Netikett i PM.
- Marshall
- VIP medlem
Netikett i PM.
Jag vill ha en fråga utredd av moderatorerna.
Eftersom PM-funktionen är en del av PB så undrar jag om det även omfattas av netiketten som gäller i trådarna eller om det är en skild privat angelägenhet?
Det förekommer att medlemmar som känner sig misskrediterade tar PM till hjälp och där spyr sin galla över mottagaren på ett sätt som troligtvis skulle ge en varning/avstängning och en låst tråd om den varit publik. Hade det varit Facebook eller ett vanligt mail kan man ju alltid blocka avsändaren. Visst kan man skita i att läsa, men det kommer iaf till inkorgen.
Personligen tycker jag att påhopp i PM ska klassas som påhopp i en tråd och behandlas därefter. Går det för långt borde man vidarebefordra PM:et i fråga till moderator som sen får ta aktion mot avsändaren på samma sätt som om det varit i en tråd. Risken är väl att det blir mer jobb för moderatorerna till en början, men det lugnar sig förhoppningsvis efterhand.
Eftersom PM-funktionen är en del av PB så undrar jag om det även omfattas av netiketten som gäller i trådarna eller om det är en skild privat angelägenhet?
Det förekommer att medlemmar som känner sig misskrediterade tar PM till hjälp och där spyr sin galla över mottagaren på ett sätt som troligtvis skulle ge en varning/avstängning och en låst tråd om den varit publik. Hade det varit Facebook eller ett vanligt mail kan man ju alltid blocka avsändaren. Visst kan man skita i att läsa, men det kommer iaf till inkorgen.
Personligen tycker jag att påhopp i PM ska klassas som påhopp i en tråd och behandlas därefter. Går det för långt borde man vidarebefordra PM:et i fråga till moderator som sen får ta aktion mot avsändaren på samma sätt som om det varit i en tråd. Risken är väl att det blir mer jobb för moderatorerna till en början, men det lugnar sig förhoppningsvis efterhand.
- TDHP
- Forumvärd
Man kan så klart anmäla innehållet i ett PM till moderator om man anser det stötande på nåt sätt. Detta kan ju sedan leda till någon form av åtgärd beroende på PM:ets art.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Marshall
- VIP medlem
- TDHP
- Forumvärd
Vi kan ju se om nån mer har åsikter i ämnet först!Marshall skrev:Lysande. Då kan du väl låsa tråden.TDHP skrev:Man kan så klart anmäla innehållet i ett PM till moderator om man anser det stötande på nåt sätt. Detta kan ju sedan leda till någon form av åtgärd beroende på PM:ets art.
TDHP

