denatured alcohol och isopropyl alkohol?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

denatured alcohol och isopropyl alkohol?

Inlägg av edvin »

blev tipsad om denatured alcohol och/eller isopropyl alkohol för rengöring av strängar och greppbräda på kontrabas, men vet inte riktigt hur man översätter denatured på svenska. Någon som vet vad detta är och vet någon till och med någon produkt som man kan köpa?
grejor
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: denatured alcohol och isopropyl alkohol?

Inlägg av Jan Hellman »

edvin skrev:blev tipsad om denatured alcohol och/eller isopropyl alkohol för rengöring av strängar och greppbräda på kontrabas, men vet inte riktigt hur man översätter denatured på svenska. Någon som vet vad detta är och vet någon till och med någon produkt som man kan köpa?
Isopropylalkohol, eller Isopropanol som det också heter, köper du på Apoteket. Används vanligtvis till rengöring av tonhuvuden. Åtminstone i min värld.... :D Sen tror jag att det används för att desinficera kirurgiska instrument och annat. Ganska dyrt. Typ 300 spänn för 2 deciliter. Man brukar behöva fråga efter Isopropanol då dom vanligtvis inte har det framme på hyllan. Apotekspersonalen brukar alltid undra varför man ska köpa Isopropanol och vad man ska använda det till och då brukar jag svara: "Jag tänker dricka det". Då blir dom sura, skäller på mig och låser in flaskan i ett skåp igen och då brukar jag skratta och säga att jag bara skämtar med dom och sen berätta att jag tänker rengöra tonhuvuden på en 2-tums rullbandare med Isopropanol. Och då åker flaskan fram igen. Lika skojjigt varje gång.... Det är en liten grej jag kör med. En gång så vägrade dom att sälja flaskan till mig efter mitt lilla skämt så då fick jag gå till ett annat Apotek och där sa jag omedelbart att jag skulle rengöra tonhuvuden. Det funkar alltid. För mig går det åt en flaska om året ungefär så jag är ingen direkt storkonsument.

Lite konstigt att dom tror att man tänker dricka ur flaskan. Man får flera liter vodka för samma pengar som man får 2 deciliter Isopropanol för. Nu är den ju typ 87 %:ig vilket man nog kan räkna som 4 deciliter vodka men det är fruktansvärt dyrt i jämförelse. Ganska söt i doften men lukta inte på den. Inte helt hälsosam och brandfarlig som satan så rök inte när du håller på!!

//J
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

denatured borde väl vara denaturerad på svenska.

Isopropyl eller IPA som det kallas i kemibranschen är jättebra att tvätta sår och rengöra elektronik med..lämnar väldigt lite/inga rester. Jag TROR det är jättebilligt i verkligheten eftersom jag frågade våran kemileverantör om dom hade lite å avvara..fick en 5 litersdunk gratis då. Eller om de var en trea kanske..BS Kemi heter dom..kanske nåt för dig Janne..dom finns i Jordbro.
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

På apoteket kostar en flaska inte 300:- utan snarare runt 50:-...
Åtminstone i Göteborg för ca en månad sen...
Verkar som att apotekspersonalen har tagit bra betalt av dig för dina skämt Hellman! ;)
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

thetonequest skrev:På apoteket kostar en flaska inte 300:- utan snarare runt 50:-...
Åtminstone i Göteborg för ca en månad sen...
Verkar som att apotekspersonalen har tagit bra betalt av dig för dina skämt Hellman! ;)
Jag gick och kollade vid rullbandaren och flaskan var inte på 2 dl utan på 5. :oops: Och den kostade 280:-. Sen hade jag en liten rackarns 1 dl flaska också och den kostar 56:-. ;) Literpriset hamnar runt 560:- och en flaska vodka kostar 260 spänn för en liter. Det var väldigt vad vodkan gått upp i pris! Jag dricker inte ofärgad sprit så senast jag kollade vodkapriset vart typ 25 år sedan när jag tänker efter! :D

Hur som så skulle jag aldrig få för mig att klunka i mig isopropanol. Tror inte att det är bland det nyttigaste man kan göra.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Denaturerad alkohol är vanlig etanol, men man har satt till ett kräkningsframkallande ämne som gör att man kräks om man dricker det. Isopropylalkoholen är en propanol (alkohol med tre kolatomer) där hydroxidgruppen sitter på den mittersta kolatomen. Den har en karaktäristiskt lukt som man omedlbart känner igen den på: lite frän och lätt obehagsframkallande.

Edvin: T-röd! (är denaturerad alkohol) Satt du och sov på kemilektionerna i högstadiet? :wink:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

tack för alla svar! Vad tror ni om K-sprit för rengöring? Ska innehålla etanol och isopropanol.
grejor
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Det ska lösa upp fett och sedan dunsta bort, K-sprit borde fungera!

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Daionsavage skrev:Det ska lösa upp fett och sedan dunsta bort, K-sprit borde fungera!
Blir nog grymt!
grejor
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

edvin skrev:
Daionsavage skrev:Det ska lösa upp fett och sedan dunsta bort, K-sprit borde fungera!
Blir nog grymt!
jorå, och bara för formaliat: http://www.amgsvenska.se/files/Kemetyl_ ... 026291.pdf

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Tror det finns en anledning till att man använder iso och inte K-sprit till att t ex rengöra elektronik.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

kmo skrev:Tror det finns en anledning till att man använder iso och inte K-sprit till att t ex rengöra elektronik.
Isopropanol är av vad jag förstått betydligt renare och innehåller färre tillsatser.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++

Inlägg av Daionsavage »

Jan Hellman skrev:
kmo skrev:Tror det finns en anledning till att man använder iso och inte K-sprit till att t ex rengöra elektronik.
Isopropanol är av vad jag förstått betydligt renare och innehåller färre tillsatser.
isopropanol är en av de tre beståndsdelarna i k-sprit....

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Daionsavage skrev:
Jan Hellman skrev:
isopropanol är en av de tre beståndsdelarna i k-sprit....
Resten är skit å grönt :wink:
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

För att klargöra det hela så lämnar isopropylalkohol i stort inga rester efter sig vilket förmodligen k-sprit gör. När man rengör nåt vill man väl inte ha någon substans av nån tillsats kvar?
Om man har vägarna förbi Östergötlands pärla kan man få sig en flaska iso, bytes lämpligen mot värmländsk skogsstjärna!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
gremlin
Nykomling

Inlägg av gremlin »

Hos Kjell&Company 129kr för 1000 mL (1L)

http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... hol-p18303" onclick="window.open(this.href);return false;

Isopropanol / Isopropylalkohol
Fabrikat: Teslanol
Rengöringsvätska för bandtransport (tonhuvuden, videotrummor, gummirullar), optiska linser, etc. Avlägsnar oxid, smuts och olja.
•Innehåll: 1000 ml
•99,5% ren Isopropanol
Art nr: 18303
Mer info
129:-
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

edvin skrev:blev tipsad om denatured alcohol och/eller isopropyl alkohol för rengöring av strängar och greppbräda på kontrabas, men vet inte riktigt hur man översätter denatured på svenska. Någon som vet vad detta är och vet någon till och med någon produkt som man kan köpa?
Funkar fint med Isopropanol men...!
Spill inte på övriga lackerade ytor!!! Kan lösa upp lacken hos framförallt Franskpolerade/Shellac instrument.
Användarvisningsbild
James Bond
Medlem

Inlägg av James Bond »

Yep, o jag har använt isopropanol för att tunna ut (ohärdad) epoxy
Kultivator
Medlem++

Inlägg av Kultivator »

Vad händer om man dricker det?
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Kultivator skrev:Vad händer om man dricker det?
Man blir pruppfull. Och fattig. Vodka är otroligt mycket billigare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jan Hellman skrev:
Var köper man vodka för under hundringen litern?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

ferm skrev:
Jan Hellman skrev:
Var köper man vodka för under hundringen litern?
Blev lite konfunderad först men hade missat Kjell och Co-länken på förra sidan. Apoteket, där jag handlat isopropanol, tar nästan 600 spänn litern. :o
Skriv svar