Vad är fel på PB???

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Re: Vad är fel på PB???

Inlägg av EADGC »

Jan Hellman skrev:
EADGC skrev:
Jan Hellman skrev: Jo det handlar om blodtörst och att offra. Han har tillgång till annonsavdelningen. VAD är problemet? VAD har den här personen gjort DIG?
Det handlar om två saker: Psykologi och principer.

Jag vet av erfarenhet att har osämja tillåtits att växa länge, tål folk till slut inte att se varandra. Löjligt kan tyckas, men så funkar vi människor och det är detta vi har att förhålla oss till och vi måste utveckla strategier för att hantera saken. Blotta närvaron av bråkstakar, om än bara i några delforum, är nog för att trigga undermedvetna alarmsignaler. Se det som en utvecklad allergi: Rent evolutionärt är den betingade reflexen rationell. Radarn signalerar trubbel, var på din vakt... Varför utsätta oss för obehaget om det enkelt kan undvikas?

Således retas våra sinnen enligt ovan på ett basalt plan, men inte nog med detta: Det finns ju även intellektuella grunder för missnöje: Vari ligger det rimliga att t ex låta en elev i en klass systematiskt förstöra för 29 övriga? Den svenska "dumsnällismen" vet tyvärr inga gränser idag; det handlar bara om förövarens rättigheter, inte de övrigas...

Förstår du bättre nu?
Nä det gör jag inte. Jag förstår att om man VILL så går det utmärkt att dra ett streck. Forumägaren har bestämt att han ska få nyttja forumets annonsavdelning. VAD är problemet? VARFÖR älta detta i det evinnerliga?
Du är tydligen inte bekant med uttrycket "bränt alla broar". Ingen har oändligt tålamod och det är precis som det skall vara.

Vi provar en annan infallsvinkel: Ett högst konkret problem, och upprinnelsen till denna tråd, är det stora tappet av medlemmar till ett annat forum. Jag, och många med mig, har uppskattat kontakten med många trevliga och kunniga medlemmar som nu har valt att lämna PB som en följd av det bristfälliga ledarkapet här. Du frågade ovan vad NN har gjort mig. Svaret är att jag är indirekt drabbad. Jag vill t ex prata rörförstärkare med X och Marshall med Y, men nu är ingen av dem kvar.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

kmo skrev: Som sagts förr, det borde ha stämts i bäcken för länge sen. Jag startade den här tråden för att förhoppningsvis få en reaktion från forumägare och moderatorer.
Jag försökte detsamma under några år. Till slut gav jag upp.
kmo skrev: För mig, obegripligt..
Amen to that.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Jan Hellman skrev:
macahan skrev:Saker som aldrig reds ut kommer alltid att ligga till last.
Så fungerar det i verkliga livet och så fungerar det i det virtuella livet.

"Be the bigger man" är en beundransvärd teori. Men det fungerar väldigt sällan rent praktiskt för: Saker som inte reds ut kommer alltid att ligga till last vare sig man försöker eller ej. Ett väldigt konkret exempel på en långvarig dispyt är ju Israel/palestinakonflikten. Nu säger jag inte att det är samma sak som lite hallabalo på ett internetforum men det kommer aldrig att lösa sig på grund av att saker som ligger till last alltid kommer komma upp, igen och igen och igen. Problemet har växt sig för stort.
Men vad bra då. Då sparkar vi ut Palestina. För konflikter går ju aldrig att lösa ändå så varför ens försöka.....
Fortsätt i den stilen och det står snart klart för alla newbies hur landet ligger.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Shit va ni skriver.. tänk om andra trådar kunde vara så här aktiva :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

HirYoshima skrev:Shit va ni skriver.. tänk om andra trådar kunde vara så här aktiva :)
Det visar ju iaf att folk bryr sig om forumet.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag förstår inte vitsen med att dra upp allt detta igen helt plötsligt och jag förstår inte meningen i att försöka dra in nya medlemmar som vare sig vill bli indragna eller ens vill se ett problem. Men jag förstår SYFTET för dom få som fullständigt vägrar släppa detta.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem

Inlägg av Ente »

Vad trist allt låter... en newbies ytliga reflektion..

Jag antar att det hela började med att några hade synpunkter på vad som var rätt eller 'mest rätt' angående whatever.
Det eskalerade sedan till att någon eller alla av dessa parter tyckte att den andra var dum för att deras rätt inte överensstämde med den andras rätt, och i vissa fall så terrade man t.om. folk utanför forumet. Själva 'ursprungskonflikten' hade redan lämnats.
Nästa steg är när det övergår till hur och om man kan släppa det, då bjäbbas det om det.
Försöker någon av parterna räcka ut en hand, så kommer alltid 'ett sista ord' från någon annan som backar allting några steg.
Om folk mot förmodan nu skulle kunna gå vidare så har dom säkert inte gått vidare 'på rätt sätt'.
Personangrepp ÄR nästan omöjliga att bara svälja, och alla har sin heder - självklart, men som utomstående så har man ingenting med sådant här att göra. Det stjäl energi hur fort man än försöker bläddra förbi. Varför måste alla andra få reda på hur dum A tycker att B är.... Jaha, och... ehhh - förstår inte. De som jag vet om som bjäbbar (och finns kvar), är dessutom i mina rockie-ögon helt fantastiskt kunniga och är personer som jag har/kan lära mig mycket av. Kram på Er för fan.
/Ente
Senast redigerad av Ente den mån 09 dec 2013, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Jan Hellman skrev:Jag förstår inte vitsen med att dra upp allt detta igen helt plötsligt och jag förstår inte meningen i att försöka dra in nya medlemmar som vare sig vill bli indragna eller ens vill se ett problem. Men jag förstår SYFTET för dom få som fullständigt vägrar släppa detta.
Vitsen är glasklar, väldigt många anser att dom som hoppat av behövs på forumet.
Det är Semborgs forum, det kommer garanterat leva vidare i någon form. Jag hoppas på det bästa.
Jag har btw fått ett par ganska otäcka pm där jag beskrivs som hatisk och lögnare, det är något jag aldrig har blivit kallad förut. Allt som jag skrivit är endast för vad jag anser vara det bästa för forumet.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

kmo skrev:Jag har btw fått ett par ganska otäcka pm där jag beskrivs som hatisk och lögnare, det är något jag aldrig har blivit kallad förut. Allt som jag skrivit är endast för vad jag anser vara det bästa för forumet.
Det har jag med. Och tydligen är det till och med jag som driver den här "hatkampanjen." Tänk att det visste inte jag.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Mungi skrev:
kmo skrev:Jag har btw fått ett par ganska otäcka pm där jag beskrivs som hatisk och lögnare, det är något jag aldrig har blivit kallad förut. Allt som jag skrivit är endast för vad jag anser vara det bästa för forumet.
Det har jag med. Och tydligen är det till och med jag som driver den här "hatkampanjen." Tänk att det visste inte jag.
Ähh, det är jag som driver kampanjen, det står i pm!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

kmo skrev:
Mungi skrev:
Du försöker stjäla min kampanj. :evil:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Ente skrev:Vad trist allt låter... en newbies ytliga reflektion..

Jag antar att det hela började med att några hade synpunkter på vad som var rätt eller 'mest rätt' angående whatever.
Det eskalerade sedan till att någon eller alla av dessa parter tyckte att den andra var dum för att deras rätt inte överensstämde med den andras rätt, och i vissa fall så terrade man t.om. folk utanför forumet. Själva 'ursprungskonflikten' hade redan lämnats.
Nästa steg är när det övergår till hur och om man kan släppa det, då bjäbbas det om det.
Försöker någon av parterna räcka ut en hand, så kommer alltid 'ett sista ord' från någon annan som backar allting några steg.
Om folk mot förmodan nu skulle kunna gå vidare så har dom säkert inte gått vidare 'på rätt sätt'.
Personangrepp ÄR nästan omöjliga att bara svälja, och alla har sin heder - självklart, men som utomstående så har man ingenting med sådant här att göra. Det stjäl energi hur fort man än försöker bläddra förbi. Varför måste alla andra få reda på hur dum A tycker att B är.... Jaha, och... ehhh - förstår inte. De som jag vet om som bjäbbar (och finns kvar), är dessutom i mina rockie-ögon helt fantastiskt kunniga och är personer som jag har/kan lära mig mycket av. Kram på Er för fan.
/Ente
Det där är en bra summering av situationen. Bra inlägg. Tack.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Och, för att vara tydlig. Jag har inte skickat några PM till herrarna ovan.
Användarvisningsbild
Coltrane
Medlem

