brrrr....
"Myth-busters" Glanshammar 2013?
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: "Myth-busters" Glanshammar 2013?
Du måste ju ge honom cred för att han inte spelar över 5:e band i alla fall.....

Lasse tjänar pengar! Men spelglädjen är på topp i båda bilderna!

- GurraG
- Medlem++
Trots att det är min bas så trodde jag faktiskt att det var Ricken. Nu har jag väl tappat all trovärdighet som bastestare

When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
En liten detalj med Ricken var ju att den hade flats, var nedstämd till B och jag tror att strängdämparen var lite uppskruvad. Ni kan tänka er vilken skillnad det hade varit om den istället tillåtits ha lite ton och sustain.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
- Heyman
- VIP medlem
- Kontakt:
Jag skulle inte känna skillnad på din Kasuga och på mina Rickar så det känns som om jag slängt en massa pengar i sjön alternativt är naivt märkesfixerad. Ljudet vet jag ju inget om men du jämförde själv va?TDHP skrev:Jag fick även ett utlåtande av Heyman om min Kasuga, den var mest lik en äkta Ric av de kopior han testat om jag minns rätt!
Lite kul eftersom den enligt viss "expertis" är bara skit och inte går att spela på.
Och den är definitivt inte värd nåt.
Vi kan väl ändå vara eniga om att ett bra instrument är ett bra instrument och för mig spelar det mindre roll om det bra instrumentet är tillverkat i Sverige, Norge, Usa, Kina, Japan, Mexico eller på Island.
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!
- Jan Hellman
- VIP medlem
Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv...... Något att myth-busta nästa år kanske?
- GurraG
- Medlem++
Om jag inte missminner mig så var det just för att kunna ha långa sladdar utan att riskera signal- och diskantförlust som Rick Turner (Alembic) började exprimentera med aktiv elektronik i basarna han moddade åt Jack Casady och Phil Lesh.Irbit skrev:Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv...... Något att myth-busta nästa år kanske?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Just det. Och testningen skedde på TDHPs Pbas.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- TDHP
- Forumvärd
Ja, eller också kan man ju kompensera för det med filterinställningarna på stärkaren. 

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- BBQV
- Forumvärd
Försök inte slingra dig nu Lasse! 

- Jan Hellman
- VIP medlem
Vi får helt enkelt skruva i ett par aktiva EMG-mickar i Lasses P-bas nästa år och göra om kabel-testet.
----------
Tapatalk via mobilen
----------
Tapatalk via mobilen
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re:
Och för att de inte skall skramla runt blir det superlim på skuvarna.Irbit skrev:Vi får helt enkelt skruva i ett par aktiva EMG-mickar i Lasses P-bas nästa år och göra om kabel-testet.
----------
Tapatalk via mobilen
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
"Myth-busters" Glanshammar 2013?
Det här med gitarrkablar...... Vart på årsmöte med ljudteknikerföreningen igår och det pratades som vanligt teknikaliteter. Det många beklagar/förvånas över är varför inte branschen gjorde om standarden vad det gäller gitarrer/trampor/stärkare för x antal år sedan till att köra balanserat istället. Det hade i princip löst alla problem vad det gäller störningar, brum och annat och man hade kunnat köra med billigare och längre kablar. Hade varit enkelt/enklare att ändra standarden för 50 år sedan men idag är det svårt om inte nära nog omöjligt.
----------
Tapatalk via mobilen
----------
Tapatalk via mobilen
Senast redigerad av Jan Hellman den ons 15 maj 2013, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Men vad bra. Då har vi bestämt det.fieldflower skrev:Och för att de inte skall skramla runt blir det superlim på skuvarna.Irbit skrev:Vi får helt enkelt skruva i ett par aktiva EMG-mickar i Lasses P-bas nästa år och göra om kabel-testet.
----------
Tapatalk via mobilen

----------
Tapatalk via mobilen
-
- Medlem+
Re:
Alltså - jag provade en Variax-bas med 100m ethernet-kabel och det funkade utmärkt.Irbit skrev:Det här med gitarrkablar...... Vart på årsmöte med ljudteknikerföreningen igår och det pratades som vanligt teknikaliteter. Det många beklagar/förvånas över är varför inte branschen gjorde om standarden vad det gäller gitarrer/trampor/stärkare för x antal år sedan till att köra balanserat istället. Det hade i princip löst alla problem vad det gäller störningar, brum och annat och man hade kunnat köra med billigare och längre kablar. Hade varit enkelt/enklare att ändra standarden för 50 år sedan men idag är det svårt om inte nära nog omöjligt.

-
- Medlem+
Men går dom på ethernet kabel ?? Trodde dom gick på stereotele kabel !?
Fårfiol -98.
-
- Medlem+
De går med fördel på ethernet om man har en POD XT Live. Då blir det digitalt hela vägen och man kan styra även basen med fotpedalerna. (Sen kan man självklart diskutera om det är något man vill ha eller inte).
Men det går bra med stereotele (strömförsörjning i sladden) eller vanlig tele (batteripack) också..
Men det går bra med stereotele (strömförsörjning i sladden) eller vanlig tele (batteripack) också..
-
- Medlem+
Aha !
har en variax fast obas .
Men ingen Xt live ! Använder ethernet jacket till workbenchen

Men ingen Xt live ! Använder ethernet jacket till workbenchen
Fårfiol -98.
- inber
- VIP medlem
Jomen hallå! Det är ju just därför man har aktiv elektronik i basen...Irbit skrev:Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv.
En vanlig passiv bas har hög utimpedans (Mohm) som är lätt för en extern störkälla att påverka. En bas med aktiv elektronik har låg utimpedans (ohm) som är helvetes mycket svårare att störa.
Har man aktiv elektronik i basen kan man lite tillspetsat köpa den billigaste skitsladden som finns och dessutom skarva den till tredubbel längd om man vill.
Sen finns det i och för sig aktiva mickar med färre spolvarv som behöver en förstärkare för att höras, men det är något annat.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tror det då jag hör det...inber skrev:Jomen hallå! Det är ju just därför man har aktiv elektronik i basen...Irbit skrev:Angående myth-busting och tele-kablar i G-hammar....... Vi skulle ha testat kablar med en aktiv bas också. Har pratat med lite kunnigt folk ikväll. Dom hävdade att skillnaden gällande olika kablar blir MINDRE med en aktiv bas än en passiv.
En vanlig passiv bas har hög utimpedans (Mohm) som är lätt för en extern störkälla att påverka. En bas med aktiv elektronik har låg utimpedans (ohm) som är helvetes mycket svårare att störa.
Har man aktiv elektronik i basen kan man lite tillspetsat köpa den billigaste skitsladden som finns och dessutom skarva den till tredubbel längd om man vill.
Sen finns det i och för sig aktiva mickar med färre spolvarv som behöver en förstärkare för att höras, men det är något annat.

Medlem i PB50+
- inber
- VIP medlem
Vi får väl rigga upp en ljusrigg och några lysrör i närheten av en bas i Glanshammar nästa år och testa...fieldflower skrev: Jag tror det då jag hör det...
Om basister vill fortsätta tro att aktiv elektronik inne i basen alltid är jättedåligt och all elektronik måste sitta inne i en låda 3-4 meter bort för att låta bra, så har jag tyvärr ungefär lika hög motivation att omvända dem som när folk från andra kulturer tror på onda andar eller förkastar andra gudar än sin egen.

Men vi kan väl ha med det på test-listan till nästa års Glanshammar?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Liten
- Hedersmedlem
Nu är du sådär gubbigt sur igen...inber skrev:Vi får väl rigga upp en ljusrigg och några lysrör i närheten av en bas i Glanshammar nästa år och testa...fieldflower skrev: Jag tror det då jag hör det...
Om basister vill fortsätta tro att aktiv elektronik inne i basen alltid är jättedåligt och all elektronik måste sitta inne i en låda 3-4 meter bort för att låta bra, så har jag tyvärr ungefär lika hög motivation att omvända dem som när folk från andra kulturer tror på onda andar eller förkastar andra gudar än sin egen.
Ja gillar't!!!!

Utifrån en annan tråd verkar det som att nästa års viktigaste mythbusting handlar om kolgrill vs gasolgrill vs elgrill vs grillpanna.
Kommer någon att höra någon skillnad?
Kommer någon att höra någon skillnad?
- 200071
- Hedersmedlem
inber skrev:Vi får väl rigga upp en ljusrigg och några lysrör i närheten av en bas i Glanshammar nästa år och testa...fieldflower skrev: Jag tror det då jag hör det...
Jag har också fascinerats över passivtalibanerna som gladeligen sätter en pre-amp på pedalbordet och är så nöjda med sin passiva bas.
- joachime
- Medlem++
Re: Sv: "Myth-busters" Glanshammar 2013?
Strålande idé!dereborn skrev:Utifrån en annan tråd verkar det som att nästa års viktigaste mythbusting handlar om kolgrill vs gasolgrill vs elgrill vs grillpanna.
--- Via Tapatalk
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden