Hur använda tonkontrollen vid inspelning?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Hur använda tonkontrollen vid inspelning?

Inlägg av Nick »

Om ett tag ska jag spela in en demo. Tänkte använda mig av mig SCPB-squier.
En sånhär alltså:
http://www.fender.com/en-SE/products/se ... 0303080550

Med tonkontrollen avskruvad så låter den precis som jag vill. När jag skruvar upp tonkontrollen, så låter basen finsslig. Den är strängad med rounds, men fnisslet verkar mer komma från elektroniken än strängarna. Den har även en tendens att brumma lite när tonkontrollen är fullt på.

Finns det någon nackdel att spela in basen med tonkontrollen av? Dödar jag övertoner som skulle kunna vara bra att ha senare i mixningen?
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Fnisslet plockas nog upp från dator mm i omgivningen , jag skulle spela in med tonkontrollen av så att man har alla valmöjligheter kvar ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Låter den som den som du vill, skruva av. Jag skruvar ofta av tonkontrollen när jag spelar in, om det ska vara lite luddigare sound.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag brukar alltid ha som regel att spela in med ett snäpp brightare ljud än jag egentligen vill ha, eftersom det är lättare att filtrera bort diskant än att lägga till någonting som inte är där i efterhand.
Men det sagt så är det klart att du kan spela in med tonkontrollen skruvad precis hur du vill. Känns det bra så låter det oftast bra också.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

+ på att ha den på.
Det går alltid att ta bort saker i efterhand, men man kan inte ta fram nåt som inte finns där. Annars är det väl bara att göra två tagningar, en på varje sätt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Hade jag själv mixat hade jag uppskattat att ha lite att ta av. Den som mixar kan säkerligen få bort fnisslet om det låter illa.

Men å andra sidan så kanske du får bättre feeling med den av.
dereborn

Inlägg av dereborn »

shadewind skrev:...

- och där har du svaret!

Man kan göra precis vadsomhelst i datorn/mixern i efterhand - utom att tillföra feeling.
Se m.a.o. till att allt KÄNNS bra när du spelar in! Då lirar du bra, och lirar du bra så blir det bra.

KÄNNS det däremot inte bra, så nojar du på fisslet, spänner dej o lirar inte lika bra. Det kan man aldrig fixa i mixen.

Jag har alltid alltid alltid volym- och tonkontrollen på fullt på basen o rattar sounden i stärkare/mixer etc. istället. Känner det som att jag "stryper nåt" när jag rullar av på basen. D.v.s. det låter bättre med basen på fullt o backad topp i stärk/mixer än med stärk/mixer flat o backad ton på basen.

- men det är ju (passiv) P-bas det. Och gammal surgubbe.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
shadewind skrev:...

- och där har du svaret!

Man kan göra precis vadsomhelst i datorn/mixern i efterhand - utom att tillföra feeling.
Se m.a.o. till att allt KÄNNS bra när du spelar in! Då lirar du bra, och lirar du bra så blir det bra.

KÄNNS det däremot inte bra, så nojar du på fisslet, spänner dej o lirar inte lika bra. Det kan man aldrig fixa i mixen.

Jag har alltid alltid alltid volym- och tonkontrollen på fullt på basen o rattar sounden i stärkare/mixer etc. istället. Känner det som att jag "stryper nåt" när jag rullar av på basen. D.v.s. det låter bättre med basen på fullt o backad topp i stärk/mixer än med stärk/mixer flat o backad ton på basen.

- men det är ju (passiv) P-bas det. Och gammal surgubbe.

Jo men exakt, det är ju inte nödvändigt att lyssna på det man spelar in.
Dra bort lite diskant i lyssningen istället.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Låter det bra med nerskruvad tonkontroll så kör med den av. Om det finns en tekniker på plats så kolla med honom eller med någon medmusiker för en second opinion. Lite svårt att ge råd utan att ha hört själv men min grundregel är att låter det bra så låter det bra. Skit i hur rattarna står utan använd öronen.

//Jan
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Tack! Känns skönt att bolla lite med er.

Förutom fnisslet när tonkontrollen är på, så är det en grymt trevlig bas. Börjar mer och mer förstå grejen med passiva p-basar, även om denna är en singlecoil :D
Min presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Nick skrev:Tack! Känns skönt att bolla lite med er.

Förutom fnisslet när tonkontrollen är på, så är det en grymt trevlig bas. Börjar mer och mer förstå grejen med passiva p-basar, även om denna är en singlecoil :D
...vilket är den coolaste sorten!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Testat flats på den?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:

Testat flats på den?
+1
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

dereborn skrev:

Testat flats på den?
Har funderat på det. Samtidigt tycker jag om ljudet jag får ur mina rounds, även om jag skruvar ner tonen. Låter som sagt att det är elektroniken som fnisslar, och inte strängarna. Jag behöver den som allround bas, så den får nog ha rounds så länge.

Efter sommaren är planen en p-bas. Då kan jag stränga upp denna med flats :D
Min presentation
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

bootsy skrev:

Tycker den här är den snyggaste!

Bild

Vet dock inte hur de låter. Lite sugen på squierversionen.
Min presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Nick skrev:
dereborn skrev:

Testat flats på den?
Har funderat på det. Samtidigt tycker jag om ljudet jag får ur mina rounds, även om jag skruvar ner tonen. Låter som sagt att det är elektroniken som fnisslar, och inte strängarna. Jag behöver den som allround bas, så den får nog ha rounds så länge.

Å andra sidan kan en SCPB låta såhär coolt med rounds: http://open.spotify.com/track/7KeP7UZS56VOF1NXtmZNSX
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Nick skrev:
bootsy skrev:

Bild

Ser cool ut. Låter betydligt sämre än en SCPB, framförallt extremt svårt att variera ljudet.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

bootsy skrev:
Nick skrev:
dereborn skrev:

Testat flats på den?

Å andra sidan kan en SCPB låta såhär coolt med rounds: http://open.spotify.com/track/7KeP7UZS56VOF1NXtmZNSX
Behöver jag två alltså? :D
Min presentation
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Nick skrev:Börjar mer och mer förstå grejen med passiva p-basar
En dag så kommer även du sitta där och tycka att det inte riktigt stämmer när det inte är P-bas ;)
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

Nick skrev:
bootsy skrev:

Bild

squier-versionen + en serie/parallell-switch så får du riktigt mångsida och asgoa ljud!
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

bootsy skrev:
Ron Wood käkade taggtråd till frukost på den tiden.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Doningen skrev:
bootsy skrev:
Han är så grym just där.
Att han inte tog över basstolen i Stones när Wyman taxade ut kan vara en av Micks och Keefs sämsta beslut.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+

Inlägg av Doningen »

bootsy skrev:
Doningen skrev:
bootsy skrev:
Han är så grym just där.
Att han inte tog över basstolen i Stones när Wyman taxade ut kan vara en av Micks och Keefs sämsta beslut.
Jo. Det var väl där någonstans de slutade lira som ett band. Ingen skugga över Daryll Jones, men jag har alltid fått intrycket att han mest verkar göra som han blir tillsagd.

Å andra sidan får man ju intrycket att Ronnie och Keef stagar upp varandra både musikaliskt och mänskligt, åtminstone om man ska tro Richards senaste bok, så det kanske hade blivit för rörigt att byta instrument sådär bara.
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Skriv svar