Du får helt enkelt ändra din spelstil.
Behövs ej effekter , spela fylligare och mer busy.
Vad ska man ha för att fylla ut under gitarrsolo ?
- Nyrostad
- Medlem
Jack Bruce har ju redan nämnts, och i framför allt 'Crossroads' är ju frågan rätt svår att avgöra; vem är det som har solo? Clapton eller Bruce? 
Försöker själv att spela mer varierat och mer avancerat under solon, för att helt enkelt fylla ut mer... Lär jag mig bara lite teknik också så kanske det t o m låter bra

Försöker själv att spela mer varierat och mer avancerat under solon, för att helt enkelt fylla ut mer... Lär jag mig bara lite teknik också så kanske det t o m låter bra

Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Makten
- Medlem++
Dist behövs inte även om det kan vara gött. Det gäller att hitta ett ljud som tar tillräckligt mycket plats bara. Gärna redigt med lågt mellanregister, precis ovanför de frekvenser där det börjar bli "bumligt". Sen kan man förstås spela ackord eller oktavera själv, utan pedal.
I mitt band spelas över huvud taget inga "solon" eftersom vi hatar sånt, men när det är ljusa gitarrmelodier så har jag insett att det gäller att inte ligga för djupt på basen. Det brukar vara fint att transponera om en okav uppåt, men hålla sig på så grov sträng som möjligt. Alltså så att man hamnar väldigt högt upp på halsen. Lite som att byta till kortskalig bas plötsligt.
I mitt band spelas över huvud taget inga "solon" eftersom vi hatar sånt, men när det är ljusa gitarrmelodier så har jag insett att det gäller att inte ligga för djupt på basen. Det brukar vara fint att transponera om en okav uppåt, men hålla sig på så grov sträng som möjligt. Alltså så att man hamnar väldigt högt upp på halsen. Lite som att byta till kortskalig bas plötsligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.