kaffekaffe?
-
- Medlem
kaffekaffe?
hej jag fick en så kallad moka(?) bryggare i julklapp o har inte en aning hur man kokar kaffe i den, det är en sån som är silvrig och går att skruva isär...hjälp!, måste få mitt kaffe
...

- knedy
- VIP medlem
Re: kaffekaffe?
Är du för mycket man för att läsa bruksanvisningen?flabbergasted skrev:hej jag fick en så kallad moka(?) bryggare i julklapp o har inte en aning hur man kokar kaffe i den, det är en sån som är silvrig och går att skruva isär...hjälp!, måste få mitt kaffe...

Officiell stormästare i EB-orden
- Svensson
- Forumvärd
Häll i vatten, sätt kaffe i behållaren, ställ på plattan. Vattnet förånga och pressas genom kaffet och landar i den övre behållaren. typ.flabbergasted skrev:hej jag fick en så kallad moka(?) bryggare i julklapp o har inte en aning hur man kokar kaffe i den, det är en sån som är silvrig och går att skruva isär...hjälp!, måste få mitt kaffe...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
-
- Medlem
bruksanvisning!!?... ha.. den åkte nog vid upppackningenknedy skrev: Är du för mycket man för att läsa bruksanvisningen?

- Diesel
- Medlem++
ångrar dig nu va?flabbergasted skrev:bruksanvisning!!?... ha.. den åkte nog vid upppackningenknedy skrev: Är du för mycket man för att läsa bruksanvisningen?

- Ale
- Medlem++
Öppna upp , fyll på kallt vatten , men det måte vara under den lilla ventilen , fyll på dampern med kaffe (lite grövre ristreto) . Koka upp och när du hör att det börjar bubbla , ställ av från plattan och servera!
Jag vet det låter lite äckligt , men moccabryggt kaffe smakar bäst med en bryggare som inte diskas så ofta
Jag vet det låter lite äckligt , men moccabryggt kaffe smakar bäst med en bryggare som inte diskas så ofta

Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Svensson
- Forumvärd
'Le Contrebasse skrev:Öppna upp , fyll på kallt vatten , men det måte vara under den lilla ventilen , fyll på dampern med kaffe (lite grövre ristreto) . Koka upp och när du hör att det börjar bubbla , ställ av från plattan och servera!
Fast Moka och Mocca är två olika saker väl?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
-
- Medlem
Testade att ta bort från plattan, men det hade knappt kommit någe kaffe så jag lät den stå på tills den blev full, bästa kaffet i stada!Le Contrebasse skrev:Öppna upp , fyll på kallt vatten , men det måte vara under den lilla ventilen , fyll på dampern med kaffe (lite grövre ristreto) . Koka upp och när du hör att det börjar bubbla , ställ av från plattan och servera!

tack för hjälpen!