Hej, har en T-Rex Bass Juice som jag inte är riktigt nöjd med i min nuvarande position. Den köptes inför en turné med ett döds/black band, och där gjorde den bra ifrån sig. Nu har jag återgått till mitt ordinarie band, en mer progg-aktig avantgarde metal-ish ljudbild, och där bidrar T-Rex'en inte lika mycket.
Tvärtom så upplever jag att grundljudet från min topp (EBS 450-CL) gör att disten känns lite onödig, eller iaf att den inte är så pass effekthöjande i ljudbilden att den känns nödvändig.
Inställningarna på toppen är i princip kl. 1-ish på alla rattar utom Treble & Drive som är kl. 3. Gain är ställd mellan kl. 10 & 11. Volymen är väldigt låg, strax under kl. 9.
Min fråga är nu, om jag rattar om mitt grundljud, t.ex. genom att dra ned Gain & Drive (som är de mest drivande rattarna för en distad ljudbild) ökar volymen något för att kompensera ev. db.- bortfallet, skulle det - iaf teoretiskt - ge en större effekt när väl T-Rex'en används.
Finns det någon teori bakom detta? Som att ha låg dist/gain/drive effekt via topp om distpedal används. Eller andra - liknande - generella riktlinjer?
Tack på förhand!
Bästa förutsättningarna för Distpedal?
-
- Medlem
-
- Medlem++
Kör med grunddisten från stärkaren och sen har du lite extra dist på pedalen om du vill höras lite extra i något parti eller så, kan vara ganska användbart tycker jag. Du behöver alltså inte ha den på vråldisten liksom... Så blir det lite som en smutsigare boost-pedal.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
-
- Medlem++
-
- Medlem
Upplever att dubbeldistat varken blir hackat eller malet, då pedaldisten inte är superdistad till att börja med, det fungerade mest som en liten, liten boost som det stod sig, vilket effektmässigt kändes lite so-'n'-so.HirYoshima skrev:Kör med grunddisten från stärkaren och sen har du lite extra dist på pedalen om du vill höras lite extra i något parti eller så, kan vara ganska användbart tycker jag. Du behöver alltså inte ha den på vråldisten liksom... Så blir det lite som en smutsigare boost-pedal.
Prövade ovanstående i repan ikväll, det fungerade helt OK, dock upplevde jag att grundljudet blev lite klent (även om det inte alls var dåligt) när Gain drogs ned till kl. 9-ish och Drive till kl. 11-ish, även om distljudet från T-rex'en fick större genomslag. (Distpedalen är inte särskilt distad i sig, kring kl. 9 på distratten, blend det samma, så rätt mycket grundljud i mixen där.) Men det kanske är en vanesak.RolleHarris skrev:Vill du höra distpedalen så ha rent ljud i toppen och låt pedalen stå för disten
Tips på ett fylligare grundljud som inte stjäl distpedalens funktion? Allt är ju naturligtvis beroende av ljudbilden man vill åt, men med tidigare nämnda topp-inställningar i åtanke (bass kl. 1 low mid kl. 12, hi-mid kl. 1 och treble kl. 3) som jag labbat lite med på sistone, och det är ungefär som jag vill ha det - inställningsmässigt - men kan säkert justeras något mer. Lite, lite mer ompfh! sen är jag nöjd.

- obzen
- Medlem
Det du kan testa är ju att du lägger distpedalen i en effektloop och blandar distad och ren signal. Om du inte har nån fx-loop på din topp så kan du köra med en effektloop-pedal, t.ex Boss LS-2.
Hoppsan! Jag råkar visst ha just exakt en sån pedal till salu i annons-tråden!

http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
- joachime
- Medlem++
Med distat grundljud tycker jag det kan vara snyggt att stampa i en overdrivepedal då och då för att förstärka eller ändra karaktären på ljudet något.
Kör man distpedal på redan distat ljud är det större risk att man grumlar till ljudet.
Kör man distpedal på redan distat ljud är det större risk att man grumlar till ljudet.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
-
- Medlem++
Hans Trexpedal har redan en inbyggd blendratt men det var ett bra tips iafobzen skrev:Det du kan testa är ju att du lägger distpedalen i en effektloop och blandar distad och ren signal. Om du inte har nån fx-loop på din topp så kan du köra med en effektloop-pedal, t.ex Boss LS-2.

- jisac
- VIP medlem