Ordning på mastringspluggar?
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Ordning på mastringspluggar?
Håller på att mastra lite liveinspelningar i Logic.
Har några pluggar och de sitter i följande ordning:
1. SSL comp master buss compressor
2. Maserati GRP
3. Channel EQ (Logics egen)
4. LinEQ Broadband
5. S1 Imager
6. L2 Ultramaximizer
Synpunkter på ordningen?
Har några pluggar och de sitter i följande ordning:
1. SSL comp master buss compressor
2. Maserati GRP
3. Channel EQ (Logics egen)
4. LinEQ Broadband
5. S1 Imager
6. L2 Ultramaximizer
Synpunkter på ordningen?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
Ser väl bra ut. Det som de flesta gör fel är att de sätter EQn före
kompressorn, vilket du inte gjort.
Men varför två stycken EQ? Om det är Phase EQn du använder, skippa logics.
Jag skulle kört en multibandad harmonic exciter också.
kompressorn, vilket du inte gjort.

Men varför två stycken EQ? Om det är Phase EQn du använder, skippa logics.
Jag skulle kört en multibandad harmonic exciter också.
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
Nej okej, fel ordval av mig. Inget är ju egentligen fel. Men i de flesta fall är det mindre bra att sätta EQn före kompressorn, dels pga triggningen och dels på grund av att kompressorn har en tendens sätta som ett kastrullock över hela skiten, som man sedan kan behöver öppna upp med EQn.shadewind skrev:Det är inte fel att sätta EQ före en kompressor, det beror lite på vilken effekt man är ute efter. Man bör dock vara medveten om att EQn påverkar hur kompressorn triggar och det är oftast inte det som de flesta är ute efter.
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Ja, skippade Logics EQ och kör bara med Phasen.Bahalason skrev:Ser väl bra ut. Det som de flesta gör fel är att de sätter EQn före
kompressorn, vilket du inte gjort.![]()
Men varför två stycken EQ? Om det är Phase EQn du använder, skippa logics.
Jag skulle kört en multibandad harmonic exciter också.
Vad heter en sån Mulitband Harmonic Exciter t ex? Jag har Waves-pluggarna (alla).
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
Jag kan inte Waves så bra. Dock iZotope Ozone en asgrym sådan.Dan the Man skrev: Ja, skippade Logics EQ och kör bara med Phasen.
Vad heter en sån Mulitband Harmonic Exciter t ex? Jag har Waves-pluggarna (alla).
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Hittade en Multibandare nu, L3 Multimaximizer. Men ska jag köra både den och L2:an samtidigt? Lite overkill va?Dan the Man skrev:Ja, skippade Logics EQ och kör bara med Phasen.Bahalason skrev:Ser väl bra ut. Det som de flesta gör fel är att de sätter EQn före
kompressorn, vilket du inte gjort.![]()
Men varför två stycken EQ? Om det är Phase EQn du använder, skippa logics.
Jag skulle kört en multibandad harmonic exciter också.
Vad heter en sån Mulitband Harmonic Exciter t ex? Jag har Waves-pluggarna (alla).
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
Det är ingen Exciter, det är en Limiter. Tror inte Waves har någon sådan. Jag uppmanar dig till att skaffa Ozone. Grymt Mastringsverktyg. Allt du behöver.Dan the Man skrev:
Hittade en Multibandare nu, L3 Multimaximizer. Men ska jag köra både den och L2:an samtidigt? Lite overkill va?


ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Det fanns en Aural Vintage Exciter. Ingen multibandare men dock? Kan det vara nåt? Något tips om settings?Bahalason skrev:Det är ingen Exciter, det är en Limiter. Tror inte Waves har någon sådan. Jag uppmanar dig till att skaffa Ozone. Grymt Mastringsverktyg. Allt du behöver.Dan the Man skrev:
Hittade en Multibandare nu, L3 Multimaximizer. Men ska jag köra både den och L2:an samtidigt? Lite overkill va?
(Använd inte PirateBay)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
En vanlig Exciter kan också fungera. Mix kontrollen bör ligga lågt, sedan får du nog leta dig fram. Har aldrig använt den pluggen.Dan the Man skrev:
Det fanns en Aural Vintage Exciter. Ingen multibandare men dock? Kan det vara nåt? Något tips om settings?
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Var i kedjan bör den ligga?Bahalason skrev:En vanlig Exciter kan också fungera. Mix kontrollen bör ligga lågt, sedan får du nog leta dig fram. Har aldrig använt den pluggen.Dan the Man skrev:
Det fanns en Aural Vintage Exciter. Ingen multibandare men dock? Kan det vara nåt? Något tips om settings?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Jag ser inte riktigt poängen med att ha så många plugins på mastern, när du har tillgång mixen? Bredd och eq-balans fixar man ju i mixandet. Finns en risk att det låter för artificiellt och digital-kyligt. S1an pajar "fasriktigheten", har jag för mig.
Mastrar jag saker som andra har mixat, så blir ju kedjan oftast lite längre.
Hursom, på mina mixar har jag tape simulator, kompressor(om det behövs) högpass-filter(för att ta bort ev DC-offset) och limiter. Den är ställd så att det bara är enstaka peakar som tas bort. Vill jag trots allt stereobredda, så använder jag en M/S-eq och lyfter diskanten på sidorna en halv dB. Efter limitern, så har jag en gain-plug, så jag snabbt kan växla över till att kolla hur mixen låter i mono, efter det har jag diverse mätare, för att kolla bl a fasriktigheten(heter det så?), stereobalans, RMS och frekvensspektrumanalysator.
Mastrar jag saker som andra har mixat, så blir ju kedjan oftast lite längre.
Hursom, på mina mixar har jag tape simulator, kompressor(om det behövs) högpass-filter(för att ta bort ev DC-offset) och limiter. Den är ställd så att det bara är enstaka peakar som tas bort. Vill jag trots allt stereobredda, så använder jag en M/S-eq och lyfter diskanten på sidorna en halv dB. Efter limitern, så har jag en gain-plug, så jag snabbt kan växla över till att kolla hur mixen låter i mono, efter det har jag diverse mätare, för att kolla bl a fasriktigheten(heter det så?), stereobalans, RMS och frekvensspektrumanalysator.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Det är stereoinsp från konsertlokal som jag vill fixa till lite. Därav att jag testar många pluggar.basmartin skrev:Jag ser inte riktigt poängen med att ha så många plugins på mastern, när du har tillgång mixen? Bredd och eq-balans fixar man ju i mixandet. Finns en risk att det låter för artificiellt och digital-kyligt. S1an pajar "fasriktigheten", har jag för mig.
Mastrar jag saker som andra har mixat, så blir ju kedjan oftast lite längre.
Hursom, på mina mixar har jag tape simulator, kompressor(om det behövs) högpass-filter(för att ta bort ev DC-offset) och limiter. Den är ställd så att det bara är enstaka peakar som tas bort. Vill jag trots allt stereobredda, så använder jag en M/S-eq och lyfter diskanten på sidorna en halv dB. Efter limitern, så har jag en gain-plug, så jag snabbt kan växla över till att kolla hur mixen låter i mono, efter det har jag diverse mätare, för att kolla bl a fasriktigheten(heter det så?), stereobalans, RMS och frekvensspektrumanalysator.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- GandhiMK2
- Medlem++
- Inlägg: 9048
- Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28
Är ljudet tappat från pa?Dan the Man skrev:Det är stereoinsp från konsertlokal som jag vill fixa till lite. Därav att jag testar många pluggar.basmartin skrev:Jag ser inte riktigt poängen med att ha så många plugins på mastern, när du har tillgång mixen? Bredd och eq-balans fixar man ju i mixandet. Finns en risk att det låter för artificiellt och digital-kyligt. S1an pajar "fasriktigheten", har jag för mig.
Mastrar jag saker som andra har mixat, så blir ju kedjan oftast lite längre.
Hursom, på mina mixar har jag tape simulator, kompressor(om det behövs) högpass-filter(för att ta bort ev DC-offset) och limiter. Den är ställd så att det bara är enstaka peakar som tas bort. Vill jag trots allt stereobredda, så använder jag en M/S-eq och lyfter diskanten på sidorna en halv dB. Efter limitern, så har jag en gain-plug, så jag snabbt kan växla över till att kolla hur mixen låter i mono, efter det har jag diverse mätare, för att kolla bl a fasriktigheten(heter det så?), stereobalans, RMS och frekvensspektrumanalysator.
Rent generellt så är det ju väldigt snällt när man tar upp så och oftast tycker jag att man vill få fram mer drag om man ska processa sånt i efterhand och då är det mycket kompression som gäller....Kort release och längre attack, rent generellt.
Det där med eq innan eller efter comp...det beror ju på vad man vill göra...
Eq innan använder man om inte kompressorn jobbar på rätt saker...om man vill ha jämn nivå och det pumpar pga att baskaggen är för stark(eller att allt toppigt försvinner för att basen är för stark och det är den som styr kompressorn) så kan man dra ned basen innan komp för att sen addera den igen efter komp ELLER addera botten innan om man vill få till ett pump och sen ta bort överflödet efter comp.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Dan the Man
- Medlem+
- Inlägg: 1661
- Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
- Ort: Strandbaden / Höganäs
Nej, det är inspelat med en Zoom H2. Behöver lite shape-up med eq o komp.f-bass skrev:Är ljudet tappat från pa?Dan the Man skrev:Det är stereoinsp från konsertlokal som jag vill fixa till lite. Därav att jag testar många pluggar.basmartin skrev:Jag ser inte riktigt poängen med att ha så många plugins på mastern, när du har tillgång mixen? Bredd och eq-balans fixar man ju i mixandet. Finns en risk att det låter för artificiellt och digital-kyligt. S1an pajar "fasriktigheten", har jag för mig.
Mastrar jag saker som andra har mixat, så blir ju kedjan oftast lite längre.
Hursom, på mina mixar har jag tape simulator, kompressor(om det behövs) högpass-filter(för att ta bort ev DC-offset) och limiter. Den är ställd så att det bara är enstaka peakar som tas bort. Vill jag trots allt stereobredda, så använder jag en M/S-eq och lyfter diskanten på sidorna en halv dB. Efter limitern, så har jag en gain-plug, så jag snabbt kan växla över till att kolla hur mixen låter i mono, efter det har jag diverse mätare, för att kolla bl a fasriktigheten(heter det så?), stereobalans, RMS och frekvensspektrumanalysator.
Rent generellt så är det ju väldigt snällt när man tar upp så och oftast tycker jag att man vill få fram mer drag om man ska processa sånt i efterhand och då är det mycket kompression som gäller....Kort release och längre attack, rent generellt.
Det där med eq innan eller efter comp...det beror ju på vad man vill göra...
Eq innan använder man om inte kompressorn jobbar på rätt saker...om man vill ha jämn nivå och det pumpar pga att baskaggen är för stark(eller att allt toppigt försvinner för att basen är för stark och det är den som styr kompressorn) så kan man dra ned basen innan komp för att sen addera den igen efter komp ELLER addera botten innan om man vill få till ett pump och sen ta bort överflödet efter comp.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify