va faan håller han på med?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Optic.. detta är det första inlägget jag håller med dig till 100%.. bra talat!

Om vi ska NÅGONSIN bli av med de där djävla gitarristerna måste vi tänka i "nya" banor! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:
Hahahaha... ja det MÅSTE ha varit jag.. för jag tycker ju Louise musik är såååå tråkig som den är.. och är betjänt av nånting som STUUUUU hammrat fram..
Haha! På riktigt?!? Var det du?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev: Det blir som man fastnar i tiden.
basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....;-)
Och det är fakta och inte inskränkthet! :mrhappy:
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:Optic.. detta är det första inlägget jag håller med dig till 100%.. bra talat!

Om vi ska NÅGONSIN bli av med de där djävla gitarristerna måste vi tänka i "nya" banor! ;)
QUE?!?!? Vaffan ska vi bli av med gitarristerna för?!
Låt dom göra det dom är bra på så kan vi göra det bas funkar bra för...kompa...istället för att köra ngt penisavunds-lell...
dereborn

Inlägg av dereborn »

optic skrev:[.Ett Kenny G sopransax solo i en ballad skulle nog låta fantastiskt löjligt om det spelades på ett piano eller varför inte cembalo?
...
Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
optic skrev:[.Ett Kenny G sopransax solo i en ballad skulle nog låta fantastiskt löjligt om det spelades på ett piano eller varför inte cembalo?
...
Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
På M.I i Hollywood fanns det en aldrig sinande källa av musikrelaterade vitsar, många handlade om trombonister men en handlade faktiskt om just Kenny G och om jag minns rätt så gick den ungefär så här:

- You´re trapped in a room with Hitler, Stalin and Kenny G and you´ve got a gun with only two bullets. What do you do?

- Well, I don´t know.

- You shoot Kenny G twice.

Höhö...!

Edit: Stavfel
Senast redigerad av gäst den sön 09 nov 2008, 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
Liten skrev:Optic.. detta är det första inlägget jag håller med dig till 100%.. bra talat!

QUE?!?!? Vaffan ska vi bli av med gitarristerna för?!
Låt dom göra det dom är bra på så kan vi göra det bas funkar bra för...kompa...istället för att köra ngt penisavunds-lell...

1. Nej.. det var inte jag.. seriöst.. om vi känt varandra bätte hade jag tagit det som en förolämpning.. :|
2. Det dom är bra på? Sminka sig och dricka bärs? :roll:

JUST FUCKIN WITH YA!

Om vi ska vara lite seriösa då..
Basen har sedan den introduserades haft samma huvudsakliga funktion och det kommer den alltid ha. Penisavunds-lell som du kallar det ser jag som ett nödvändigt ont för att skapa ny musik.. Att helt förkasta musik istället för att se verkligheten i taskig teknik och nutida elektronik/instrument-begränsningar tycker jag är trångsynt.. Som att säga att första versionen av pianot med 15 tangenter "is good enpugh" för att göra all världens piano-musik! Håll er till dom här 15 grabbar.. låt som andra lella på med sitt! Då hade vi haft.. låt mig tänka efter nu.. låtar som: SAMTLIGA stevie wonders hits? EWF? Oj.. få se... Örongodis-plattorna?? :shock:

Jag säger inte att man ska penis-lella bara för saken skull.. inte heller försvara storheten i att bara vara kompbasist tll 100%..
Låt folk få göra det dom vill... OCH - prata om det.. (att låta dom lägga ut det på youtube kan vi diskutera.. ;) )
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:
dereborn skrev:
...
På M.I i Hollywood fanns det en aldrig sinande källa av musikrelaterade vitsar, många handlade om trombonister men en handlade faktiskt om just Kenny G och om jag minns rätt så gick den ungefär så här:

- You´re trapped in a room with Hitler, Stalin and Kenny G and you´ve got a gun with only two bullets. What do you do?

- Well, I don´t now.

- You shoot Kenny G twice.

