För mycket basist.....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
elmelino
Medlem++

För mycket basist.....

Inlägg av elmelino »

Nu ska jag som gammal Pink Floyddiggare vara gnällig......jag var och tittade på det fantastiska tributebandet P-Floyd på Cirkus i Stockholm, har sett dom förr och gillar dom skarpt! Konserten var i stort sett perfekt, kanonljud och snyggt ljus..... men bassisten spelade på en 6 strängad Warwick.... Dessutom spelade han väldigt mycket.....I Pink Floyd spelar inte basisten mycket oavsett om det är Roger Waters eller Guy Pratt som är en favoritbassist som verkligen kan spela över om han vill! Varför måste en del bassister spela över och dessutom ha en skog av pedaler när man spelar i ett tributeband där basen normalt enbart står för tungt rytmiskt komp....?????? Kanske för att mr Waters var begränsad som bassist men ett geni på låtskrivande och feeling i låtarna! Jättetrevligt för mej som bassist att höra killens skills...... men fan så trist för låtarna! Gud vad tråkig jag låter men sååå tråkigt för helheten! :evil: Obs har ingeting emot Warwick förutom dom feta halsarna men basar med 6 strängar....trodde det var gitarrer som hade det! Jaja spy på mej!
Ett uttalande från nämde Guy Pratt mycket trevlig och mycket anlitad basproffs:" A bassguitar have four strings, there are those who have five or even six strings.... but those are only silly!"( ursäkta ev.stavfel) :D
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

För mycket basist.....

Inlägg av inber »

Jag har också hört P-Floyd, men för något halvår sedan. Asbra!

Reagerade inte på basistens spel, men skulle gärna haft mer klassiskt strataljud på en av gitarrerna istället för det lite honkiga, mellanregisterstarka ljud han hade...

(Sådär kan vi ju hålla på. Inte ens en klassisk uppsättning av Pink Floyd med originalmedlemmarna skulle förmodligen finna nåd hos alla. :wink: )

Jag håller med om att hos Pink Floyd så är basen verkligen ett tungt kompinstrument och inget annat. Inga soloutflykter, ingen slapping, popping, tapping...nothing.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Re: För mycket basist.....

Inlägg av Poester »

Tycker att överlag så finns det gott om musiker som gärna spelar mycket, men inte för låten man spelar.
Inte min bag, och jag stör mig ofta på detta i olika sammanhang.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Re: För mycket basist.....

Inlägg av Nick »

Jag roddade när P-floyd spelade i Umeå förra veckan. Såg bara tre sista låtarna. Under den tiden reagerade jag inte på basspelet, men jag blev lite förvånad över att se en sexsträngad bas.

Men P-floyd försöker väl mer tolka låtarna, än att spela så likt som möjligt?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Re: Sv: För mycket basist.....

Inlägg av Phear »

elmelino skrev:Nu ska jag som gammal Pink Floyddiggare vara gnällig......jag var och tittade på det fantastiska tributebandet P-Floyd på Cirkus i Stockholm, har sett dom förr och gillar dom skarpt! Konserten var i stort sett perfekt, kanonljud och snyggt ljus..... men bassisten spelade på en 6 strängad Warwick.... Dessutom spelade han väldigt mycket.....I Pink Floyd spelar inte basisten mycket oavsett om det är Roger Waters eller Guy Pratt som är en favoritbassist som verkligen kan spela över om han vill! Varför måste en del bassister spela över och dessutom ha en skog av pedaler när man spelar i ett tributeband där basen normalt enbart står för tungt rytmiskt komp....?????? Kanske för att mr Waters var begränsad som bassist men ett geni på låtskrivande och feeling i låtarna! Jättetrevligt för mej som bassist att höra killens skills...... men fan så trist för låtarna! Gud vad tråkig jag låter men sååå tråkigt för helheten! :evil: Obs har ingeting emot Warwick förutom dom feta halsarna men basar med 6 strängar....trodde det var gitarrer som hade det! Jaja spy på mej!
Ett uttalande från nämde Guy Pratt mycket trevlig och mycket anlitad basproffs:" A bassguitar have four strings, there are those who have five or even six strings.... but those are only silly!"( ursäkta ev.stavfel) :D
Du har för få personliga problem, det är därför du har tid och ork att fundera på sånt här. Skaffa egna problem så kommer du aldrig mer tänka på sånt här ;)

Skickat från min handsvettshatande motorola
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar