Charlie Haden
-
- Medlem
Charlie Haden
Hej, min lärare tippsade mig om en helt underbar bassist som jag bara måste få dela med mig av.
spotify:album:1bG2Y1Q0xpew4QpXllEax0
Galet bra platta med Haden och Pat Matheny.
Han spelar väldigt djupt, lugnt och sansat. Inte en ton för mycket, helt i min stil
Han spelar väldigt djupt, lugnt och sansat. Inte en ton för mycket, helt i min stil
- brempa
- Medlem+
Nu har jag inte hört den skivan (vet inte vilken just detta är) men jag har många skivor där Charlie spelar och jag kan bara hålla med: En helt underbar basist med en omisskännlig minimalistisk stil.
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
- peter_s
- Medlem++
Re: Charlie Haden
Är det månne Beyond the Missouri Sky som du menar? (jag tänker inte använda Spotify igen förrän efter valet är över, så jag "kan" inte ta reda på det själv...) Den passar in på din beskrivning, och är riktigt bra, men Haden och Metheny har ju gjort flera skivor tillsammans, som säkert är bra de också.Bengan skrev:Hej, min lärare tippsade mig om en helt underbar bassist som jag bara måste få dela med mig av.
-
- Medlem+
Jupp, stämmer. Lyssnar nu, helt underbar platta!peter_s skrev:Är det månne Beyond the Missouri Sky som du menar? (jag tänker inte använda Spotify igen förrän efter valet är över, så jag "kan" inte ta reda på det själv...) Den passar in på din beskrivning, och är riktigt bra, men Haden och Metheny har ju gjort flera skivor tillsammans, som säkert är bra de också.Bengan skrev:Hej, min lärare tippsade mig om en helt underbar bassist som jag bara måste få dela med mig av.

- Albrecht
- Medlem
Charlie Haden...
Kul att han uppmärksammas! Hörde honom live i Uppsala på 70-talet (har foton!) och hans Liberation Music Orchestra-platta är fantastisk! Politisk Avantgarde blir inte bättre än så!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- peter_s
- Medlem++
Dåså:Lilldjuret skrev:Jupp, stämmer. Lyssnar nu, helt underbar platta!peter_s skrev:Är det månne Beyond the Missouri Sky som du menar? (jag tänker inte använda Spotify igen förrän efter valet är över, så jag "kan" inte ta reda på det själv...) Den passar in på din beskrivning, och är riktigt bra, men Haden och Metheny har ju gjort flera skivor tillsammans, som säkert är bra de också.Bengan skrev:Hej, min lärare tippsade mig om en helt underbar bassist som jag bara måste få dela med mig av.

- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Charlie Haden...
Den nya (2007 typ) LMO-plattan "Not in our name" är också kanonbra.Albrecht skrev:Kul att han uppmärksammas! Hörde honom live i Uppsala på 70-talet (har foton!) och hans Liberation Music Orchestra-platta är fantastisk! Politisk Avantgarde blir inte bättre än så!
Eller vafan. Allt med Haden är det bästa jag vet. Älskar karln.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Albrecht
- Medlem
....gillar man CH
...gillar man CH så är steget inte långt till Dave Holland! Conference of the birds är en FIN platta!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- inber
- VIP medlem
Helt underbar musik! Tack för tipset.

Senast redigerad av inber den tis 14 sep 2010, 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Fender
- Medlem
Kan bara hålla med, högst personlig sansad bas profil. Har väl spelat med de flesta i US/Euro jazz eliten.
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.
https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.
https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
- mikkejohansson
- Medlem++
...kan också vara en av USA:s mest utskällda kontrabasister. Om man läser på t ex Talkbass hoppar man på honom för allt från bristande teknik till att han blundar när han spelar till klädval...
Men för mig är det intressantaste att han verkar vara GJORD av musik. Allt som kommer ut är ren musik utan några konstigheter.
Men för mig är det intressantaste att han verkar vara GJORD av musik. Allt som kommer ut är ren musik utan några konstigheter.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- midlifecrisis
- Medlem++