Hitta en viss sorts sladd
-
- Medlem+
Låter som du vill koppla två "förstärkare" till en låda = Nästan aldrig bra/ok.
Pedalen en förstärkare
Datorn en förstärkare
Lurarna, högtalar element
Kommer inte bli bra i slutänden. En förstärkare per högtalare är bäst. Mixer eller gå via datorn är mitt tips. Stor risk för massa skumma fel.
Pedalen en förstärkare
Datorn en förstärkare
Lurarna, högtalar element
Kommer inte bli bra i slutänden. En förstärkare per högtalare är bäst. Mixer eller gå via datorn är mitt tips. Stor risk för massa skumma fel.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
- wheelie87
- Medlem
B-Å Åhs skrev:
Den mest flexibla lösningen som fungerar utmärkt är att koppla in en LITEN mixer som inte behöver vara märkvärdig alls och ta hörlurslyssningen från den och sen koppla in den till ljudkortet så kan du få rätt nivå där oxå ...
!
Varför ska jag koppla in det i datorn? Jag vill ha ljudet från 2 källor till mina öron. Datorn har inte nåt med saken att göra mer än att det kan vara en av ljudkällorna.
Vi snackar plankning av musik från spotify tex. Använder helst spotify i datorn eftersom jag har en eq på ljudkortet som jag inte har i mobilen och för att mitt internet i datorn är obegränsad datamängd, det är de inte i mobilen.
Men jag börjar förstå vad ni menar... nåt med impedansen blir fel och ljudet blir fis.
Finns det nån här som säljer en billig mixer då? =)
(@mods: Behöver jag skapa en ny tråd i köpes eller kan jag fortsätta här?)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
- B-Å Åhs
- Medlem++
En mixer är precis till för att blanda ljudet från flera källor til e eller flera kanaler,
om jag har missförstått dina avsikter så kan det bero på bristande tydlighet, men det funkar inta att landa saker på det sätt du vill i en sladd.
om jag har missförstått dina avsikter så kan det bero på bristande tydlighet, men det funkar inta att landa saker på det sätt du vill i en sladd.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- wheelie87
- Medlem
B-Å Åhs skrev:En mixer är precis till för att blanda ljudet från flera källor til e eller flera kanaler,
du har nog förstått vad jag vill göra. Synd att de inte funkar så som jag hoppats.
Det jag ifrågasätter är varför alla pratar om att koppla in saker i datorn. Här ska inte kopplas in nåt i datorn. Jag vill ha två ljudkällor till en utenhet.
Om man tycker att jag ska använda datorn som mixer får jag säga emot. Den är rätt klen.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
När du skriver så uppfattas det som att du ska ha en signal in i datorn. Tydlighet, tack!wheelie87 skrev:Ena hanen ska in i baspedalen. (6,3 mm-plugg).Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Ska du ha 3,5 mm (mini-tele) eller 6,3 mm kontakter (tele, som en vanlig gitarr-kabel)?
Har nog en med 6,3mm stereo kontakt.
Andra hanen ska in i datorn/mobilen/stereon. (Alltså 3,5mm)
Honan ska få besök av hörlurar eller en liten sladd till mina högtalare här hemma.
Är jag tydlig nog? Kan nån hjälpa mig att hitta en sån sladd?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Som vanligt uppstår förvirring mellan "in i" och "ut ur".funkys**t skrev:När du skriver så uppfattas det som att du ska ha en signal in i datorn. Tydlighet, tack!wheelie87 skrev:Ena hanen ska in i baspedalen. (6,3 mm-plugg).Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Ska du ha 3,5 mm (mini-tele) eller 6,3 mm kontakter (tele, som en vanlig gitarr-kabel)?
Honan ska få besök av hörlurar eller en liten sladd till mina högtalare här hemma.
Man får hålla koll på signalvägarna om man ska vara tydlig.
- Basmagnus
- Medlem++
- wheelie87
- Medlem
dereborn skrev:Som vanligt uppstår förvirring mellan "in i" och "ut ur".funkys**t skrev:När du skriver så uppfattas det som att du ska ha en signal in i datorn. Tydlighet, tack!wheelie87 skrev:Ena hanen ska in i baspedalen. (6,3 mm-plugg).Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Jaja, där ser man va dumt jag uttryckte mig. En hane stoppar man ju in i en hona oavsett vilket håll signalen går åt. Dumt.
Men oavsett hur jag ska göra så verkar ni hyffsat överens om att 2 ljudkällor till ett par hörlurar/ett par 2.1-datahögtalare är en hyffsat dålig idé.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Köp en whamp eller en VOX amplug. I dem kan du ansluta dator/mobil/mp3 så kan du mixa ljudet mellan basen och musiken.wheelie87 skrev:dereborn skrev:Som vanligt uppstår förvirring mellan "in i" och "ut ur".funkys**t skrev:När du skriver så uppfattas det som att du ska ha en signal in i datorn. Tydlighet, tack!wheelie87 skrev:Ena hanen ska in i baspedalen. (6,3 mm-plugg).Bassplaya skrev:Mig veterligen så finns dom som antingen mono eller stereo, men jag har haft fel förr.
Jaja, där ser man va dumt jag uttryckte mig. En hane stoppar man ju in i en hona oavsett vilket håll signalen går åt. Dumt.
Men oavsett hur jag ska göra så verkar ni hyffsat överens om att 2 ljudkällor till ett par hörlurar/ett par 2.1-datahögtalare är en hyffsat dålig idé.
- Basmagnus
- Medlem++
- TDHP
- Forumvärd
Köp en liten mixer!
Jag har en sån här, köpte den för 300:- här på PB tror jag.
Bra att ha i en massa situationer, både live och i hemstudion!

Jag har en sån här, köpte den för 300:- här på PB tror jag.
Bra att ha i en massa situationer, både live och i hemstudion!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- wheelie87
- Medlem
Vad är en whamp?Basmagnus skrev:Basmagnus skrev:Kör en Vox Amplug ut från pedalen, den har även en 3.5mm "aux" in för extern ljudkälla.
Klart!Klart!funkys**t skrev: Köp en whamp eller en VOX amplug. I dem kan du ansluta dator/mobil/mp3 så kan du mixa ljudet mellan basen och musiken.
Om jag ska gör sådär så är jag väl fast vid att tvingas använda batterier? Jag gillar inte att använda batterier hemma utom med vissa få undantag.
Ström finns ju i vägguttaget. =)
- Bassplaya
- VIP medlem
Tror att funkys**t menar en V-amp. En sån här http://www.thomann.de/se/behringer_bass_vamp_lx1b.htmwheelie87 skrev:Vad är en whamp?funkys**t skrev: Köp en whamp eller en VOX amplug. I dem kan du ansluta dator/mobil/mp3 så kan du mixa ljudet mellan basen och musiken.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Just! V-amp heter den ju! Du behöver inte batterier till den.Bassplaya skrev:Tror att funkys**t menar en V-amp. En sån här http://www.thomann.de/se/behringer_bass_vamp_lx1b.htmwheelie87 skrev:Vad är en whamp?funkys**t skrev: Köp en whamp eller en VOX amplug. I dem kan du ansluta dator/mobil/mp3 så kan du mixa ljudet mellan basen och musiken.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
En mixer är ju också bra förstås! Finns billiga behringermixerbord för under tusenlappen.