Olika spårnummer i Arrange och Mixer - Logic

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Olika spårnummer i Arrange och Mixer - Logic

Inlägg av Dan the Man »

Upptäckte på ett av mina Logic-projekt att spårnumren inte är samma i Arrange som i Mixer-vyn?
Vad har hänt och hur återställer man? Det påverkar inget men det är irriterande.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Inga Logic-wizards?
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Alltså...jag fattar nog inte....mina spår i arrange kan vara 120 st....uppdelade på kanske 40 kanaler...och det som ligger på spår 32 kan vara på mixerns kanal 1....hajarinte problemet riktigt....:o
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Jag är inte så haj på hur det hänger ihop men i alla mina andra projekt blir det samma numrering på spår i arrange och kanal i mixern. Dvs skapar jag ett projekt med 20 spår i arrange så har de nummer 1-20 uppifrån och ner och i mixern hamnar spår 1 på kanal 1 etc.
Projektet med olika numrering funkar så klart, men jag undrar bara varför numreringen inte är samma; jag kan inte minnas att jag gjort nånting som påverkat numreringen.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Om vart och ett av spåren i arrange är audiospår borde det vara samma siffror och ordning på kanalerna i mixern. Men om du blandar audio med midi och bussar i arrange kan det nog bli lite omkastat i mixern.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Fattar jag rätt om tracknumret i arrange inte stämmer med "mixerbordets" kanalnummer? De beror rimligen på att du kanske har audio1,audio2 sen kanske ngt instrument och sen audio 3. Då kommer ju tracknumret i arranget att vara 4 för audio 3 men kanal 3 i mixer. Eftersom instrumentkanalen ligger på ett annat ställe i mixer ... Men jag känner mej osäker på att jag hajar vad problemet är....!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

joachime skrev:Om vart och ett av spåren i arrange är audiospår borde det vara samma siffror och ordning på kanalerna i mixern. Men om du blandar audio med midi och bussar i arrange kan det nog bli lite omkastat i mixern.
Har bara audiospår, inget MIDI.
Skumt.

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Dan the Man skrev:
joachime skrev:Om vart och ett av spåren i arrange är audiospår borde det vara samma siffror och ordning på kanalerna i mixern. Men om du blandar audio med midi och bussar i arrange kan det nog bli lite omkastat i mixern.
Har bara audiospår, inget MIDI.
Skumt.
2 screenshots, please. =)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Du har "arrange" markerat i mixern eller? Om inte, gör det istället för "all".. Det spökade för mig (i huvudet) innan jag ställde om det.
Användarvisningsbild
Jo E
Medlem

Inlägg av Jo E »

Tycker det låter som du "flyttat" ett eller några spår i arrange, då blir det lite snurr, dom behåller sin plats i mixern men har flyttats i just arrange fönstret och siffran följer med i flytten....?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jo E skrev:Tycker det låter som du "flyttat" ett eller några spår i arrange, då blir det lite snurr, dom behåller sin plats i mixern men har flyttats i just arrange fönstret och siffran följer med i flytten....?
Om man inte använder "arrange" som jag nämnde ovan.

Bild
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

macahan skrev:Du har "arrange" markerat i mixern eller? Om inte, gör det istället för "all".. Det spökade för mig (i huvudet) innan jag ställde om det.
Jädrars, där fick jag förklaringen. Vetefan hur jag ställt in det men "arrange" i mixern ska det vara:)
Frid råder.
Tack.

Torsson @ Spotify
Skriv svar