TDHP
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Hade du inte bara kunnat PM:a en moderator och ställa frågan i så fall?Marshall skrev:Lysande. Då kan du väl låsa tråden.TDHP skrev:Man kan så klart anmäla innehållet i ett PM till moderator om man anser det stötande på nåt sätt. Detta kan ju sedan leda till någon form av åtgärd beroende på PM:ets art.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Men nu är det en tråd så då är det väl lika bra att diskutera lite. Själv tycker jag självklart att det ska finnas möjlighet att anmäla övertramp i PM, däremot vet jag inte om jag kan påstå att samma regler ska gälla som på det öppna forumet? Eftersom att man i öppna forumet måste ta hänsyn till allmänheten finns det en hel del saker jag anser att man inte kan skriva där men som gärna kan skrivas i PM mellan två personer, förutsatt att båda är med på det. Till exempel kan jag tänka mig att en hel del PM med bilder som kan göra den modigaste människa hjärnskadad utbytts mellan Roland och Hosse. Men eftersom att ingen farit illa av det (än) ser jag ingen skada i det.
- Marshall
- VIP medlem
Du skulle inte kunna tänka dig att det finns fler som vill veta?the_great_alfonzo skrev:Hade du inte bara kunnat PM:a en moderator och ställa frågan i så fall?Marshall skrev:Lysande. Då kan du väl låsa tråden.TDHP skrev:Man kan så klart anmäla innehållet i ett PM till moderator om man anser det stötande på nåt sätt. Detta kan ju sedan leda till någon form av åtgärd beroende på PM:ets art.
- joachime
- Medlem++
Du skulle inte kunna tänka dig att det är fler som vill ventilera sin synpunkt i frågan?Marshall skrev:Du skulle inte kunna tänka dig att det finns fler som vill veta?the_great_alfonzo skrev:Hade du inte bara kunnat PM:a en moderator och ställa frågan i så fall?Marshall skrev:Lysande. Då kan du väl låsa tråden.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
- mange
- Medlem+
- Marshall
- VIP medlem
Tänkte du på det här?joachime skrev:Du skulle inte kunna tänka dig att det är fler som vill ventilera sin synpunkt i frågan?Marshall skrev:Du skulle inte kunna tänka dig att det finns fler som vill veta?the_great_alfonzo skrev:Hade du inte bara kunnat PM:a en moderator och ställa frågan i så fall?Marshall skrev:Lysande. Då kan du väl låsa tråden.
Det var ett skämt, men jag inser att det inte gick fram riktigt..Marshall skrev:
Lysande. Då kan du väl låsa tråden.
- joachime
- Medlem++
Nej, jag syftar på din respons på alfonzos inlägg.Marshall skrev:Tänkte du på det här?Det var ett skämt, men jag inser att det inte gick fram riktigt..Marshall skrev: Lysande. Då kan du väl låsa tråden.
Jobbar på Reason Studios
- Poester
- VIP medlem
Personliga påhopp ska alltid anmälas till moderator tycker jag.
Det handlar ju inte enbart om vad personer som skickar PM:et vill säga, utan hur mottagaren uppfattar det!
Sen behöver man ju inte sitta o tycka synd om sig själv o PMS-gnälla över allt o inget, men tar man uppriktigt illa vid sig, så ska det väl tas upp?
PM skiljer sig från trådar, men lite allmänt hyffs tycker jag vi borde kunna uppmana folk till i största allmänhet!
Det handlar ju inte enbart om vad personer som skickar PM:et vill säga, utan hur mottagaren uppfattar det!
Sen behöver man ju inte sitta o tycka synd om sig själv o PMS-gnälla över allt o inget, men tar man uppriktigt illa vid sig, så ska det väl tas upp?
PM skiljer sig från trådar, men lite allmänt hyffs tycker jag vi borde kunna uppmana folk till i största allmänhet!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- BB3000S
- VIP medlem
Låter vettigt!TDHP skrev:Man kan så klart anmäla innehållet i ett PM till moderator om man anser det stötande på nåt sätt. Detta kan ju sedan leda till någon form av åtgärd beroende på PM:ets art.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- BB3000S
- VIP medlem
Nej kompis, poängen med PM är att man ska kunna komma med skambud utan att besudla säljtrådarna.DoggyD skrev:Är inte själva poängen med PM att man (vid eventuellt behov) ska kunna be någon man blivit skev på, att käka sej mätt utan att det stör någon annan än just den det berör.

| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- Marshall
- VIP medlem
- joachime
- Medlem++
Okej.Marshall skrev:Jo, det också förstås.joachime skrev:Nej, jag syftar på din respons på alfonzos inlägg.Marshall skrev:Tänkte du på det här?Det var ett skämt, men jag inser att det inte gick fram riktigt..Marshall skrev: Lysande. Då kan du väl låsa tråden.
Tror det är läge att starta en Våga-vägra-smiley-klubb.

Jobbar på Reason Studios
- TDHP
- Forumvärd
Vi bestämde en gång i tiden att PM var personliga och ej bör publiceras i trådar mot avsändarens vilja. Kränkningar o dyl BÖR dock alltid skickas vidare till moderator eller admin för bedömning och ev åtgärd.
TDHP

TDHP
- Chriller
- VIP medlem
Vad krångligt allting blir.
Kan vi inte göra såhär för att förenkla:
att vi skriver ut alla PM innan de skickas,
sedan skickar dem till samtliga moderatorer för granskning,
dessa (inte moderatorerna utan PM:en) skickas sedan tillbaka till alla vid första tillfället inloggade användare (och eventuella familjemedlemmar/kollegor som befann sig i samma lokaler vid nämnda tillfälle) för godkännande,
och först efter godkännande av alla ovan nämnda parter levereras PM:et i pappersform till recipienten. Under kontorstid.
Ett pappersexemplar av alla PM sparas självklart för ritualbränning i Glanshammar.
dessa (inte moderatorerna utan PM:en) skickas sedan tillbaka till alla vid första tillfället inloggade användare (och eventuella familjemedlemmar/kollegor som befann sig i samma lokaler vid nämnda tillfälle) för godkännande,
och först efter godkännande av alla ovan nämnda parter levereras PM:et i pappersform till recipienten. Under kontorstid.

Ett pappersexemplar av alla PM sparas självklart för ritualbränning i Glanshammar.
- aleklint
- Medlem+
HahahaChriller skrev:Vad krångligt allting blir.
![]()