Inlägg av Coltrane »

Hela denna tråd är ganska talande för hur fel det kan bli. Valde att hoppa ut FB-gruppen efter sandlådenivå i en diskussion. Fick slängt i ansiktet att jag var konflikträdd,fegis,m.m. Enda anledningen till att jag är med i pratabas-forumet är att slippa skitsnack, slippa folk som hugger varandra i ryggen. Samma anledning som jag håller på med musik. Jag spelar, lyssnar
, älskar musik och inte minst att spela bas. Men jag har kommer till en sån punkt i livet att jag aktivt väljer bort folk som inte bidrar med någonting positivt. Kritisera!! Jaaaa gärna. Men snacka skit eller försöka hugga varandra i ryggen eller bara racka ned på andra med en överlägsen attityd. I så fall betyder ni inget för mig. Det är av samma anledning jag rensar bort några få personer som vänner på FB efter ett antal mindre intelligenta inlägg SD,s förträfflighet. Jag vill ha FB som en skön plats att hålla kontakt med nära och kära som bor på andra ställen i världen.
Samma gäller pratabas, jag tycker det är underbart att läsa heta diskussioner om olika strängar, eller varför Mesa är bättre/sämre än ampeg, jazz vs p-bas m.m. Så länge dessa diskussioner förs med god argumentation och god ton. Person påhopp hör hemma i sandlådan, eller nej min 6-årige son och hans kompisar har bättre uppförande trots sina bråk ibland, det hör inte hemma någonstans.

Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

Mungi skrev:
kmo skrev:
Mungi skrev:
Du försöker stjäla min kampanj. :evil:
:vinkar:

Det rör sig tydligen om ett massutskick...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Tack för mig, har bett om låsning av mitt konto här. Finns på BF eller Ljudbojen.
r0ddan
Medlem+

Inlägg av r0ddan »

Långa inlägg, formellt språk med överlägsen ton, oförmåga att skifta perspektiv... Tänk tiden och energin man lägger ner. Helt hysteriskt =)
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Jan Hellman skrev:LÄGG NER! Han skrev 100 + inlägg under nya nick innan folk listade ut att det var han. Vanligtvis då han själv la till länken till sin myspace-sida i sin signatur. Sen var häxjakten igång igen. Glöm inte bort att MÅNGA var och är på hans "sida" och hoppade av detta forum pga hur folk behandlade honom. Några har hoppat av även nu men det räknas väl inte va? Att nyare och även många äldre medlemmar inte över huvudet taget förstår problemet skiter ni i. Ni SKA ha ert offer, va? Som en person just skrev till mig på Facebook....:
Fascinerande hur man kan bli så missförstådd på två olika forum, på två olika språk, så att det i båda fallen resulterar i avstängning...

Jan Hellman skrev: RESPEKTERA FORUMÄGARENS BESLUT OCH SLÄPP DET HÄR! Hur svårt ska det vara.....? :evil:
Varför gjorde inte du det från första början då?
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+

Inlägg av EADGC »

r0ddan skrev:Långa inlägg, formellt språk med överlägsen ton, oförmåga att skifta perspektiv... Tänk tiden och energin man lägger ner. Helt hysteriskt =)
"All it takes for evil to triumph is for good men to do nothing." Var glad du att några tålmodigt försöker styra upp saker här inne.
Användarvisningsbild
Le Grand Roland
Nykomling

Inlägg av Le Grand Roland »

Jan Hellman skrev: Jag kliver av den här diskussionen nu.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Jag får aldrig PM på det här stället, hoppar av snart!

:)
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

magnusb skrev:Jag får aldrig PM på det här stället, hoppar av snart!

Jag kan skriva några PM i hans stil och skicka till dig. Ska det vara med eller utan svordomarna?
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem

Inlägg av magnusb »

Tripod skrev:

Jag kan skriva några PM i hans stil och skicka till dig. Ska det vara med eller utan svordomarna?
Haha tackar, med svordomar vore ju kanon!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Tripod skrev:

Glöm inte den totala avsaknaden utav självinsikt. ;)
Användarvisningsbild
Le Grand Roland
Nykomling

Inlägg av Le Grand Roland »

Jan Hellman skrev:Och, för att vara tydlig. Jag har inte skickat några PM till herrarna ovan.
För att vara tydlig så är det ingen som påstått det heller!
Låst