Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Ska du ha 3,5 mm (mini-tele) eller 6,3 mm kontakter (tele, som en vanlig gitarr-kabel)?
Har nog en med 6,3mm stereo kontakt.
Ena hanen ska in i baspedalen. (6,3 mm-plugg).
Andra hanen ska in i datorn/mobilen/stereon. (Alltså 3,5mm)
Honan ska få besök av hörlurar eller en liten sladd till mina högtalare här hemma.
Är jag tydlig nog? Kan nån hjälpa mig att hitta en sån sladd?
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Ska du ha 3,5 mm (mini-tele) eller 6,3 mm kontakter (tele, som en vanlig gitarr-kabel)?
Honan ska få besök av hörlurar eller en liten sladd till mina högtalare här hemma.
Jag förstår vad du menar. Kabeln du eftersöker borde finnas på clas ohlsson och liknande butiker. Men som sagt så har jag troligtvis en 6,3mm som du i såfall får sätta 3,5 adapter på och sen en 6,3adapter på hörlurar/högtalarkabel.
Jag förstår vad du menar. Kabeln du eftersöker borde finnas på clas ohlsson och liknande butiker. Men som sagt så har jag troligtvis en 6,3mm som du i såfall får sätta 3,5 adapter på och sen en 6,3adapter på hörlurar/högtalarkabel.
Skicka pm om du vill ha den.
Clas Ohlson har inte sån tyvärr. Har letat.
Du har snart PM.
Det problemet löser du inte med en sladd , om du lastar pedalen med hörlurar ( som är lågohmiga ) så kan pedalen i värsta fall gå sönder eller åtminståne låta illa.
Den signal som du får in till dator blir dålig. Det låter illa . Du behöver ett litet mixerbord med hörlursutgång för att lösa ditt problem alternativt att ta hörlurslyssningen från datorn/ljudkortet.
Finns ingen sladd som löser detta !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
B-Å Åhs skrev:Det problemet löser du inte med en sladd , om du lastar pedalen med hörlurar ( som är lågohmiga ) så kan pedalen i värsta fall gå sönder eller åtminståne låta illa.
Den signal som du får in till dator blir dålig. Det låter illa . Du behöver ett litet mixerbord med hörlursutgång för att lösa ditt problem alternativt att ta hörlurslyssningen från datorn/ljudkortet.
Finns ingen sladd som löser detta !
Det står "output (phones)" vid utågången så det bör inte vara nåt problem.
Varför skulle en pedal gå sönder av att jag kopplar in hörlurar i den?
"den signal som jag får in till datorn blir dålig". Jag ska inte ha in nån signal i datorn... Är du säker på att du förstått vad jag vill göra?
Om man belastar en utgång med mycket lägre impedans än vad den är konstruerad för så kan den om den är naivt byggd gå sönder. Dock får du alltid en på verkan på signalkvalite om du går utanför den tänkta belastningen.
Du får gärna förtydliga hur du vill använda den tänkta sladden så kanske även jag förstår ...
Om inte pedalen har en därför avsedd hörlursutgång som t.ex EBS MicroBass 2
Hmm... Det här med att det kan vara en dålig idé att köra hörlurar ur pedalen va nytt för mig.
Har plockat fram instruktionsboken och citerar så får vi hjälpas åt att begripa vad det betyder.
Zoom B2
Specifications (och så ett gäng rubriker och siffror. Längre ner kommer det här.)
Output Standard stereo phone jack (doubles as line and headphone jack)
Maximum output level
Line: +5dBm (output load impedans 10kilohms or more)
Phones: 20 mW + 20 mW (into 32 ohms load)
....
Vad säger vi om siffrorna? Kan jag göra som jag gör?
EDIT: Kan jag göra så som jag gör utan att riskera att få grillad banan i pyajamas?
Denna manick har då en utgång som är anpassad för hörlurar så det ska funka så länge hörlurarnas impedans inte är lägre än 32 ohm OCH den andra ingångens impedans är över 10 kOHM.
Men det blir svårt att justera in en bra volym i lurarna och samtidigt få en bra nivå till det du kopplar den andra sladden till ....
Jag tänker så här: Jag kan lyssna på musik genom hörlurar. Jag kan spela bas genom hörlurar. Att bära två par hörlurar är krångligt. Då måste man kunna fixa ihop det med en liten sladd. Nån mixer behövs inte för ljudnivåerna, volymkontroller finns ju redan.
wheelie87 skrev:Att köra genom datorn känns onödigt krångligt.
Jag tänker så här: Jag kan lyssna på musik genom hörlurar. Jag kan spela bas genom hörlurar. Att bära två par hörlurar är krångligt. Då måste man kunna fixa ihop det med en liten sladd. Nån mixer behövs inte för ljudnivåerna, volymkontroller finns ju redan.
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Oavsett hur du gör så kommer det bli ett rätt fisigt ljud (om du inte har rätt lurar, men tror det blir fisigt ändå).
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Oavsett hur du gör så kommer det bli ett rätt fisigt ljud (om du inte har rätt lurar, men tror det blir fisigt ändå).
Hmm... okej.
Vad är det som gör att det blir fisigt ljud när man kör ihop 2 olika ljud i en sladd?
Hmm... okej.
Vad är det som gör att det blir fisigt ljud när man kör ihop 2 olika ljud i en sladd?
B-Å Åhs har levererat sanningar i denna tråden. Jag är inte så tekniskt insatt men vet bara att det låter "fis".
Fisljudet kommer från att en utgång belastas på ett sätt den inte va tänkt för.
Jag tror du får svårt att få rätt nivå i lurarna och samtidigt få rätt nivå till ljudkortet.
Den mest flexibla lösningen som fungerar utmärkt är att koppla in en LITEN mixer som inte behöver vara märkvärdig alls och ta hörlurslyssningen från den och sen koppla in den till ljudkortet så kan du få rätt nivå där oxå ...
Det räcker med en beggad av billigaste märke typ Alto eller Beh &%¤%#¤#!!!er.
En sån kostar marginellt mer än en sladd !
Iofs smart med en liten billig mixer, det skulle jag också föredra, men om jag fattar Wheelie rätt är det två hörlurssignaler som ska gå ihop - isf borde väl sladden funka? Finns antagligen på Elgiganten, Kjell o Co eller liknande. Fast en mixer är mer flexibel såklart.
Kopplar man ihop 2 hörlurssignaler dvs paralellkopplar hörlurarna så kan den totala impedansen understiga 32 ohm och resultatet blir nog fisljud och eventuellt haveri...
B-Å Åhs skrev:Kopplar man ihop 2 hörlurssignaler dvs paralellkopplar hörlurarna så kan den totala impedansen understiga 32 ohm och resultatet blir nog fisljud och eventuellt haveri...
Då har jag ett budgetförslag på "analog mixning" från min studenttid: pluggar i öronen från datorn, kåpor runt öronen från Zoomen. Funkar guldfisk och är gratis om man har (bra) pluggar + kåpor.