Höhö...!
hi hi hi!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev: Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
Kan du då greppa vidden av ett sånt solo transkriberat till elbas?? NÄ..;-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
dereborn skrev: Ett Kenny G sopransaxsolo låter oftast fantastiskt löjligt i vilket sammanhang som helst.
Kan du då greppa vidden av ett sånt solo transkriberat till elbas?? NÄ..;-)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zJePNFkkvFk[/youtube]

Vill passa på att länka till denna artikel igen: http://www.jazzoasis.com/methenyonkennyg.htm
Pat Metheny skrev:Not long ago, Kenny G put out a recording where he overdubbed himself on top of a 30+ year old Louis Armstrong record, the track "What a Wonderful World". With this single move, Kenny G became one of the few people on earth I can say that I really can't use at all - as a man, for his incredible arrogance to even consider such a thing, and as a musician, for presuming to share the stage with the single most important figure in our music.
Tror Pat bara är avundsjuk på alla Kenny G's pengar! :roll:

EDIT: Tänkte precis skriva: sorry för OT!.. men sen läste jag rubriken igen.. :wink:
Senast redigerad av Liten den sön 20 jul 2008, 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:. Penisavunds-lell som du kallar det ser jag som ett nödvändigt ont för att skapa ny musik..
Det är kanske där jag tappar tråden.
Bas , för mej, har inte ett dugg med musikskapande att göra.
För mej sker musikskrivandet i skallen.
Basen kommer in i ett mycket senare skede,när låten ska realiseras på "band".
Då tjusningen för mej är svänget (och förvisso till viss del tonalt ) så har jag riktat in mej på det och aldrig känt att "åååh nu kan jag detta till fulländning. Tänk om ngn kunde ge mej nåt att bita i..." utan tycker att det fortfarande finns hur mycket mer sväng som helst att utvinna och detta kanske har gjort att jag ALDRIG ser basen som det instrument som skulle passa bäst till att föra fram mina låtar. Lite chicken or the egg men att jag sen inte tycker att melodier på bas är någe värst vidare kanske också gör att jag inte får dom idéerna....

Sen är det en annan sak att lyssna på musik men ,återigen, det faller på att det är så mycket plattare uttrycksmässigt och så otroligt tonalt begränsat att jag alltid kan se bättre alternativ....
Är det inskränkt att tycka att bas är ett kanoninstrument men samtidigt tycka att det finns saker som är lökiga med det?
Kanske...vad vet jag....det är ju inte så att jag inte lyssnade på min goda portion Jazz och fusion under en dunkel uppväxt så gudarna ska veta att jag har lyssnat på en hel del bassolon....jag kan fortfarande bara komma på ett bra...Litens egen favvo med Willie Weeks....;-)
I ärlighetens namn så är det ju bara stilistiskt och tjurskallemässigt som jag tycker att det är bra....;-)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

figgebass skrev:
Liten skrev:. Penisavunds-lell som du kallar det ser jag som ett nödvändigt ont för att skapa ny musik..
Det är kanske där jag tappar tråden.
Bas , för mej, har inte ett dugg med musikskapande att göra.
För mej sker musikskrivandet i skallen.
Basen kommer in i ett mycket senare skede,när låten ska realiseras på "band".
Då tjusningen för mej är svänget (och förvisso till viss del tonalt ) så har jag riktat in mej på det och aldrig känt att "åååh nu kan jag detta till fulländning. Tänk om ngn kunde ge mej nåt att bita i..." utan tycker att det fortfarande finns hur mycket mer sväng som helst att utvinna och detta kanske har gjort att jag ALDRIG ser basen som det instrument som skulle passa bäst till att föra fram mina låtar. Lite chicken or the egg men att jag sen inte tycker att melodier på bas är någe värst vidare kanske också gör att jag inte får dom idéerna....

