Satte på Hipshot-stämmisar på OLP 5:an och blev rysligt nöjd!
En justeringsskruv har försvunnit från stallet och jag konstaterar att det skorrar i stallsadeln på G-strängen.
Stallet är kort sagt den svaga punkten, på en annan väldigt trevlig bas.
Vad för typ av stall skulle passa, tycker ni?
Min:
Stallet:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Jag hade tagit av strängarna på OLP: en för säkert över en månad se´n och sen inte kommit till skott med att skruva dit stämskruvarna.
Var lite orolig för hur mycket halsen skulle ha gått tillbaka, utan strängarnas tryck.
Och svaret var, inte ett skit!
Slutar aldrig att imponeras av träbitarna i den där basen.
- Jan Hellman
Varför inte fixa en ny skruv till det gamla stallet? GMF räddar dig!
Lägg lite nagellack eller färg i gängorna på höjdskruvarna så att de går lite trögt.
No problem.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Lowlife skrev:Varför inte fixa en ny skruv till det gamla stallet? GMF räddar dig!
Lägg lite nagellack eller färg i gängorna på höjdskruvarna så att de går lite trögt.
No problem.
Låter tråkigt!
Har tidigare kollat efter ny skruv, men har ännu inte hittat ngn så lång.
Tror den är uppåt 60mm.
Det är höjdskruvarna som dansar mot godset (själva stallet) och skapar vibrationer.
Känns inte jättestabilt.
Däremot är det, som sagt, grymma träbitar i basen och en grym B-sträng!
- Jan Hellman
Har tidigare kollat efter ny skruv, men har ännu inte hittat ngn så lång.
Tror den är uppåt 60mm.
Jag kan kolla i mina lådor om jag bara hittar så har jag orginalskruvarna och dessutom borde jag också ha några som är 15-20 mm längre än orginalet.
Då jag byggde min 5-strängade HPD Jazzbas med OLP hals och stall fick jag byta alla skruvarna i stallet till längre för att få den att intonera då jag inte kunde montera stallplattan närmare halsen pga stallpickupen.