DJ, Hifi, Studio - är det någon skillnad?
- jisac
- VIP medlem
DJ, Hifi, Studio - är det någon skillnad?
Funderar på hörlurar och undrar om det är någon skillnad mellan DJ-, Hifi- och Studio-lurar eller om det bara är ett försäljningstrick.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Ofta helt olika principer och impedans , öpnna/slutna lurar lurar med låg impedans och upp till 30 ohm .... sen naturligtvis pris och stryktålighet .
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- jisac
- VIP medlem
Jag var inne på det också men sen kom jag på att åtminstone Hifi och Studio strävar åt samma håll, så rent och ofärgat ljud som möjligt.cub skrev:En gissning, men kanske olika frekvenskurvor?
En DJ vill gissningsvis ha så slagtåliga lurar om möjligt.B-Å Åhs skrev:Ofta helt olika principer och impedans , öpnna/slutna lurar lurar med låg impedans och upp till 30 ohm .... sen naturligtvis pris och stryktålighet .
Kan man sammanfatta det hela med att det är samma ljud i allt men om man vill betala mer ger man sig på HIFI-lurarna, om man ska brottas samtidigt som man lyssnar väljer man DJ-lurarna och man bara är intresserad av ljudet tar man studio-lurarna? Eller blev det lite väl mycket raljerande?

- GandhiMK2
- Medlem++
NEJ NEJ NEJ NEJ och ett rungande NEJ!jisac skrev:
Kan man sammanfatta det hela med att det är samma ljud i allt
Det är lika stor skillnad på lur och lur som det är mellan broccoli och fläskfilet...båda går att äta men smakar och känns helt olika, right?
Jag har säkert 10 par lurar hemma som ligger mellan 300 kr och 5000 och inga låter lika.....Gå till affär där dom har en massa jävla lurar framme och teeeeeeestaaaaa, ok?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- B-Å Åhs
- Medlem++
Min åsikt är att lurar man kan lyssna på kommer från tyska tillverkare eventuellt vissa japanska vintage prylare som STAX ...
Det lönar sig att betala för bra lurar .... Du får mycket bättre ljud för pengarna jämfört med högtalare .
Det lönar sig att betala för bra lurar .... Du får mycket bättre ljud för pengarna jämfört med högtalare .
"I'm too old for this shit"
- Jan Hellman
- VIP medlem
- jisac
- VIP medlem
Egentligen är jag bara ute efter ifall det är någon skillnad mellan de olika begreppen Hifi, DJ och Studio. Att det skiljer sig från lur till lur och prislapp hänger jag med på.
Så blandad användning som möjligt. TV-spel, stereo, dator...Jan Hellman skrev:jisac. Vad ska du använda lurarna till? Eller är det bara en allmän fråga?
- blackparkas
- Medlem++++
Leta reda på ett par lurar som funkar bäst till det användningsområde där det krävs bäst ljud, TV-spel och dator känns mycket icke-prioriterat när man letar lurar.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Jan Hellman
- VIP medlem
Begreppet "studiolur" är ju väldigt brett kan jag tycka. En trummis vill ofta ha en annan lur än t.ex. en sångerska vid inspelning. Och jag skulle ALDRIG referenslyssna en mix genom ett par lurar som är mer anpassade för att tracka trummor!jisac skrev:Egentligen är jag bara ute efter ifall det är någon skillnad mellan de olika begreppen Hifi, DJ och Studio. Att det skiljer sig från lur till lur och prislapp hänger jag med på.
Så blandad användning som möjligt. TV-spel, stereo, dator...Jan Hellman skrev:jisac. Vad ska du använda lurarna till? Eller är det bara en allmän fråga?
DJ-lurar är säkert mer anpassade för dom förhållanden som är på ett disco. Stökig miljö, stryktåliga och säkert ganska slutna för att man ska kunna höra musiken i lurarna över ljudanläggning och fulla, dansande idioter. I övrigt har jag noll koll på DJ-prylar.....

