Va synd att du la in en smiley där, kan jag tycka.fieldflower skrev:För att det var en intressant frågeställning.Bastappe skrev:Varför går Du in? Johannes vaknar nog snart och kan svara själv.fieldflower skrev:Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:Bastappe skrev:Varför spelar Du bas?
1. För att det är roligt att spela
2. För att underhålla
I linje med 2:an kan jag förstå Johannes insikt.
Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Varför skriver Du frågan i forumet om du vill ha privatsvar...?
Wimps and posers, leave the hall!
- Geddan
- VIP medlem
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Frågan är: väljer du att missförstå för att raljera och vara ironisk (på ngt obegripligt sätt)Bastappe skrev:Jag spelar också bas för att det är kul. Jag tjänar inga pengar på det. Att du utgår ifrån att det bara är basister i publiken som hör vad du spelar tycker jag är ok.Johannes skrev:Som sagt, jag spelar bas för att det är kul. Ibland spelar för att jag tjänar pengar på det men det har fortfarande oftast varit kul även på de gigen. Varför undrar du? Har det något med topic att göra eller är det bara en allmän fråga?Bastappe skrev:Varför spelar man bas? OK?fieldflower skrev:För att det var en intressant frågeställning.Bastappe skrev:Varför går Du in? Johannes vaknar nog snart och kan svara själv.fieldflower skrev:Nu är ju frågan ställd till Johannes och jag är inte Johannes, men jag tar mig friheten att svara ändå:Bastappe skrev:Varför spelar Du bas?
1. För att det är roligt att spela
2. För att underhålla
I linje med 2:an kan jag förstå Johannes insikt.
Men jag har svårt att omsätta den i mitt lilla coverband... Tror övriga i bandet skulle bära mig av scenen om jag började köra väderkvarnen under Long train running e.dyl. coversmet.
Varför skriver Du frågan i forumet om du vill ha privatsvar...?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Klopper
- Hedersmedlem
Vilken då?TDHP skrev:Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!

Mor fin bas:ism?

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- TDHP
- Forumvärd
Vet inte riktigt, men jag tror jag hamnar på den lite mindre fina sidan!Klopper skrev:Vilken då?TDHP skrev:Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!![]()

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- whatawaste
- Medlem++
Den sidan är den finare sidan i min bok...TDHP skrev:Vet inte riktigt, men jag tror jag hamnar på den lite mindre fina sidan!Klopper skrev:Vilken då?TDHP skrev:Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!![]()

Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre
Mesa D800 med PH412
- Klopper
- Hedersmedlem
Vad då mindre finare sidan?TDHP skrev:Vet inte riktigt, men jag tror jag hamnar på den lite mindre fina sidan!Klopper skrev:Vilken då?TDHP skrev:Jamen det vet väl alla, viss sorts basism är lite finare än annan!![]()
Du lirar ju bas och tillhör därför skapelsens krona och ett brödraskap extra ordinaire!
Basiter som tror sig vara lite finare kan börja spela på bingolotto istället för bas!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

-
- Kontot är inaktiverat
Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:
"the only living statue in rock-and-roll."
Att spela ett instrument i rock'n'roll-sammanhang handlar om underhållning...människor som står stilla är sällen, ytterst sällan, av något underhållningsvärde.
Att spela ett instrument i rock'n'roll-sammanhang handlar om underhållning...människor som står stilla är sällen, ytterst sällan, av något underhållningsvärde.
- 200071
- Hedersmedlem
Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.
Spelar man avantgardistisk frijazz är det nästan OK att stå med ryggen mot publiken och titta på vad man gör själv. Men är det rock'n'roll ska det vara en upplevelse för publiken att se och känna också.
Då är självklart att helheten är viktigare än en enda del.
Eller?
Spelar man avantgardistisk frijazz är det nästan OK att stå med ryggen mot publiken och titta på vad man gör själv. Men är det rock'n'roll ska det vara en upplevelse för publiken att se och känna också.
Eller?
- TDHP
- Forumvärd
Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- Klopper
- Hedersmedlem
Har du en fan club?TDHP skrev:Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!
Sign me in!

- straightedge79
- VIP medlem
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Väl skrivet.200071 skrev:Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.
Eller?
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Man kan väl utan att överdriva säga att han kompenserade det med sin image...Roland skrev:Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:

Han var inte riktigt lika rock n´roll några år senare:

-
- Kontot är inaktiverat
Han blev tyvärr rätt bitter...Johannes skrev:Man kan väl utan att överdriva säga att han kompenserade det med sin image...Roland skrev:Arthur Kane, New York Dolls GRYMME basist stod ju helt stilla på scen...vilket INTE är rock'n'roll...han kallades mycket riktigt också för:
Han var inte riktigt lika rock n´roll några år senare:
Men han dog ju lite rock'n'roll om inte annat. In på sjukan då han såg lite blek ut ett tag...där upptäckte de att han hade leukemi och han dog några timmar efter han anlänt till sjukan...om jag inte minns fel...
Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
- Klopper
- Hedersmedlem
Har frågat förut,Roland skrev:Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
men vem fan är Blackie Lawless?
Släkt med Black Jack Ketchum?

Jag utgår tom från att inte ens basisterna hör i många fall. Jag har sett mängder med band där man bara hör basfrekvenser men inga toner egentligen. På pubgig utan bas i PA:t så hör man ju oftast men annars är det inte helt ovanligt att man inte hör vad som spelas. Peter Gabriel i Globen för några år sedan var ett lysande exempel, Tony Levin bytte bas i nästan varje låt, det var bandlös, stick, trumpinnar på fingrarna etc etc och all bas lät exakt likadant och man hörde inte en ton. Peter Gabriel hade lika gärna kunnat ha Dee Dee Ramone på bas, det hade låtit likadant. På gårdagens gig så var det väldigt volymstark hårdrock och ingen märkte att jag hellre körde väderkvarnen än att broder duktig-spela.Bastappe skrev:Att du utgår ifrån att det bara är basister i publiken som hör vad du spelar tycker jag är ok.
-
- Kontot är inaktiverat
Klopper skrev:Har frågat förut,Roland skrev:Men att han och Blackie Lawless lirade ihop ett tag var ju rock'n'roll också...
men vem fan är Blackie Lawless?
Släkt med Black Jack Ketchum?
Världens bästa hårdrockslåt....
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DMyeo6eVfiw[/youtube]
Givetvis, jag spelar såklart för att det skall låta bra men ofta på rock/hårdrock/punk-gig så släpper jag oftast all prestige och kör väderkvarnen i stället. Mycket coolare och giggen blir mycket bättre tycker jag.200071 skrev:Jag är helt övertygad om att Johannes gör sitt bästa för att det ska låta bra också! Så den diskussionen kan man nog skippa.
Eller?
- Klopper
- Hedersmedlem
Jag skiter i om du hörs eller ej Johannes, bara du har basen på magen, discotrasan runt halsen och undviker att slå ihjäl publiken med blomsterkvasten!
Rock n Roll!
edit: kommatering!

Rock n Roll!

edit: kommatering!

Senast redigerad av Klopper den sön 09 nov 2008, 01:06, redigerad totalt 1 gånger.

Tackar! Fast emellanåt låter det faktiskt precis så illa. Min poäng är att det är värt det, ser det coolt ut så får det gärna låta lite sämre.TDHP skrev:Johannes är en mycket kompetent basist, så det lät nog inte så illa som han vill påskina! Men min regel är väl att spelar man fel så garvar man, gör en schysst pose och fortsätter ha kul!