Lotteripoll 1/2: Lottvärde vs Varans värde

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar

Är det OK att ta ut överpris vid lotteri

Ja, lottvärdet får gärna överstiga varans värde.
19
21%
Nej, lottvärdet bör ligga ungefär på varans värde.
70
79%

Antal röster: 89

Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tror inte ditt lotteri har varit upphov till någon överprisdiskussion.
Det är mycket pengar, men hyfsat rätt för den stacken.

Däremot var det ditt lotteri jag tänkte på då jag gjorde pollen om tidsgräns, men precis som med att denna kom ifrån Epi-T'n så finns inga onda tankar om ditt lotteri - det är bara bra att man får fundera över hur man vill ha det med den ena eller andra...

Den här pollen ser ju ut att gå ganska jämnt ut så vi får väl se om det går att dra några slutsatser egentligen...
Och som knedy sade en bit upp praktiserar han ju redan detta till viss del - så egentligen är väl pollen rätt meningslös...:lol:
Men som tidsfördriv har pollen ju funkat alldeles ypperligt...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Jag har ju bokat mig för en Hiwatt-lott. Det innebär att jag accepterar oddsen. Dolphinmusic skulle nog inte gå med på att sälja en lott.
Däremot så är JAM ingen bra prisreferens, eftersom alla vet att de har både sockrat och saltat sina priser.
Hoppas du får sålt tillräckligt många så att det blir dragning.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

alexon skrev:Jag har ju bokat mig för en Hiwatt-lott. Det innebär att jag accepterar oddsen. Dolphinmusic skulle nog inte gå med på att sälja en lott.
Däremot så är JAM ingen bra prisreferens, eftersom alla vet att de har både sockrat och saltat sina priser.
Hoppas du får sålt tillräckligt många så att det blir dragning.
Jag förstår.
Mitt inlägg var på inga sätt personligt riktat mot dig, utan jag kände bara att det var lika bra att jag förklarade för alla hur jag tänkte om det hela i fall det var någon som undrade... :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tror till skillnad mot er andra att Hiwattriggen ligger prissatt ungefär 10k mer än vad den skulle inbringa om det skulle bli en helt vanlig försäljning, men jag kan givetvis ha fel och ni andra köper ju lotter som besatta så uppenbarligen har jag misstagit mig.

Jag ska komma ihåg det vid nästa sak jag lottar ut att jag ska hålla 80% nypriset!
Allt är ok så länge det säljs lotter, right?

Thonequest: Detta är inget vi behöver bli osams över, jag tycker att du helt uppenbart satte för högt pris redan i annonsen, att ingen reagerat eller sagt något vet jag inte anledningen, det brukar ju komma sådana kommentarer rätt snabbt annars, en av anledningarna tror jag kan vara att inte så många har riktig koll på vad den kostar i nypris.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Fan vad du är bitter, Parkas.
Lighten up, bro! ;)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

I just HiWatt-riggens fall så har iaf jag bokat en lott bara för att ha chans på den :D, inte för att jag tycker att den är klockrent prissatt - det har jag ingen uppfattning om. En värdering av en så ovanlig rigg är ju rätt så svår att göra.

Tillägg: Röstade Nej i pollen.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

BB3000S skrev:I just HiWatt-riggens fall så har iaf jag bokat en lott bara för att ha chans på den :D, inte för att jag tycker att den är klockrent prissatt - det har jag ingen uppfattning om. En värdering av en så ovanlig rigg är ju rätt så svår att göra.
Jag har samma motiv. Kan vara värt 200 att få chans på den.

Värderingen är inte så svår. Går att beställa från England för 32800 inkl frakt. I Sverige finns den på Jam för 37495.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

alexon skrev:
BB3000S skrev:I just HiWatt-riggens fall så har iaf jag bokat en lott bara för att ha chans på den :D, inte för att jag tycker att den är klockrent prissatt - det har jag ingen uppfattning om. En värdering av en så ovanlig rigg är ju rätt så svår att göra.

