INSTÄLLT -LOTTERI !!! 3 basar till nya vinnare! - INSTÄLLT

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

TDHP skrev:Va? Varför skulle man inte kunna få dra in mer pengar på ett lotteri än att sälja? Det har väl ingen utom säljaren med att göra?
Tycker man inte vinsterna är värda insatsen eller att säljaren vill tjäna för mycket är det ju bara att låta bli att köpa!

Självklart måste fri prissättning av både basar och lotterier gälla!

Sen finns det inget som säger att vi inte kan sätta upp nån sorts standard för kommande lotterier, men vad prylarna ska kosta bestämmer säljaren!
Håller med om allt som princip. Men lotterier är känsligt, då allt spel är reglerat. Ett vinlotteri på arbetsplasen, eller poker i vänners lag är inte mycket att orda om. Men om vi börjar omsätta stora belopp och generera överskott, då är det i en annan division. Det är Semborg som driver sajten och som får markera var gränserna går. Jag är bara medlem, och en glad liten speldjävul :twisted:
Senast redigerad av alexon den mån 22 sep 2008, 14:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Roland skrev:
BB3000S skrev:
Roland skrev:Som sagt så var det menat intressebokning. Skvajjerlotteriet skall definitivt gå först. Jag tycker dessutom att det gått kan gå minst 2 veckor mellan varje lotteri.
Jag kan tycka att det vore trevligt om P-76'an kom efter Squiern, eftersom att den listan startade igår.
Ursäkta, men jag hade missat den helt... :oops:
:hug:
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

melodika skrev:
TDHP skrev:Melodika, varför tog du bort dina inlägg?
Du får naturligtvis tycka som du vill!
Jag har gett Rolle en förklaring och hänvisar dit.
OK. Men tycker du att jag är helt ute och cyklar?
Jag menar, jag skulle aldrig pröjsa 2500 för Knedys Edwards, men om han hade sålt 30 lotter för 100:-/st så hade jag köp en ändå.
Det KAN ju även vara så att det börjar gå trögt om det blir för många lotterier, och om inte alla lotterna är sålda ett visst datum kan man ju bli tvungen att köra dragningen ändå, och då är det ju skönt om man iaf fått in det mesta man ville ha ut för varan.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

TDHP skrev:...och om inte alla lotterna är sålda ett visst datum kan man ju bli tvungen att köra dragningen ändå...
+1 Det är inte bara lottköparen som ska gambla utan även säljaren.
Man sätter sitt lottpris, antalet lotter och dragningsdatum.
När datumet kommer körs dragningen OAVSETT hur många lotter som är sålda.
I annat fall tycker jag att det snarare är ett försök att sälja nåt osäljbart till maximalt pris.
Kör man efter detta så kan inte "säljaren" sätta för högt lottpris eller för många lotter utan att riskera att alla lotter ej blir sålda.

My 50c
Senast redigerad av Mike den mån 22 sep 2008, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

MikeO skrev:
TDHP skrev:...och om inte alla lotterna är sålda ett visst datum kan man ju bli tvungen att köra dragningen ändå...
I annat fall tycker jag att det snarare är ett försök att sälja nåt osäljbart till maximalt pris.
Kör man efter detta så kan inte "säljaren" sätta för högt lottpris eller sör många lotter utan att riskera att alla lotter ej blir sålda.

My 50c

+1
Janne

Inlägg av Janne »

MikeO skrev:
Kör man efter detta så kan inte "säljaren" sätta för högt lottpris eller sör många lotter utan att riskera att alla lotter ej blir sålda.

My 50c
Håller med.
Förlåt, +1 menar jag förstås :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

+1 på det också MikeO 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

MikeO skrev:
Kör man efter detta så kan inte "säljaren" sätta för högt lottpris eller för många lotter utan att riskera att alla lotter ej blir sålda.

My 50c
I egenskap av trolig "säljare" till en framtida dragning (P-76'an) har jag några kommentarer/synpunkter. Fast jag håller i princip med dig MikeO.

1) En uppenbar risk med förslaget är att säljarna sätter ett datum som ligger välan långt in i framtiden bara för att inte riskera för stor ekonomisk risk.

2) En kanske mindre trolig risk, men dock hypotetiskt möjlig, är att säljaren lägger ett datum långt bort + gör plats för ett mycket stort antal lotter, säg typ 2gånger marknadsvärdet på objektet. Ingen fara med det iofs, men det blir en onödig utspädning av oddsen för deltagarna.

3) Jag skulle föreslå att säljaren sätter ett intervall istället tillsammans med ett slutdatum typ 2veckor in i framtiden från bokningens början. Alltså, om minst X antal lotter är sålda vid Lör x/xx så blir det dragning, och så fort Y antal lotter är sålda görs dragningen vid första bästa tillfälle.

För min pågående P-76 lista skulle jag tex kunna vara nöjd med 83 sålda lotter till Lördag 4/10, men når vi 96 sålda tidigare så kör vi ev dragningen tidigare. Min ekonomiska break even ligger för övrigt vid 106 sålda, men det är förstås inte relevant, jag är nöjd med 83-96 även om ju högre i det intervallet vi hamnar desto bättre...