Sen är det en annan sak att lyssna på musik men ,återigen, det faller på att det är så mycket plattare uttrycksmässigt och så otroligt tonalt begränsat att jag alltid kan se bättre alternativ....
Är det inskränkt att tycka att bas är ett kanoninstrument men samtidigt tycka att det finns saker som är lökiga med det?
Kanske...vad vet jag....det är ju inte så att jag inte lyssnade på min goda portion Jazz och fusion under en dunkel uppväxt så gudarna ska veta att jag har lyssnat på en hel del bassolon....jag kan fortfarande bara komma på ett bra...Litens egen favvo med Willie Weeks....;-)
I ärlighetens namn så är det ju bara stilistiskt och tjurskallemässigt som jag tycker att det är bra....;-)
Jag håller med dig att det finns MÅNGA instrument som för musikens helhet skulle passa bättre att spela solo på.. och väldigt FÅ instrument som det passar bättre att spela kompet både rytmiskt och tonalt på än basen.. jag uppmuntrar dock de som inte kan utrycka sig på dessa andra instrument att försöka "skjuta brevet" vidare på bas.. eller kanske en ny modell av bas.. med större register.. ska vi kalla det tenor-elbas? :shock:

EDIT: Lite "leave the bass the fuck alone"???

;)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

figgebass skrev: basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....;-)
Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul! ;)
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Denna tapping gillar jag..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=npBhCo5KzCI[/youtube]
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

peter_s skrev:
figgebass skrev: basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....;-)
Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul! ;)
Oj! Var det vad jag sa?
Då ska jag genast sluta lyssna på ny musik. =)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

funkys**t skrev:Denna tapping gillar jag..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=npBhCo5KzCI[/youtube]
Det där svänger ju!Då är det en HELT annan sak.
Hade han sen inte haft det där stallmiksfjompsoundet så kanske jag gått i mål...,-)
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

[quote="peter_s"][quote="figgebass"]
basens uppenbara begränsningar kanske gjorde att den positiva utveckligen avklingade någonstans på sjuttiotalet....;-)
Och det är fakta och inte inskränkthet! :mrhappy:[/quote]
Jamen, då säger vi så. Om du vill kan vi göra så att du fortsätter med att bara lyssna på musik som gjordes fram till någonstans på sjuttiotalet, då basgitarrer fortfarande spelades på så som de ska spelas på, så tar jag hand om resten. Ha det så kul! ;)[/quote]

Haha, riksbäst.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Liten skrev:Låt folk få göra det dom vill... OCH - prata om det.. (att låta dom lägga ut det på youtube kan vi diskutera.. ;) )
Dagens sanning!

Bra inlägg för övrigt (onödigt att citera hela, då det ligger lite längre upp på sidan).
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Och för att slänga lite bensin i elden, så diggar jag denna tolkning av "Spain" skarpt. den både svänger och har snygg ton:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=GubfYNfTr4I[/youtube]
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

optic skrev:
peter_s skrev:
Haha, riksbäst.
Nu blir det svårt....du quotar ett inlägg av mej där jag påstår att den positiva utvecklingen av basspel avklingade på sjuttiotalet och därmed , verkar du tycka, påstår jag att det inte finns bra ny musik?
Du måste tycka att basen har en viktigare roll i musiken än jag eftersom ovanstående åsikt inte på något sätt hindrar mej från att hitta hur mycket nutida musik som helst som jag diggar....en väldig massa musik som inte ens innehåller en "riktig" bas....

Jag tror nog att du läste in mer i mitt inlägg än det jag skrev...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ugglan GBG skrev:Och för att slänga lite bensin i elden, så diggar jag denna tolkning av "Spain" skarpt. den både svänger och har snygg ton:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=GubfYNfTr4I[/youtube]
Satans skickligt!
Det där med tonen.....har du spelat på en sordinerad Cembalo??
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Ugglan, den där spaingrejjen var ju helt sjuk teknikmässigt.
Till och från tyckte jag att han hade jävligt bra ton, men ibland föll det. Speciellt på slaptonen.

Fint att se att han hade bra smak för instrument varjefall.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

figgebass skrev:Oj! Var det vad jag sa?
Njae, inte direkt. Möjligen implicerade du det, och det var detta mer eller mindre osagda som jag, i ett skämtsamt sinnelag, valde att spinna vidare lite på. Hoppas att du inte tog illa upp.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jag tycker att tonen i "Spain" här ovan är relativt bra, alltså jämfört med andra klipp i tråden.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

peter_s skrev: Hoppas att du inte tog illa upp.
Nädå.
Då får du bli bra mycket mer personlig. =)
Skriv svar