MikeO skrev:TDHP skrev:...och om inte alla lotterna är sålda ett visst datum kan man ju bli tvungen att köra dragningen ändå...
+1 Det är inte bara lottköparen som ska gambla utan även säljaren.
Man sätter sitt lottpris, antalet lotter och dragningsdatum.
När datumet kommer körs dragningen OAVSETT hur många lotter som är sålda.
I annat fall tycker jag att det snarare är ett försök att sälja nåt osäljbart till maximalt pris.
Kör man efter detta så kan inte "säljaren" sätta för högt lottpris eller för många lotter utan att riskera att alla lotter ej blir sålda.
My 50c
I egenskap av trolig "säljare" till en framtida dragning (P-76'an) har jag några kommentarer/synpunkter. Fast jag håller i princip med dig MikeO.
1) En uppenbar risk med förslaget är att säljarna sätter ett datum som ligger välan långt in i framtiden bara för att inte riskera för stor ekonomisk risk.
2) En kanske mindre trolig risk, men dock hypotetiskt möjlig, är att säljaren lägger ett datum långt bort + gör plats för ett mycket stort antal lotter, säg typ 2gånger marknadsvärdet på objektet. Ingen fara med det iofs, men det blir en onödig utspädning av oddsen för deltagarna.
3) Jag skulle föreslå att säljaren sätter ett
intervall istället tillsammans med ett slutdatum typ 2veckor in i framtiden från bokningens början. Alltså, om minst X antal lotter är sålda vid Lör x/xx så blir det dragning, och så fort Y antal lotter är sålda görs dragningen vid första bästa tillfälle.
För min pågående P-76 lista skulle jag tex kunna vara nöjd med 83 sålda lotter till Lördag 4/10, men når vi 96 sålda tidigare så kör vi ev dragningen tidigare. Min ekonomiska break even ligger för övrigt vid 106 sålda, men det är förstås inte relevant, jag är nöjd med 83-96 även om ju högre i det intervallet vi hamnar desto bättre...