Stäm lite mindre!

Prata om effekter och pedaler
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev:
blackparkas skrev:Beror ju på hur man lirar också och vad det är för miljöer etc.

Oftast så står ju basarna antingen på en scen och kanske inte blir kalla, men inte varma heller, alt. ospelade i en loge etc.
Sedan drar du på dig den och blir svettig och varm. Rumstempererat och någorlunda torrt till varmt och fuktigt. Go figure! :D

Inte är det mycket jag faktiskt behöver stämma, men de E och A-strängarna som jag spelar hårt och mycket på brukar röra sig.
Där har vi nog en skillnad som kan ha betydelse, fjösar man som jag med fingrarna händer nog inte lika mkt som om man vevar plektrum med hårt anslag.

Sammanfattningsvis, jag stämmer under soundcheck och kollar av stämningen innan första låten av varje set, och ibland nån gång mellan låtar. Men för det allra mesta är allt ok.

Då gör vi ungefär lika, med skillnaden att jag får stämma upp men också ibland ner E/A-strängarna efter nån låt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

wheelie87 skrev:
Nick skrev: wheelie87 - Är du född 87?
De stämmer. Fyller 25 i höst. Hurså?
Då tycker jag inte att du är direkt ung :D
Är också född 87. Är en hel del personer på forumet som är yngre, men som är ute och giggar riktigt mycket.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

Aha... :) Då har de ju inte bara med min ålder att göra att jag giggat ganska lite.

Förresten tror jag inte vi kan vara av samma årgång. Du ser mycket äldre ut än jag känner mig... ;)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

GAS!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sida vid sida så ser det ut såhär:

Bild

Polytune Mini har inte något specifikt bas-läge efter vad jag förstår.
Den kan inte heller användas med batteri.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

blackparkas skrev: Den kan inte heller användas med batteri.

Det var det sämsta jag har hört.

"Köp pedalen, jätteliten!! Men du måste ha en adapter."

Btw parkas, får du in den där daisy-chain-apparaten som jag ville ha snart?

Edit: Kanske överreagerar lite. Det är ju iofs bra för folk som kör pedalbord och liknande. Jag kör helst stämapparat som ända pedal, och då är det skönt utan sladd.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Om du kör den som enda pedal kanske storleken spelar mindre roll...? Eller - spelar ni på JÄTTEsmå scener ;) ?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Janne

Inlägg av Janne »

Köpte en sån där pytte för ett tag sen. Den är väl trevlig men var kanske inte mitt bästa köp eftersom min färgblindhet gör det ganska svårt att se när det stämmer :D
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

wheelie87 skrev:Ääääääyyy...??? 700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?

Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte. :)

Sååå... berätta för mig, varför lägger man ut 700 spänn på en stämmare?
Du har inte så många gig va?
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

John Sane skrev:

Jag har en gratis-stämmare i mobilen som funkar, visserligen bara en ton i taget och jag måste köra ljudet akustiskt.
Sen har ju effektpedalen med stämmare i. Då kan ja välja om jag vill stämma tyst eller inte. :)

Jag tror min Pitchblack gick på 900:-.
Förutom basen och stärkaren det absolut viktigaste jag har på scen.
Alla andra pedaler är försumbara.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

mikkejohansson skrev:Om du kör den som enda pedal kanske storleken spelar mindre roll...? Eller - spelar ni på JÄTTEsmå scener ;) ?
Det är sant, men skönt med en pedal som går in riktigt fint i caset. Nu har jag en TU-100 eller var det heter, den är ju bra men så jävla stor.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

John Sane skrev:

Han åker rullstol, så vitsen med en pedalstämmare minskar en aning för honom.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Jag har förresten slutat ha stämmaren på golvet, och tejpar fast den på stärkaren i stället. Skönt med mindre sladdar på golvet. Då kan man trycka med handen på pedalen också, om man sitter i rullstol t.ex.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

basmartin skrev:
John Sane skrev:

Men det står "700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?", inte "Är jag tokig". Där frågar han väl större delen av forumet och där är det inte så många rullstolsburna, jag kommer bara på en.
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Smygbas skrev:Jag har förresten slutat ha stämmaren på golvet, och tejpar fast den på stärkaren i stället. Skönt med mindre sladdar på golvet. Då kan man trycka med handen på pedalen också, om man sitter i rullstol t.ex.
Den där mini-Polytunern skulle väl vara perfekt i rullstol, då kan man ha kardborreband och sätta fast den på armstödet.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Kardborreband är mesigt, jag kör gaffa.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Smygbas skrev:Kardborreband är mesigt, jag kör gaffa.
Eller gaffa såklart. Funkar skitbra. Men med kardborre så kan man ju sätta dit och ta bort när man vill. Ett tag i alla fall, sedan slits den nog ut.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Gitarristen i mitt band har den vanliga Polytunen, den beter sig rätt konstigt ibland. Glappar och dör helt från och till. Trots att den drivs med strömkabel...
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

