Säkert fler som undrar!
-
- Medlem
Säkert fler som undrar!
Hej!
Jag är egentligen gitarrist i första hand. Men nu när det blir mer och mer basgig som ramlar in så vill jag unna mig lite finare basgrejeor, Har tex köpt mig en ny fender Jazzbas (made in USA) istället för mig gamla squier p-bas.
Nu eftersom jag är gitarrist också och vill ha lite pedaler undrar jag vilka pedaler som funkar bra till både gitarr och bas. Detta har jag till gitarren: Boss DS 2 dist, Boss Ph3 phaser, Boss OC2 (80-tal) oktavpedal, EHX Memoryboy analog delay, Cry baby wah, JJlabs 7 band eq, Ibanez ts9 overdrive. Vilka av dom tror ni spontant går att använda? Och ja, jag vet, jag kan ju testa själv, vilket jag ska göra, men vill också ha andras tips och erfarenheter.
Vilka pedaler går det att använda mer till bas och gitarr? jag vill tex ha en kompressor till basen, vilken kompressor funkar bra till bas och gitarr? ifall jag vill ha det på gitarrbordet någon gång. Och hur är det med flanger, chorus phaser mm?
Är tacksam för alla tips!
Jag är egentligen gitarrist i första hand. Men nu när det blir mer och mer basgig som ramlar in så vill jag unna mig lite finare basgrejeor, Har tex köpt mig en ny fender Jazzbas (made in USA) istället för mig gamla squier p-bas.
Nu eftersom jag är gitarrist också och vill ha lite pedaler undrar jag vilka pedaler som funkar bra till både gitarr och bas. Detta har jag till gitarren: Boss DS 2 dist, Boss Ph3 phaser, Boss OC2 (80-tal) oktavpedal, EHX Memoryboy analog delay, Cry baby wah, JJlabs 7 band eq, Ibanez ts9 overdrive. Vilka av dom tror ni spontant går att använda? Och ja, jag vet, jag kan ju testa själv, vilket jag ska göra, men vill också ha andras tips och erfarenheter.
Vilka pedaler går det att använda mer till bas och gitarr? jag vill tex ha en kompressor till basen, vilken kompressor funkar bra till bas och gitarr? ifall jag vill ha det på gitarrbordet någon gång. Och hur är det med flanger, chorus phaser mm?
Är tacksam för alla tips!
- Bassplaya
- VIP medlem
Phaser, oktav och delay funkar lika bra till bas som till gitarr.
DS-2:an kan ev funka, beroende på hur mycket botten det går att ratta fram.
Resterande bör du nog sätta i loopen på en blendpedal alternativt basmodda. men det senare är du kanske inte så intresserad av eftersom du är gitarrist.
Vill du ha wahwah, dist och eq till bas så rekommenderar jag att du köper motsvarande som är gjorda för bas.
det finns en hel del att välja mellan.
Resterande bör du nog sätta i loopen på en blendpedal alternativt basmodda. men det senare är du kanske inte så intresserad av eftersom du är gitarrist.
Vill du ha wahwah, dist och eq till bas så rekommenderar jag att du köper motsvarande som är gjorda för bas.
-
- Medlem
Okej, men det känns som om ts9.an släpper igenom mer bas an ds.2an. Men jag ska testa. Tack för tipsetBassplaya skrev:Phaser, oktav och delay funkar lika bra till bas som till gitarr.
- cub
- Medlem++
Vad jag har hört så är TS9an bättre till bas rakt av än DS-2an. Däremot med en liten modd på DS-2 så kan den låta riktigt bra, och då även bättre för gitarr. Jag fuskar själv på båda instrumenten och använder allt mer ofta basens pedaler till min gitarr än tvärtom.richard.lang skrev:Okej, men det känns som om ts9.an släpper igenom mer bas an ds.2an. Men jag ska testa. Tack för tipsetBassplaya skrev:Phaser, oktav och delay funkar lika bra till bas som till gitarr.
Phaser funkar inte alltid lika bra. Jag kör en EHX och det funkar men nog snor den en del botten.
-
- Medlem+
-
- Medlem
- Funkfingers
- Medlem+
7 bands eq och Octave pedalen.
EBS Comp.
Egentligen inget av det men om du nu måste ha pedaler så.
Jag använder en EBS Comp mest för dess förmåga att funka som buffer.
Har ytterst lite kompression.Bara en snutt.
EBS Compen är analog.
EBS Comp.
Egentligen inget av det men om du nu måste ha pedaler så.
Jag använder en EBS Comp mest för dess förmåga att funka som buffer.
Har ytterst lite kompression.Bara en snutt.
EBS Compen är analog.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Catalinbread SFT funkar till både gitarr och bas. Jättebra overdrive.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem
-
- Medlem++
-
- Medlem
- Lowlife
- Medlem+
Hade satsat på EBS Multicomp (som faktiskt kan ge en ganska ok mild overdrive) och en EBS Unichorus/Pitch modulator/ Flanger. Mycket mångsidiga pedaler som funkar både till gitarr och bas. MYCKET pang för pengarna. Helt analoga och lågt brus.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- eeakga
- VIP medlem
Jag kan skriva under på det om TS9. Testade säkert 8-10 olika distpedaler när jag skulle köpa och den var, något överraskande, den som lät absolut bäst i just min uppsättning. Jag tyckte den t.o.m. lät bättre än flera dedikerade "bas-distar", EBS bl.a.cub skrev:Vad jag har hört så är TS9an bättre till bas rakt av än DS-2an. Däremot med en liten modd på DS-2 så kan den låta riktigt bra, och då även bättre för gitarr. Jag fuskar själv på båda instrumenten och använder allt mer ofta basens pedaler till min gitarr än tvärtom.richard.lang skrev:Okej, men det känns som om ts9.an släpper igenom mer bas an ds.2an. Men jag ska testa. Tack för tipsetBassplaya skrev:Phaser, oktav och delay funkar lika bra till bas som till gitarr.
Phaser funkar inte alltid lika bra. Jag kör en EHX och det funkar men nog snor den en del botten.
Men det var ju som sagt med just min rigg och mina öron. Andra har säkert upplevt det annorlunda. Jag kan bara rekommendera dig att testa och jämföra.