Värderingen är inte så svår. Går att beställa från England för 32800 inkl frakt. I Sverige finns den på Jam för 37495.
Well, då låter ju 35k onekligen som ett ganska optimistiskt pris.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
rabulisten
Medlem

Inlägg av rabulisten »

Egentligen är det väl så att även om det som lottas är för högt prissatt så kan man komma undan med vinsten . Det är inte som att betala 6000 för nåt som är värt 4000. Däremot blir ju praktiskt ogenomförbart dels lär intresset vara svalt och dessutom vad gör parterna om hälften av lotterna blir sålda bara? Skitmycket jobb att återbetala folk etc. Massa jidder. Så man kan väl säga att marknadens osynliga hand gäller. Vilket är det som hände med epi lotteriet. Också borde det tilläggas att PB är en community och alla vet ungefär vad saker är värda.

Och iom detta är en community alla är med i borde man väl ta hand om varandra? Jag har inga skrupler om att sälja saker så dyrt jag kan på blocket etc. men jag skulle verkligen inte vilja skinna en PB:are även om man fick tillfälle.
Användarvisningsbild
daionman
Medlem+

Inlägg av daionman »

DEn här med lotteri är faktis ILEGAL!!!(just to let you know peaople!!!) så vi kan inte bara köra och lotta allt vi har för att göra pengar...
http://www.alwayswar.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/AlwaysWar" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

rabulisten skrev:Egentligen är det väl så att även om det som lottas är för högt prissatt så kan man komma undan med vinsten . Det är inte som att betala 6000 för nåt som är värt 4000. Däremot blir ju praktiskt ogenomförbart dels lär intresset vara svalt och dessutom vad gör parterna om hälften av lotterna blir sålda bara? Skitmycket jobb att återbetala folk etc. Massa jidder. Så man kan väl säga att marknadens osynliga hand gäller. Vilket är det som hände med epi lotteriet. Också borde det tilläggas att PB är en community och alla vet ungefär vad saker är värda.

Och iom detta är en community alla är med i borde man väl ta hand om varandra? Jag har inga skrupler om att sälja saker så dyrt jag kan på blocket etc. men jag skulle verkligen inte vilja skinna en PB:are även om man fick tillfälle.

Klockrent skrivet!

Och priserna som Alexon skrotat fram talar ju sitt tydliga språk, dessutom, om du verkligen skulle vilja beställa de där prylarna från JAM och säger att jag pröjsar 34k så skulle det förvåna mig mycket om de inte släppte den för säg 34-35 någonstans.

Nej.
Det spelar ingen roll hur många lotter man kan sälja.
Hellish Ackebas hade säkert kunnat dragit in 10k som det verkade med tanke på hur snabbt lotterna såldes, men det hade inte varit rätt ENLIGT MIG.

MikeO: Ja, jag är bitter, sorry. Men jag blir lite irriterad...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

daionman skrev:DEn här med lotteri är faktis ILEGAL!!!(just to let you know peaople!!!) så vi kan inte bara köra och lotta allt vi har för att göra pengar...

Fast som vi konstaterat så många gånger tidigare så ÄR det inte illegalt...

SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Ehhh, lotteri? Lotterikö??
Någon som kan förklara vad det handlar om?
Jag har sett att det pågår lotterier oftast från Knedy.
Men vaddå, kan vem som helst köra som ett alternativ till att sälja?
I så fall vill jag köra ett lotteri.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

SnorLars skrev:Ehhh, lotteri? Lotterikö??
Någon som kan förklara vad det handlar om?
Jag har sett att det pågår lotterier oftast från Knedy.
Men vaddå, kan vem som helst köra som ett alternativ till att sälja?
I så fall vill jag köra ett lotteri.
Knedy är Oberstkommandant am Lotteri, så du får PM:a honom angående det i så fall. Vem som helst får inte lotta bort sina grejer när som helst. Ta en kölapp. :wink:

Och vad jag har förstått så är det faktiskt olagligt. Om det är så så stödjer jag det ändå eftersom det i så fall är en dum lag.

Läste i Metro att någon håller på att lotta ut en avsugning på internet, men det var fullt lagligt eftersom det inte går till på samma sätt som våra baslotteri. :hmm:
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

alexon skrev:

Som sagt så har jag aldrig haft något intresse av att håva in pengar på ett överpris.
Jag är en av dem som håller med om att saker måste säljas för "rätt" värde, även om det är ett lotteri.

Jag tog mig såklart en titt på sidorna som alexon hade hänvisat till och inser nu att jag satt ett för högt pris från början.
När jag satte mitt pris så hade JAM ej rea på toppen och riggen låg således på ca 45.000:- och det baserade jag mitt pris på.
Värt att nämna är ju dock att priset från dolphinmusic i england ej är inklusive frakt.
Som jag förstod det gäller fri frakt enbart för invånare i storbrittanien och enbart för saker som ej överstiger 20kg i vikt, så att frakta en 100Kg basrigg från england till sverige kommer ju att lägga till en liten slant på det priset också...

Jag har bestämt mig för att göra följande:

Jag kommer att sänka det totala priset på Hiwattriggen till 30.000:-
Det innebär att jag kommer att minska antalet lotter från 175 st till 150st.
Alla som redan bokat en lott kommer att få ha kvar sitt/sina lottnummer.
Jag kommer istället att stryka 25st slumpvis utvalda nummer som ingen ännu bokat sig på.

Jag hoppas att detta är en lösning som känns ok för alla.
Som sagt så har mitt mål med det hela aldrig varit att håva in pengar utan målet har hela tiden varit att anordna en kul "happening" som jag tänkte skulle bli uppskattad av de som deltog i och med att alla har möjlighet att vinna något som man kanske annars inte hade haft möjlighet att skaffa och såklart även en möjlighet för mig att sälja min rigg.

Jag måste också säga att jag är väldigt mån om att PB fortsätter vara ett trevligt forum där man bryr sig om varandra och hjälper varandra...
Det är i alla fall den enda anledningen till att jag själv hänger här och skulle det ändras så kommer det ju inte vara någon vits med att vara medlem längre...

Hoppas som sagt att detta är en lösning som känns bra för alla! :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Inlägg av Bonehead »

Det är helt ok för mig att begära vilket pris som helst för en lott, det är ju upp till var och en om man vill delta i lotteriet.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Mycket bra agerat thetonequest!
helt korrekt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:Jag ska komma ihåg det vid nästa sak jag lottar ut att jag ska hålla 80% nypriset!
Allt är ok så länge det säljs lotter, right?
Vore roligt med ett lotteri på din P-bas, om du håller 80% av nypriset :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem

Inlägg av Pebbe »

thetonequest skrev:Jag har bestämt mig för att göra följande:

Jag kommer att sänka det totala priset på Hiwattriggen till 30.000:-
Det innebär att jag kommer att minska antalet lotter från 175 st till 150st.
Alla som redan bokat en lott kommer att få ha kvar sitt/sina lottnummer.
Jag kommer istället att stryka 25st slumpvis utvalda nummer som ingen ännu bokat sig på.

Jag hoppas att detta är en lösning som känns ok för alla.
:tummenupp:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Mycket bra agerat thetonequest!
helt korrekt.

+1!

Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Punkster skrev:Jag tycker det är helt upp till den som lottar ut något att avgöra priset alt. hur många lotter det ska vara och vad dom ska kosta. Samma princip tycker jag gäller vid en vanlig försäljning också. Överprisar man så får man antagligen inte sin vara såld.
Plussar på detta. Dock så tycker jag att thetonequest har gjort helt rätt som har minskat antalet lotter. Man ska absolut ha rätt att sätta det pris man vil, men det kan ju också vara läge att känna vartåt vinden blåser när det visar sig att man satt ett pris som kanske är i överkant.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar