B-strängen krånglar i stallet
- DrJKO
- VIP medlem
B-strängen krånglar i stallet
Min B-sträng ( har femsträngat) har krånglat egentligen så länge jag minns ( har haft den i mer än ett år) vid stallet. När jag har spelat intensivt i kanske en timme ( med mycket spel på B-strängen) så har en av de två "skruvarna" nere vid stallet på B-strängen sänkts så att den är ungefär hälften så hög som den andra "skruven" .
Basen är denna http://www.thomann.de/se/ibanez_sr305ipt.htm och jag har inte bytt stall.
Någon som vet vad problemet kan vara?
Basen är denna http://www.thomann.de/se/ibanez_sr305ipt.htm och jag har inte bytt stall.
Någon som vet vad problemet kan vara?
- Phear
- Medlem+
är skruven glapp? Går den väldigt lätt i gängorna så rör sig skiten garanterat pga vibrationerna i sträng & bas... Har samma problem fast med några stämskruvar till mitt trumset... Skifta plats på skruvarna i stallsadeln till B-strängen & se om d blir skillnad. Då vet du om du måste byta bara en skruv eller stallsadeln...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Gängtejp brukar funka, jag hade liknande problem på ett stall och gängtejp fixade biffen. Tänkte vid tillfället just att loctite skulle vara lite jobbigt när man vill intonera om.olabola skrev:Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
- DrJKO
- VIP medlem
Jag ska testa att byta plats på skruvarna så får jag se ifall jag blir något klokarePhear skrev:är skruven glapp? Går den väldigt lätt i gängorna så rör sig skiten garanterat pga vibrationerna i sträng & bas... Har samma problem fast med några stämskruvar till mitt trumset... Skifta plats på skruvarna i stallsadeln till B-strängen & se om d blir skillnad. Då vet du om du måste byta bara en skruv eller stallsadeln...

- DrJKO
- VIP medlem
Men att använda sig av loctite kanske är bäst ifall jag har kommit fram till exakt hur högt jag vill att skruvarna ska vara i stalletolabola skrev:Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.

- DrJKO
- VIP medlem
Ska nog testa gängtejp också senHeyman skrev:Gängtejp brukar funka, jag hade liknande problem på ett stall och gängtejp fixade biffen. Tänkte vid tillfället just att loctite skulle vara lite jobbigt när man vill intonera om.olabola skrev:Eller lås dom med nån hyfsat svag loctite gänglåsning..KAN bli jobbig att få loss efter det men en lödkolv dödar den mesta loctiten lätt..dom brukar inte tåle mer än typ 150 grader.

- B-Å Åhs
- Medlem++
- BassiLow
- Medlem++
frågan e kanske om man vet var skåpet ska ståolabola skrev: Frågan är då...Vad står i skåpet?![]()

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- Phear
- Medlem+
Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...
Visst, det är inte säkert att man blir sjuk av det alls men blir man sjuk är det inte roligt tydligen. Svår astma är bara förnamnet...
Värt att tänka på... Gänglåsning svag är ett bättre alternativ, men bäst för både hälsa & plånbok är väl gängtejp
Visst, det är inte säkert att man blir sjuk av det alls men blir man sjuk är det inte roligt tydligen. Svår astma är bara förnamnet...
Värt att tänka på... Gänglåsning svag är ett bättre alternativ, men bäst för både hälsa & plånbok är väl gängtejp

Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
- DrJKO
- VIP medlem
Tack för inläggetPhear skrev:Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...

- olabola
- Medlem++
Mjaa..jag äter nog upp minst det tredubbla av det där om året. Bara genom att slicka på fingrarna. Ganska gott faktiskt. Lite åt glykolhållet.Phear skrev:Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...
- Phear
- Medlem+
Men så har du ett effektivt filter av gamla svarvspån i halsen som vilket kolfilter som helst skulle bli avundsjukt på ocksåolabola skrev:Mjaa..jag äter nog upp minst det tredubbla av det där om året. Bara genom att slicka på fingrarna. Ganska gott faktiskt. Lite åt glykolhållet.Phear skrev:Ang Loctite: Använd inte gänglåsning stark eller gänglåsning oljetolerant... Inte hälsosamt... Ska man använda dom i yrkesmässigt bruk & använder mer än 0.5g per år är arbetsgivaren skyldig att skicka en på utandningsprov & utbildning en gång per år...