Om vi ska NÅGONSIN bli av med de där djävla gitarristerna måste vi tänka i "nya" banor!

Haha! På riktigt?!? Var det du?Liten skrev:
Hahahaha... ja det MÅSTE ha varit jag.. för jag tycker ju Louise musik är såååå tråkig som den är.. och är betjänt av nånting som STUUUUU hammrat fram..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....optic skrev: Det blir som man fastnar i tiden.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
QUE?!?!? Vaffan ska vi bli av med gitarristerna för?!Liten skrev:Optic.. detta är det första inlägget jag håller med dig till 100%.. bra talat!
Om vi ska NÅGONSIN bli av med de där djävla gitarristerna måste vi tänka i "nya" banor!
På M.I i Hollywood fanns det en aldrig sinande källa av musikrelaterade vitsar, många handlade om trombonister men en handlade faktiskt om just Kenny G och om jag minns rätt så gick den ungefär så här:dereborn skrev:Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.optic skrev:[.Ett Kenny G sopransax solo i en ballad skulle nog låta fantastiskt löjligt om det spelades på ett piano eller varför inte cembalo?
...
figgebass skrev:QUE?!?!? Vaffan ska vi bli av med gitarristerna för?!Liten skrev:Optic.. detta är det första inlägget jag håller med dig till 100%.. bra talat!
Låt dom göra det dom är bra på så kan vi göra det bas funkar bra för...kompa...istället för att köra ngt penisavunds-lell...
hi hi hi!Johannes skrev:På M.I i Hollywood fanns det en aldrig sinande källa av musikrelaterade vitsar, många handlade om trombonister men en handlade faktiskt om just Kenny G och om jag minns rätt så gick den ungefär så här:dereborn skrev:Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.optic skrev:[.Ett Kenny G sopransax solo i en ballad skulle nog låta fantastiskt löjligt om det spelades på ett piano eller varför inte cembalo?
...
- You´re trapped in a room with Hitler, Stalin and Kenny G and you´ve got a gun with only two bullets. What do you do?
- Well, I don´t now.
- You shoot Kenny G twice.
Höhö...!
Kan du då greppa vidden av ett sånt solo transkriberat till elbas?? NÄ..dereborn skrev: Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zJePNFkkvFk[/youtube]figgebass skrev:Kan du då greppa vidden av ett sånt solo transkriberat till elbas?? NÄ..dereborn skrev: Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
Tror Pat bara är avundsjuk på alla Kenny G's pengar!Pat Metheny skrev:Not long ago, Kenny G put out a recording where he overdubbed himself on top of a 30+ year old Louis Armstrong record, the track "What a Wonderful World". With this single move, Kenny G became one of the few people on earth I can say that I really can't use at all - as a man, for his incredible arrogance to even consider such a thing, and as a musician, for presuming to share the stage with the single most important figure in our music.
Det är kanske där jag tappar tråden.Liten skrev:. Penisavunds-lell som du kallar det ser jag som ett nödvändigt ont för att skapa ny musik..
Jag håller med dig att det finns MÅNGA instrument som för musikens helhet skulle passa bättre att spela solo på.. och väldigt FÅ instrument som det passar bättre att spela kompet både rytmiskt och tonalt på än basen.. jag uppmuntrar dock de som inte kan utrycka sig på dessa andra instrument att försöka "skjuta brevet" vidare på bas.. eller kanske en ny modell av bas.. med större register.. ska vi kalla det tenor-elbas?figgebass skrev:Det är kanske där jag tappar tråden.Liten skrev:. Penisavunds-lell som du kallar det ser jag som ett nödvändigt ont för att skapa ny musik..
Bas , för mej, har inte ett dugg med musikskapande att göra.
För mej sker musikskrivandet i skallen.
Basen kommer in i ett mycket senare skede,när låten ska realiseras på "band".
Då tjusningen för mej är svänget (och förvisso till viss del tonalt ) så har jag riktat in mej på det och aldrig känt att "åååh nu kan jag detta till fulländning. Tänk om ngn kunde ge mej nåt att bita i..." utan tycker att det fortfarande finns hur mycket mer sväng som helst att utvinna och detta kanske har gjort att jag ALDRIG ser basen som det instrument som skulle passa bäst till att föra fram mina låtar. Lite chicken or the egg men att jag sen inte tycker att melodier på bas är någe värst vidare kanske också gör att jag inte får dom idéerna....
Sen är det en annan sak att lyssna på musik men ,återigen, det faller på att det är så mycket plattare uttrycksmässigt och så otroligt tonalt begränsat att jag alltid kan se bättre alternativ....
Är det inskränkt att tycka att bas är ett kanoninstrument men samtidigt tycka att det finns saker som är lökiga med det?
Kanske...vad vet jag....det är ju inte så att jag inte lyssnade på min goda portion Jazz och fusion under en dunkel uppväxt så gudarna ska veta att jag har lyssnat på en hel del bassolon....jag kan fortfarande bara komma på ett bra...Litens egen favvo med Willie Weeks....
I ärlighetens namn så är det ju bara stilistiskt och tjurskallemässigt som jag tycker att det är bra....
Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul!figgebass skrev: basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....
Och det är fakta och inte inskränkthet!
Oj! Var det vad jag sa?peter_s skrev:Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul!figgebass skrev: basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....
Det där svänger ju!Då är det en HELT annan sak.funkys**t skrev:Denna tapping gillar jag..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=npBhCo5KzCI[/youtube]
Nu blir det svårt....du quotar ett inlägg av mej där jag påstår att den positiva utvecklingen av basspel avklingade på sjuttiotalet och därmed , verkar du tycka, påstår jag att det inte finns bra ny musik?optic skrev:Haha, riksbäst.peter_s skrev:Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul!figgebass skrev: basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....
Satans skickligt!Ugglan GBG skrev:Och för att slänga lite bensin i elden, så diggar jag denna tolkning av "Spain" skarpt. den både svänger och har snygg ton:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=GubfYNfTr4I[/youtube]