Ljudkort för inspelning samt vinyllyssning

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Ljudkort för inspelning samt vinyllyssning

Inlägg av Surfin' »

Jag vill spela in lite hemma i enklare format samt kunna koppla in en vinylspelare via RCA för lyssning ur monitorer. Har kollat runt lite och jag undrar om M-audio Fast Track Pro skulle passa mina behov? Det finns midi in/utgång för midikeyboard, någon ingång för instrument och mickar, RCA för monitorer osv. http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm

För vinyllyssningen, funkar det att köra spelaren direkt in i ljudkortet eller behöver jag ha en förförstärkare mellan? http://www.netonnet.se/art/ljud-och-mus ... 3171.3177/

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Du behöver en RIAA försteg för att korrigera signalen eq mässigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Groover
Medlem

Inlägg av Groover »

Som anli säger behöver du ett RIAA-steg, en skivspelarförstärkare som du kopplar till ljudkortet. De förstärker inte en rak frekvens som normala förstärkare så den måste vara just RIAA-anpassad. Det finns olika pickupmodeller också MM och MC beroende på om det är magneten eller lindningen som rör sig och de kräver olika inställningar. De flesta klarar MM som är den vanligaste. Den där preampen du länkar till verkar ju ha ett inbyggt. Nu kan det vara stor skillnad på ljudkvaliteten mellan olika RIAA och det påverkar ju direkt ljudkvaliteten på det som spelas in. Man får ju ofta vad man betalar för inom graden för diminished return.

Så den fungerar säkert, men det kan vara stor skillnad på den och ett mer dedikerat RIAA-steg. Det beror ju på ambitioner och hur mycket man vill kosta på sig.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Köp en USB-vinylsvarv också!
Dom har inbyggd RIAA!
Jag har en Lenco ihop med ett Fast Track Pro, funkar fint!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Jag kör på ett sånt här:
http://www.presonus.com/products/Detail ... roductid=7
Funkar och låter jättebra, verkligen ett lyft jämfört med m-audio kortet jag hade innan!
Ska ju klara det du vill använda det till!
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++

Inlägg av Surfin' »

Tack för alla svar hittills! Jag velar över hur jag ska tänka vid köp av vinylspelare. Ska man ha en med "hastighets kontroll" så man kan sänka/höja pitch? Har spelat skivor på spelare där det inte funnits någon sådan ratt/kontroll och ibland har skivan man spelat höjts ett halvt eller ett helt steg. Min förra spelare (som jag gav bort till en familjemedlem) hade en sådan ratt vilket var underbart att ha.

Hur funkar de spelare som ni har? Jag är ingen Hifi nörd som har vissa krav utan jag vill ha en enkel modell, med eller utan usb har ingen betydelse.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Mumin skrev:Tack för alla svar hittills! Jag velar över hur jag ska tänka vid köp av vinylspelare. Ska man ha en med "hastighets kontroll" så man kan sänka/höja pitch? Har spelat skivor på spelare där det inte funnits någon sådan ratt/kontroll och ibland har skivan man spelat höjts ett halvt eller ett helt steg. Min förra spelare (som jag gav bort till en familjemedlem) hade en sådan ratt vilket var underbart att ha.

Hur funkar de spelare som ni har? Jag är ingen Hifi nörd som har vissa krav utan jag vill ha en enkel modell, med eller utan usb har ingen betydelse.
"Hastighetskontroll" alltså pitch är inget man behöver ha om man bara vill ha den till vanlig lyssning...
Jag har det på mina spelare, men det är ju så att jag kan matcha tempot på låtarna mot varandra när jag djar...
En bra fungerande spelare ska ju inte svaja i tempo/pitch!

Vad är din budget?
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Skriv svar