Vad ska man ha för att fylla ut under gitarrsolo ?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Du får helt enkelt ändra din spelstil.
Behövs ej effekter , spela fylligare och mer busy.
Fender
Ampeg
Nova Craft
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den lör 30 aug 2008, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem

Inlägg av Nyrostad »

Jack Bruce har ju redan nämnts, och i framför allt 'Crossroads' är ju frågan rätt svår att avgöra; vem är det som har solo? Clapton eller Bruce? :D

Försöker själv att spela mer varierat och mer avancerat under solon, för att helt enkelt fylla ut mer... Lär jag mig bara lite teknik också så kanske det t o m låter bra :D
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE |
http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jävla pedalfegisar :-D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Det finns bara en sak man egentligen behöver göra under solona medans gitarrurgen spelar solo > Spela TAAAAAJT med trummalurfen! ..sen är det aldrig fel att leka med effektpedaler. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Dist behövs inte även om det kan vara gött. Det gäller att hitta ett ljud som tar tillräckligt mycket plats bara. Gärna redigt med lågt mellanregister, precis ovanför de frekvenser där det börjar bli "bumligt". Sen kan man förstås spela ackord eller oktavera själv, utan pedal.
I mitt band spelas över huvud taget inga "solon" eftersom vi hatar sånt, men när det är ljusa gitarrmelodier så har jag insett att det gäller att inte ligga för djupt på basen. Det brukar vara fint att transponera om en okav uppåt, men hålla sig på så grov sträng som möjligt. Alltså så att man hamnar väldigt högt upp på halsen. Lite som att byta till kortskalig bas plötsligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Intet nytt under sol...on!
Skriv svar