John Sane skrev:
basmartin skrev:
John Sane skrev:

Men det står "700 spänn för en stämapparat? Är ni tokiga?", inte "Är jag tokig". Där frågar han väl större delen av forumet och där är det inte så många rullstolsburna, jag kommer bara på en.
Är säkert komplext, men en anledning så god som någon.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+

Inlägg av John Sane »

Själv har jag en tio år gammal Boss TU-2. Har alltid funkat klockrent.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Smygbas skrev:Det var det sämsta jag har hört.

"Köp pedalen, jätteliten!! Men du måste ha en adapter."
Värt att tänka på i sammanhanget är att batterier är gravt miljöovänliga, så ju färre sådana man gör av med, desto bättre.

Tilläggas kan för övrigt att det är ganska trendigt, särskilt bland hippa amerikanska boutique-pedal-byggare, att göra pedaler som inte går på batteri, med hänvisning till omtanke om kundernas carbon footprint e.dyl. Nu är väl inte t.c. electronics inne på samma spår, sett till bakomliggande motivation, men ändå.
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+

Inlägg av Smygbas »

Det är sant. Jag har inte stenkoll på hur livsfarliga batterier är för miljön, men jag har två bra batteriladdare, och kör återuppladdningsbara i så stor mån det går, främst p.g.a. kostnaden.

Jag måste dock skryta med mitt koldioxidutsläpp, jag köper nästan ingen mat. Lever numera i princip bara på "sopor".
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem

Inlägg av wheelie87 »

basmartin skrev:
John Sane skrev:

Rätt fast fel. Jag sitter i rullstol. Men när jag har min Zoom B2 med mig så lägger jag den på stärkarn och sköter den med händerna. Det är helt omöjligt att spela och trycka på nånting samtidigt, om man inte skulle göra knappen på pedalen lättare. (Pianopedal funkar, fot-knapparna på min B2 funkar inte för mig)

Om jag inte giggar så mycket? Nej, inte med nåt band. Sitter i kompet till en kör som gör 4-5 spelningar per år. Sen gör jag typ 1-2 spelningar i månaden i jobbet. (Jobbar som assistent och musiker i en kyrka.)

Allt som allt blir det väl 15-20 tillfällen per år och ytterst få av dom är tillfällen som jag spelar bas när folk verkligen *lyssnar* på hur jag spelar och låter.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Gitarristen i mitt ena band har en Polytune och den beter sig väldigt lustigt ibland då den går in i polyfoniskt läge ibland när man bara stämmer en sträng i taget. Så jag får nog säga att jag är skeptisk.

Boss TU-2 är rätt otrevlig tycker jag då den känns väldigt inexakt och TU-3 kan jag inte uttala mig om. Korg PitchBlack verkar vara det bästa om man inte vill ha en strobe tuner vilket är det allra bästa.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

shadewind skrev:Gitarristen i mitt ena band har en Polytune och den beter sig väldigt lustigt ibland då den går in i polyfoniskt läge ibland när man bara stämmer en sträng i taget. Så jag får nog säga att jag är skeptisk.

Boss TU-2 är rätt otrevlig tycker jag då den känns väldigt inexakt och TU-3 kan jag inte uttala mig om. Korg PitchBlack verkar vara det bästa om man inte vill ha en strobe tuner vilket är det allra bästa.
Jag har en polytune och är tvärtom inte alls skeptiskt. Eftersom den har automatisk avkänning av signalens input hoppar den mellan polyläge och needleläge beroende på att den tror att den matas med flera toner samtidigt. Det går att jämföra med hur en octaver triggar och ibland missar. Men jämfört med en pitchblack så är en pitchblack betydligt snällare och tillåter mer fel vid stämning än en polytune gör.. Jag själv är alldeles för känslig mot just den typen av förlåtande stämapparat för att jag skulle kunna använda en pitchblack nu när jag vant mig vid min egen. Däremot skulle jag vilja ha en dedikerat switch på polytune för att den inte ska hoppa in i polyläge när man vill att den ska vara i needleläge.
En bas som jag har genererar mycket övertoner vilket gjorde att jag inte kunde stämma en av strängarna alls med polytunen..(!!!). Men det är den enda gången som polytunen betett sig tveksamt för min del.
Skriv svar