Janne

Inlägg av Janne »

Med risk för att kallas det ena och det andra, kanske att det vore idé att låta Semborg eller någon annan godkänna vilka objekt som kan släppas på lotteri här på forumet? Risken är ju uppenbarligen att det blir lite inflation i det när alla försöker få ut maxpris för sina svårsålda alster här. Kanske tråkigt med sån kontroll, men då tror jag att det här med lotterier kan fortsätta här på pratabas. Om inte så tror jag att det här med lotterier efter en hel del tjafs kommer att dö ut av sig självt. Vilket vore synd, för det är helt klart roligare än att köpa trisslotter...
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Janne skrev:Med risk för att kallas det ena och det andra, kanske att det vore idé att låta Semborg eller någon annan godkänna vilka objekt som kan släppas på lotteri här på forumet? Risken är ju uppenbarligen att det blir lite inflation i det när alla försöker få ut maxpris för sina svårsålda alster här. Kanske tråkigt med sån kontroll, men då tror jag att det här med lotterier kan fortsätta här på pratabas. Om inte så tror jag att det här med lotterier efter en hel del tjafs kommer att dö ut av sig självt. Vilket vore synd, för det är helt klart roligare än att köpa trisslotter...
+1
Låt Semborg tillsätta en utredning som tar fram en PB-policy! :D

Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Janne skrev:Med risk för att kallas det ena och det andra, kanske att det vore idé att låta Semborg eller någon annan godkänna vilka objekt som kan släppas på lotteri här på forumet? Risken är ju uppenbarligen att det blir lite inflation i det när alla försöker få ut maxpris för sina svårsålda alster här. Kanske tråkigt med sån kontroll, men då tror jag att det här med lotterier kan fortsätta här på pratabas. Om inte så tror jag att det här med lotterier efter en hel del tjafs kommer att dö ut av sig självt. Vilket vore synd, för det är helt klart roligare än att köpa trisslotter...
Ordning och reda är ju bra...men allvarligt? Skall vi köra annonserna genom Semborg också?
Så att ingen säljer något som någon kan bli missnöjd med?
Janne

Inlägg av Janne »

Ironisera bäst du vill. Jag sade bara hur jag skulle vilja ha det.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

1. Dragning senast 2 veckor efter att tråden skapas, vare sig alla lotter är sålda eller ej.
2. Endast en aktiv auktion åt gången
3. Ev. en möjlighet att sätta minsta antal sålda lotter. MEN då måste det blåsas av INNAN nån har betalat in pengar. (Kan tänka mig att det blir ett helvetiskt roddande om man har 75 sålda lotter som ska betalas tillbaka. ;)

Sen får var och en själva, med utgånspunkt av pris och antal lotter, själva bestämma om de ska vara med.

Svårare än så kan det inte vara...eller?
TVR!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

MikeO skrev:1. Dragning senast 2 veckor efter att tråden skapas, vare sig alla lotter är sålda eller ej.
3. Ev. en möjlighet att sätta minsta antal sålda lotter. MEN då måste det blåsas av INNAN nån har betalat in pengar. (Kan tänka mig att det blir ett helvetiskt roddande om man har 75 sålda lotter som ska betalas tillbaka. ;)

Sen får var och en själva, med utgånspunkt av pris och antal lotter, själva bestämma om de ska vara med.

Precis, låt säljaren sätta ut en intresseanmälan, samt två datum. Ett datum då den faktiska betalningen startar (för att kunna bryta den dagen om intresset är för dåligt) samt dragningsdag.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Roland skrev:
MikeO skrev:1. Dragning senast 2 veckor efter att tråden skapas, vare sig alla lotter är sålda eller ej.

Precis, låt säljaren sätta ut en intresseanmälan, samt två datum. Ett datum då den faktiska betalningen startar (för att kunna bryta den dagen om intresset är för dåligt) samt dragningsdag.
Jag tycker som sagt att punkt 3, den nedre gränsen är viktig att ha med, och inte förrän den är uppnådd inleds betalningarna. Kommer att tycka det även när jag inte är säljare...

Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

1. Dragning senast 2 veckor efter att tråden skapas.
3. Sätt datum för dragning och startdatum för inbetalning. Då har säljaren chansen att blåsa av lotteriet INNAN nån har betalat in några pengar.
I annat fall slutförs lotteriet oavsett hur många lotter som blir sålda.
TVR!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

MikeO skrev:1. Dragning senast 2 veckor efter att tråden skapas.
3. Sätt datum för dragning och startdatum för inbetalning. Då har säljaren chansen att blåsa av lotteriet INNAN nån har betalat in några pengar.
+ en klistrad sida med ev kö?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Janne

Inlägg av Janne »

Är dragningen då på alla nummer eller enbart på sålda lottnummer?
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Naturligtvis på alla sålda, tycker jag.
TVR!
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

härligt ifall han endast säljer 10 lotter då! :) hehehe
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Janne skrev:
Är dragningen då på alla nummer eller enbart på sålda lottnummer?
Rimligtvis på enbart sålda lottnummer, säljaren har ju rätt att blåsa av som jag förstår punkt 3 om hans "acceptansintervall" inte nåtts.

Tänk att nåt så skenbart enkelt kan bli så komplicerat. :D

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

marcbass skrev:härligt ifall han endast säljer 10 lotter då! :) hehehe
Då lär han avblåsa det hela innan startdatum för betalning om han inte är heeelt desperat. :wink: Vill man ju hoppas.

Janne

Inlägg av Janne »

Bättre att ställa dumma frågor före än efter ;)
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Ska lotteriet ha nån framtid så behövs det lite ramar och regler.
Annars blir det bara pannkaka efter ett tag.
TVR!
Skriv svar