Du är tydligen inte bekant med uttrycket "bränt alla broar". Ingen har oändligt tålamod och det är precis som det skall vara.Jan Hellman skrev:Nä det gör jag inte. Jag förstår att om man VILL så går det utmärkt att dra ett streck. Forumägaren har bestämt att han ska få nyttja forumets annonsavdelning. VAD är problemet? VARFÖR älta detta i det evinnerliga?EADGC skrev:Det handlar om två saker: Psykologi och principer.Jan Hellman skrev: Jo det handlar om blodtörst och att offra. Han har tillgång till annonsavdelningen. VAD är problemet? VAD har den här personen gjort DIG?
Jag vet av erfarenhet att har osämja tillåtits att växa länge, tål folk till slut inte att se varandra. Löjligt kan tyckas, men så funkar vi människor och det är detta vi har att förhålla oss till och vi måste utveckla strategier för att hantera saken. Blotta närvaron av bråkstakar, om än bara i några delforum, är nog för att trigga undermedvetna alarmsignaler. Se det som en utvecklad allergi: Rent evolutionärt är den betingade reflexen rationell. Radarn signalerar trubbel, var på din vakt... Varför utsätta oss för obehaget om det enkelt kan undvikas?
Således retas våra sinnen enligt ovan på ett basalt plan, men inte nog med detta: Det finns ju även intellektuella grunder för missnöje: Vari ligger det rimliga att t ex låta en elev i en klass systematiskt förstöra för 29 övriga? Den svenska "dumsnällismen" vet tyvärr inga gränser idag; det handlar bara om förövarens rättigheter, inte de övrigas...
Förstår du bättre nu?
Vi provar en annan infallsvinkel: Ett högst konkret problem, och upprinnelsen till denna tråd, är det stora tappet av medlemmar till ett annat forum. Jag, och många med mig, har uppskattat kontakten med många trevliga och kunniga medlemmar som nu har valt att lämna PB som en följd av det bristfälliga ledarkapet här. Du frågade ovan vad NN har gjort mig. Svaret är att jag är indirekt drabbad. Jag vill t ex prata rörförstärkare med X och Marshall med Y, men nu är ingen av dem kvar.