HIFI-lurar är säkert rent utseendemässigt designade för att vara snygga, nödvändigtvis kanske inte lika robust byggda etc.
Och sen utöver det den rent ljudmässiga aspektken och här skiljer det sig hyffsat rejält inom varje kategori. Där får man lyssna och bestämma vilken lur man gillar. Men lurens egenskaper vad det gäller hur pass slutna dom är, hur robust byggda dom är och hur dom låter måste vara avgörande till vilken lur man väljer och för det sammanhanget där dom är tänka att använda.
En allroundlur bör kanske vara halvsluten, någorlunda rejält byggd och låta bra. Och ha rätt impedens för hörlursförstärkaren. Något sådant tror jag.... Själv skulle jag nog kolla lite på ett par sådana här om det gällde allroundlurar...
http://www.sony.se/biz/lang/en/se/produ ... 1/overview
http://www.testfreaks.se/horlurar-heads ... dr-7506-1/
Brukar säljas för runt en tusenlapp eller strax däröver.
//J
- jisac
- VIP medlem
Tackar för svaret.Jan Hellman skrev:Begreppet "studiolur" är ju väldigt brett kan jag tycka. En trummis vill ofta ha en annan lur än t.ex. en sångerska vid inspelning. Och jag skulle ALDRIG referenslyssna en mix genom ett par lurar som är mer anpassade för att tracka trummor!jisac skrev:Egentligen är jag bara ute efter ifall det är någon skillnad mellan de olika begreppen Hifi, DJ och Studio. Att det skiljer sig från lur till lur och prislapp hänger jag med på.
DJ-lurar är säkert mer anpassade för dom förhållanden som är på ett disco. Stökig miljö, stryktåliga och säkert ganska slutna för att man ska kunna höra musiken i lurarna över ljudanläggning och fulla, dansande idioter. I övrigt har jag noll koll på DJ-prylar.....
HIFI-lurar är säkert rent utseendemässigt designade för att vara snygga, nödvändigtvis kanske inte lika robust byggda etc.
Och sen utöver det den rent ljudmässiga aspektken och här skiljer det sig hyffsat rejält inom varje kategori. Där får man lyssna och bestämma vilken lur man gillar. Men lurens egenskaper vad det gäller hur pass slutna dom är, hur robust byggda dom är och hur dom låter måste vara avgörande till vilken lur man väljer och för det sammanhanget där dom är tänka att använda.
En allroundlur bör kanske vara halvsluten, någorlunda rejält byggd och låta bra. Och ha rätt impedens för hörlursförstärkaren. Något sådant tror jag.... Själv skulle jag nog kolla lite på ett par sådana här om det gällde allroundlurar...
http://www.sony.se/biz/lang/en/se/produ ... 1/overview
http://www.testfreaks.se/horlurar-heads ... dr-7506-1/
Brukar säljas för runt en tusenlapp eller strax däröver.
//J

...men...
Om ett fabrikat gör en hörlur, skickar de då ut samma lur som hifi, dj eller studio-lur rent ljudmässigt sett eller gör de tre helt olika lurar med olika komponenter?
- jisac
- VIP medlem
Efter att ha hört mig för på diverse olika ställen, HiFi-klubben, Hifi Consult, Hifi-punkten och till slut på Beyerdynamics kom han på det sistnämnda stället fram till att exempelvis deras DT990 som klassas som Hifi-lur och deras DT990 Pro som klassas som Studio-lur är precis samma lur (samma specifikation) trots att den förstnämnda kostar 3500:- och den senare 1500:-. Design skiljer givetvis dem åt men det känns som att 2000:- extra för att få borstad aluminium på lurarna känns något överdrivet.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Många lur-modeller har samma element men på samma sätt som med Shure SM57/58 så kan konstruktionen göra att lurar med samma element låter ganska olika.jisac skrev:Efter att ha hört mig för på diverse olika ställen, HiFi-klubben, Hifi Consult, Hifi-punkten och till slut på Beyerdynamics kom han på det sistnämnda stället fram till att exempelvis deras DT990 som klassas som Hifi-lur och deras DT990 Pro som klassas som Studio-lur är precis samma lur (samma specifikation) trots att den förstnämnda kostar 3500:- och den senare 1500:-. Design skiljer givetvis dem åt men det känns som att 2000:- extra för att få borstad aluminium på lurarna känns något överdrivet.
- bootsy
- Medlem+++
http://www.head-fi.org/t/513393/guide-s ... odels-morejisac skrev:Efter att ha hört mig för på diverse olika ställen, HiFi-klubben, Hifi Consult, Hifi-punkten och till slut på Beyerdynamics kom han på det sistnämnda stället fram till att exempelvis deras DT990 som klassas som Hifi-lur och deras DT990 Pro som klassas som Studio-lur är precis samma lur (samma specifikation) trots att den förstnämnda kostar 3500:- och den senare 1500:-. Design skiljer givetvis dem åt men det känns som att 2000:- extra för att få borstad aluminium på lurarna känns något överdrivet.