Lödeinstein slår till igen!
- macahan
- Medlem+++
Lödeinstein slår till igen!
Jag har en bas jag lött om (ja, jag kan inte löda men jag var snål) Från jazzbas stack-knobs till P51 där mickarna är i seriellt läge. Först lät det skitbra.. Nu är outputen minimal.. Jättelåg tillochmed. och dessutom försvann karaktären och låter trött bas..
Den är full med skitlödningar säkert.. men vad tror ni kan vara fel? Det är ju inte helt tyst men det är säkert max 1/5 av volymen som det brukar vara.
Den är full med skitlödningar säkert.. men vad tror ni kan vara fel? Det är ju inte helt tyst men det är säkert max 1/5 av volymen som det brukar vara.
- macahan
- Medlem+++
- macahan
- Medlem+++
Alla kablar sitter där dom ska, ingen har lossnat eller kortsluter mot någon annan. Det är något som är görskumt.. i felsökningen lyckades jag framkalla fenomenet (ungefär) genom att jorda änden på inputen mot jordplattan i botten på utrymmet. Men det var när den fungerade som den skulle.. jag vete fan vad som blev fel egentligen.TDHP skrev:Kolla om det är kortis nånstans eller om tex en kabel till tonpoten har lossnat.
- 200071
- Hedersmedlem
Ta bort allt och gör om från början!macahan skrev:Alla kablar sitter där dom ska, ingen har lossnat eller kortsluter mot någon annan. Det är något som är görskumt.. i felsökningen lyckades jag framkalla fenomenet (ungefär) genom att jorda änden på inputen mot jordplattan i botten på utrymmet. Men det var när den fungerade som den skulle.. jag vete fan vad som blev fel egentligen.TDHP skrev:Kolla om det är kortis nånstans eller om tex en kabel till tonpoten har lossnat.
- TDHP
- Forumvärd
Det kan ju bli nåt skumt när du skruvar ihop det som man inte ser när det är isär.macahan skrev:Alla kablar sitter där dom ska, ingen har lossnat eller kortsluter mot någon annan. Det är något som är görskumt.. i felsökningen lyckades jag framkalla fenomenet (ungefär) genom att jorda änden på inputen mot jordplattan i botten på utrymmet. Men det var när den fungerade som den skulle.. jag vete fan vad som blev fel egentligen.TDHP skrev:Kolla om det är kortis nånstans eller om tex en kabel till tonpoten har lossnat.
Det kan ju även vara nån pot som är dålig, testa att bygla dem en i taget.
(Koppla förbi med en bit sladd alltså.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- macahan
- Medlem+++
- magnusb
- VIP medlem
Hmm jag har varit med om något liknande! Trots (eller tack vare) att jag deltagit i Basmartins lödskola lyckades jag värma sönder tonpoten med lödkolven och då uppstod samma fenomen, så checka det.
När jag lämnade in min Maruszczyk hos Nysse för att få den fixad så sa han "vad är det här för kinesisk skitbas då".

När jag lämnade in min Maruszczyk hos Nysse för att få den fixad så sa han "vad är det här för kinesisk skitbas då".

My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- TDHP
- Forumvärd
Du kopplar förbi poten med en sladdbit.macahan skrev:ja, ta bort allt och gör om från början är det jag tänker göra.. alla potar och delar är helt nya så det "bör" ju inte vara en sån issue egentligen. well, well..
Lasse.. Hurdå bygla förbi? I have, ingen aning om hur du menar att man gör det.. Jag ritar saker, jag är inte elektriker..
Du kan ju även koppa förbi alltihop och koppla mickarna direkt till inputen.
Är det fortfarande dåligt ljud då så är det antingen fel på mickarna eller inputen.
Om inte så sitter det vid potarna nånstans.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP