olabola skrev:

Mjaa..jag äter nog upp minst det tredubbla av det där om året. Bara genom att slicka på fingrarna. Ganska gott faktiskt. Lite åt glykolhållet.
Men så har du ett effektivt filter av gamla svarvspån i halsen som vilket kolfilter som helst skulle bli avundsjukt på också :)
Skriv svar