mixare och masterare

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

mixare och masterare

Inlägg av macahan »

Hola bananas.. vi håller på att spela in en fullängdare (11-spår) och letar runt efter vettiga slutmixare och mastrare som kan vår typ av musik. Det ska dessutom vara riktigt prisvärt eftersom vi inte har skivbolag eller extern finansiär inblandat.

Musiken är 3-halvfalskstämmig pop med jangliga distade gitarrer och ganska altcountrydoftande feel samtidigt har vi ganska tunga trummor med ringande cybaler och bas som är ömsom återhållsam, driven eller stompig. En låt är nästan "glasvegas-ig" i stuken.. och en är nästan "poison lovers-ig".

Någon som känner till någon lämplig? Gärna inom rimligt avstånd så vi kan besöka och diskutera in real life.

Om attityden är "håkan hellström kan inte sjunga" "vilken jäkla pipa den sångaren har".. ja, då är det kanske inte riktigt rätt typ av person vi letar efter. (inte sagt att personen inte skulle göra ett grymt jobb eller att man inte kan tycka så utan att förståelsen för vår musik är viktig för slutresultatet och att den attityden i grunden kan sänka snarare än lyfta det ljudideal vi är ute efter).

Någon som känner till något lämplig..? observera prisvärdheten.

Jag vet ju att det finns ett flertal här på PB som pillar med likvärdigt.. men jaja.. ni fattar nog vad jag letar efter.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag försöker sakta men säkert börja jobba med att mixa, så om du vill, skicka över en låt så gör jag en testmix på den.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

basmartin skrev:Jag försöker sakta men säkert börja jobba med att mixa, så om du vill, skicka över en låt så gör jag en testmix på den.
Låter helt klart spännande.. Jag ska försöka rota upp en av våra "gamla" låtar om jag har den hemma.. Annars får jag väl vänta tills det inspelade materialet kommit längre.. idag är 1 låt klar, en klar förutom sång, 8 satt med trummor endast och en låt är ingenting gjort på.. men jag kan ju återkomma?

Det nya materialet är betydligt bättre inspelat.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

macahan skrev:
basmartin skrev:Jag försöker sakta men säkert börja jobba med att mixa, så om du vill, skicka över en låt så gör jag en testmix på den.
Låter helt klart spännande.. Jag ska försöka rota upp en av våra "gamla" låtar om jag har den hemma.. Annars får jag väl vänta tills det inspelade materialet kommit längre.. idag är 1 låt klar, en klar förutom sång, 8 satt med trummor endast och en låt är ingenting gjort på.. men jag kan ju återkomma?

Det nya materialet är betydligt bättre inspelat.
Är nog bättre i så fall att ta en av de låtarna som ska vara med. Råkar det bli så att den blir bra och t o m kan användas, så slipper jag börja om från början igen. :)

Mastra är ju bra om en annan person gör, som har andra öron och annan lyssning.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++

Inlägg av cub »

Några kompiser till mig spelade in i Silence Studios om hörnet från dig, jag vill minnas att de även gjorde slutmix och ev mastring där också. De bekostade allt själva så jag tror att det inte blev tokdyrt.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Är också intresserad. Skicka separata spår på den låten som är klar så återkommer jag med respons och förhoppningsvis en testmix. :)
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ovanstående herrars mixar av min låt kommer upp i helgen! :wink:

Själva inspelningen är ju kanske inte så relevant, det är ju en helt annan grej och dessutom inte 100% bra spår, men man kan ju få en idé om hur man tänker kanske!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Okej.. jag tänker så här: Mix ska vara av en person och mastring ska vara en annan. Vi fick en av våra gamla låtar mastrade nyligen av en som vi inte jobbat med tidigare.. med tanke på hur det lät innan så var det rent magiskt vad bra det lät efter..
Nu när vi kör alla feta mickar, preamps och bös så är det ju egentligen studiotrixen, sätta samman mixen etc som är mixjobbet. Vi grovmixar ju tills vi är "nöjda".. gjort i logic för att sedan få en annan dimension av oberoende part. (så är iallafall tanken).

Jag ska rota fram den där låtens alla spår och kanske även ett av de nya spåren för "info"..
hur packar man en fil i logic så att man får med endast de spår som är aktuella? Jag vet ju att vi bara kör standardpruggarna så vem som helst borde ju kunna köra vidare direkt med logicfilen, förutsatt att man kör logic såklart.
cub skrev:Några kompiser till mig spelade in i Silence Studios om hörnet från dig, jag vill minnas att de även gjorde slutmix och ev mastring där också. De bekostade allt själva så jag tror att det inte blev tokdyrt.
silence.. ja, där hade man ju gärna hängt.. legendariskt i vår musikkrets..!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

macahan skrev:Okej.. jag tänker så här: Mix ska vara av en person och mastring ska vara en annan.
Helt rätt resonerat.

//J
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

macahan skrev:hur packar man en fil i logic så att man får med endast de spår som är aktuella? Jag vet ju att vi bara kör standardpruggarna så vem som helst borde ju kunna köra vidare direkt med logicfilen, förutsatt att man kör logic såklart.
Det enklaste är nog file/export/all tracks as audio files...
Om du har en massa viktigt som händer i softsynthar, auxar eller bussar är det smart att bounce dom till audiospår innan.

Jag föredrar rena/oprocessade ljudspår. Skicka med en mp3 med råmix så man får ett hum åt vilket håll ni vill dra det.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla med Frans Hägglund/Riddarborgen i Sthlm. Känns som han skulle passa er.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev: hur packar man en fil i logic så att man får med endast de spår som är aktuella? Jag vet ju att vi bara kör standardpruggarna så vem som helst borde ju kunna köra vidare direkt med logicfilen, förutsatt att man kör logic såklart.

!
Spara under ett nytt namn(så att du inte fuckar upp nåt!!) och sen går du in i arrange och röjer bort allt som inte ska vara med. När det är gjort så går du in i audiofönstret och väljer "Select unused" och kastar alla som blir markerade.
Sen väljer du "Save as..." och klickar i att du vill ha med alla audiofiler kopierade till den nya mappen och så sparar du den ngnstans , zippar och skickar.
Bounce'a all "midi".
Om ni inte tycker att ni är nästan hemma redan med mixen utan vill att folk ska vara kreativa så plockar du bort pluggarna innan du sparar.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Bra tips!
Användarvisningsbild
Lejnoss
Medlem

Inlägg av Lejnoss »

Låter som intressant musik, jag gör gärna ett försök.
Låter som vi har lite samma filosofi om musik, gällande sång och sound.
jag pluggar just nu musikproduktion. du kan ex. höra en mix jag gjorde för mitt band i våras här, ganska sparsmakat inspelat live i repan:
http://open.spotify.com/album/6DfceJ8Z6VUe9ytX0LuAww
lite annan musik, men ändå. :)
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Jag har mastrat en del åt folk som vill ha det gjort i den här prisklassen. Har väl egentligen varken rätt öron eller lyssning, men folk brukar tycka att det blir rätt ok ändå.

Prata med Rix t.ex för referens.

Eller lyssna på:
http://open.spotify.com/album/1zg1lsowZ8p7tkUEJlFwrn

där jag mastrat samlingen i sin helhet, lite läskigt att ge sig på outgivet material med Judy Collins :)
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag gör gärna en testmix! PM:a om det är intressant!

/J
Skriv svar