Stäm lite mindre!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Stäm lite mindre!

Inlägg av mikkejohansson »

Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Och jag som letade ny stämmis. Ska kolla in denna!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kul!
Just nu är det rackstämmis som gäller, men den där var ju intressant för framtiden!

Finns hos tysken också - något under 700:-.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Danne-man
Medlem+

Inlägg av Danne-man »

Och den funkar bra till bas? Enligt specarna ska den ju ta ner till 27 Hz eller va fan de nu va...
Bor på en Ödeö
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?

Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte. :)

Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?

Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte. :)

Jo, såhär va...
Plocka fram mobilen under gig går bort.
Kör inte med multieffektpedal, och har därmed ingen stämmare.
Kör man pedalbord är det kanon att slinka in en stämmis först i kedjan så man kan muta hela klabbet (och stämma om man vill...)

En BRA stämmare får gärna kosta 700:-.
Det finns värre exempel: http://www.thomann.de/se/peterson_strob ... e_rack.htm
3500:- för en stämmis tycker jag är för mycket...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Aaaaaah så här e de va. Billiga stämapparater har lite större felmarginal. Vanligtvis +/- 1 cent, alltså en hundradels halvton. Detta innebär att den visar att det är stämt, fast det inte riktigt är det. Sånt blir jag vansinnig på.

Stämmaren som jag har kostar 1000:- och har +/- 0,1 cents felmarginal. Det är så lite så att jag inte störs av det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

haha... va tusan.. polytunen är ju skitliten.. behövdes verkligen en ännu mindre?? kanske det?..
Hörru basmati.. vad är det för stämmare du köpte? pitchblack+?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Som redan sagts.
Plocka fram mobilen du under gig och be alla hålla käften så du kan stämma.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Visserligen bara en ton i taget, men det funkar ju smidigt till en mkt överkomligare peng. Typ den här http://www.thomann.de/se/thomann_ctm700.htm
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

fast en sån där billig är ju oftast tveksam kvalitet och jag skulle ju iallafall inte välja att intonera med en.
Ska man gigga vill man ju i regel ha en stabil en i pedalform. Jag har giggat nån gång med en ungefär en sån där du länkade men sen började jag använda en Korg Pitchblack och jag kan ju säga att den definitivt är värt 500 spänn och 700 för en bra stämmare är inte farligt heller tycker jag.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

en sån där liten jävel borde man väl egentligen kunna ta å fräsa in i nått hemmabygge förresten (om man nu har pengar och mycket tid).
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

wheelie87 skrev:Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Visserligen bara en ton i taget, men det funkar ju smidigt till en mkt överkomligare peng. Typ den här http://www.thomann.de/se/thomann_ctm700.htm
Opraktiskt, mycket smidigare med en pedal och den ser inte heller ut att vara av någon vidare kvalitet. Man får vad man betalar för.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

wheelie87 skrev:Jag har väl haft turen att inte behöva stämma under gig. Om det händer finns det ju de där enkla som kostar en hundralapp.
Du kommer tänka om när du gjort fler (och längre) gig. Billiga stämapparater kan dessutom döda det mesta av den ton man lagt så mycket tid (och slantar) på att hitta...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

mikkejohansson skrev:
Du kommer tänka om när du gjort fler (och längre) gig. Billiga stämapparater kan dessutom döda det mesta av den ton man lagt så mycket tid (och slantar) på att hitta...
Du menar om man kopplar den mellan bas och stärkare och utsignalen ur stämmaren är skit?

Jag tänkte att man tar ur kabeln ur stärkarn och in i stämmarn just den minuten samtidigt som en sångare säger nåt kul.

(Ja, en av flera. Jag lirar inte i band tyvärr utan ofta i körsammanhang och i kyrkan med åtmintone ett par sångare.)

.... efter lite reflektion inser jag - i och med att jag inte är med i nåt "riktigt" band - att jag kanske aldrig spelar på samma sätt som många av er här gör. Hmm... kanske blir ändring på det så småningom. Som mitt nick vittnar om är jag ju
ganska ung. :)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Det är värt att lägga pengarna på en dyr pedal. Skulle inte orka ha en pedal där jag behövde dra ut en kabel, och sedan sätta in den igen.

Stämmaparat på pedalbordet är ju väldigt smidigt.

På en del gigg där jag jag inte haft mitt pedalbord, så har jag använt mig av en clip-on tuner från korg. Dock verkar den inte klara av b-strängen på olpn...

wheelie87 - Är du född 87?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Nick skrev: wheelie87 - Är du född 87?
De stämmer. Fyller 25 i höst. Hurså?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

BB3000S skrev:Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
Som regel inte, men ibland känns det som att nån sträng surat ur sig och då är det skönt att kolla läget lite snabbt.
Plus om man klonkat bashuvudet i något/någon och behöver göra damage control.

Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Medlem i PB50+
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

fieldflower skrev:
BB3000S skrev:Helt klart är det bra att ha en noggrann stämpedal, men hur många håller egentligen på och stämmer mellan låtar? Jag har närapå aldrig behövt göra det. Gitarrer däremot, dom verkar ibland uppföra sig som dom vill när dom vill.
Som regel inte, men ibland känns det som att nån sträng surat ur sig och då är det skönt att kolla läget lite snabbt.

Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Jag med, det är jättesmidigt och enkelt att byta bas under giget också med en stämpedal. Bara att trampa på stämmare, det blir tyst. Byta bas. Trampa på stämmaren igen och du är fit for fight. När du börjar lira i band med högljudda trummisar och gitarrister som räknar in låtarna innan du hinner blinka så är det perfekt med en stämpedal att bara trampa på. Sen ser det jävligt amatörmässigt ut at gå till stärkaren, dra ur sladden. I med stämmare, stämma, ur med sladd i stärken. Mycket snyggare att göra det "on the fly" och diskret så att ingen märker. Ett framförande på scenen är ju minst lika viktigt att det ser bra ut som att det låter bra, om inte viktigare. Ta KISS tillexempel ;)
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+

Inlägg av Pumpa »

BB3000S skrev:Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Highway to hell ÄR en bra låt.
Förutom att man kan dricka öl under verserna,
så kan man stämma under introt. :D

Jag har den vanliga Polytunen, och är galet nöjd.
STOR, tydlig, flaxar inte och den är vacker!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

RolleHarris skrev:
fieldflower skrev:

Jag med, det är jättesmidigt och enkelt att byta bas under giget också med en stämpedal. Bara att trampa på stämmare, det blir tyst. Byta bas. Trampa på stämmaren igen och du är fit for fight. När du börjar lira i band med högljudda trummisar och gitarrister som räknar in låtarna innan du hinner blinka så är det perfekt med en stämpedal att bara trampa på. Sen ser det jävligt amatörmässigt ut at gå till stärkaren, dra ur sladden. I med stämmare, stämma, ur med sladd i stärken. Mycket snyggare att göra det "on the fly" och diskret så att ingen märker. Ett framförande på scenen är ju minst lika viktigt att det ser bra ut som att det låter bra, om inte viktigare. Ta KISS tillexempel ;)
Aja, det har kanske hänt att man vill kolla, men IME är det oftast bara hjärnspöken, antagligen pga att man har en stämpedal tillgänglig. Ser inte heller så proffsigt ut om man stirrar ner i golvet mellan var och varannan låt. ;)

Om huvet/stämmarna fått en smäll eller om man prompt måste hålla på att byta bas mellan låtar är det ju bra att ha en såklart.

Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Pumpa skrev:
BB3000S skrev:Jag brukar utnyttja bas-lösa intron till att lite snabbt kolla stämning för att inte störa giget.
Highway to hell ÄR en bra låt.
Förutom att man kan dricka öl under verserna,
så kan man stämma under introt. :D

Jag har den vanliga Polytunen, och är galet nöjd.
STOR, tydlig, flaxar inte och den är vacker!
Är sugen på en att byta min pitchblack mot en Polytune, galet snygg design.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Beror ju på hur man lirar också och vad det är för miljöer etc.

Oftast så står ju basarna antingen på en scen och kanske inte blir kalla, men inte varma heller, alt. ospelade i en loge etc.
Sedan drar du på dig den och blir svettig och varm. Rumstempererat och någorlunda torrt till varmt och fuktigt. Go figure! :D

Inte är det mycket jag faktiskt behöver stämma, men de E och A-strängarna som jag spelar hårt och mycket på brukar röra sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

blackparkas skrev:Beror ju på hur man lirar också och vad det är för miljöer etc.

Oftast så står ju basarna antingen på en scen och kanske inte blir kalla, men inte varma heller, alt. ospelade i en loge etc.
Sedan drar du på dig den och blir svettig och varm. Rumstempererat och någorlunda torrt till varmt och fuktigt. Go figure! :D

Inte är det mycket jag faktiskt behöver stämma, men de E och A-strängarna som jag spelar hårt och mycket på brukar röra sig.
Där har vi nog en skillnad som kan ha betydelse, fjösar man som jag med fingrarna händer nog inte lika mkt som om man vevar plektrum med hårt anslag.

Sammanfattningsvis, jag stämmer under soundcheck och kollar av stämningen innan första låten av varje set, och ibland nån gång mellan låtar. Men för det allra mesta är allt ok.

Skriv svar