Bara en viss ton som skorrar. Lösning?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
vippran1
Medlem

Bara en viss ton som skorrar. Lösning?

Inlägg av vippran1 »

Jag är nöjd med min setup för tillfället och kör på en ganska låg stränghöjd på 4.5mm på g-strängen. Låter finfint nästan överallt på basen förutom tonen B i tumläge. G,Ab,A,Bb låter bra, och även C, Db, D och så vidare. Men just tonen B låter bara som om jag skulle knacka i ett träbord med mina naglar.
Finns det något sätt att åtgärda detta utan att behöva ge den till en kontra-justerare?

Jag är inte så rädd för att försöka fixa sakerna själv, men vet inte riktigt vad jag kan göra. Funderat på att bara ta fint sandpapper och jobba mig försiktigt uppåt på greppgrädan från tonen B. Har ni några förslag?

/Christian
Ingemar Sundström
Medlem+

bandknack

Inlägg av Ingemar Sundström »

Tror man ska passa sig för att slipa. Tror det är bättre att knacka ner banden ovanför. Alltså där tonen blir ljusare c och c#. Ta en träbit och knacka försiktigt.
Ingemar Sundström
Medlem+

bandknack

Inlägg av Ingemar Sundström »

Var det en kontra det var frågan om så kanske det måste slipas lite. Jag trodde det var banden som skulle justeras men så såg jag att du hade en till fråga på kontratråden.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Hoppas innerligt att det är en kontra.
4.5 mm på G-strängen... :? :)Ganska låg stränghöjd.Kanske skulle testa den stränghöjden på P-basen. :)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Skallopera.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
vippran1
Medlem

Inlägg av vippran1 »

Japp, lite dumt av mig att inte skriva att det handlar om en kontrabas, sorry :)
Jag gillar att ha låg stränghöjd. Brukar väl ligga runt 3.5mm-7mm på g strängen om man lirar jazz och jag tycker inte det är märkbart annat sound eller att det skorrar mindre om man inte kommer till en alldeles för låg stränghöjd, fast då märker man det mest på att det förlorar lite volym imo.

Men jag skulle gärna vilja få bort den där tonen som nästan är helt stum.
Jag antar att det är en liten "grop" just på den tonen som gör att strängen möter uppförbacke när jag trycker ner där, och så fort jag spelar innan eller efter "gropen" så är det lugnt. Undrar hur man löser det bara.

/C
Användarvisningsbild
Esquire
Medlem

Inlägg av Esquire »

vippran1 skrev:Jag antar att det är en liten "grop" just på den tonen som gör att strängen möter uppförbacke när jag trycker ner där, och så fort jag spelar innan eller efter "gropen" så är det lugnt. Undrar hur man löser det bara.
Börja med att försöka se vad det kan bero på. Lys t.ex. med släpljus längs greppbrädan eller titta mot en stålskala som du lägger mot greppbrädan eller något.

Släpljus är när man lyser med en ljuskälla i låg vinkel till något och får fram en massa skuggor från alla ojämnheter. I det här fallet kan du prova att lysa med en ficklampa eller fotograferingsljuset på mobiltelefonen eller något "nerifrån" på greppbrädan (förutsatt att du inte har det alldeles för ljust runt omkring alltså) i så låg vinkel som möjligt. Och ojämnheterna syns då som sagt var som skuggor.

Är det någon som inte förstår vad det här med släpljus menas så kan den prova att lägga en ficklampa mot en vägg där hemma och lysa utmed väggen. Då syns det direkt hur ordentlig målaren var med underarbetet senast denne var på besök.
Skriv svar