Da pålis!
- Geddan
- VIP medlem
Da pålis!
Såg ni bilden på Sting och hans Telebas i Expressen idag, 13/2,
i samband med att The Police hållit en presskonferens/konsert
för att släppa preliminära datum för sin turné?
För det första....det får inte missas!!
De kommer till Sverige i sept-okt nå´n gång.
Och hans Telebas var så grymt snygg att jag var tvungen att googla tag på en bild. =)
http://www.jazzfest.dk/img/photos_big/1002.jpg
Bilden däremot var inte så snygg...
Den skulle behöva Photoshopas lite.
Men jag är väl miljöskadad, kanske.
i samband med att The Police hållit en presskonferens/konsert
för att släppa preliminära datum för sin turné?
För det första....det får inte missas!!
De kommer till Sverige i sept-okt nå´n gång.
Och hans Telebas var så grymt snygg att jag var tvungen att googla tag på en bild. =)
http://www.jazzfest.dk/img/photos_big/1002.jpg
Bilden däremot var inte så snygg...
Den skulle behöva Photoshopas lite.
Men jag är väl miljöskadad, kanske.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- FreCKo
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
- calif de funk
- VIP medlem
Fy skäms på dig din uppkäftiga fanskapFreCKo skrev:Photoshoppa den dåRätt tuff bas btw, men jag har aldrig lyssnat på The Police, så jag vet inte riktigt om jag bryr mig

"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
- BBQV
- Forumvärd
- FreCKo
- Medlem++
Uppkäftig? Det är inget emot vad ni gamla stofiler kan varacalif de funk skrev:Fy skäms på dig din uppkäftiga fanskapFreCKo skrev:Photoshoppa den dåRätt tuff bas btw, men jag har aldrig lyssnat på The Police, så jag vet inte riktigt om jag bryr mig
. Har du inte lyssnat på The Police så har du missat vääääldigt mycket, så upp å hoppa ner till skivaffären med dig. Sånt FOR MAN INTE MISSA!

- groovyjr
- VIP medlem
Tycker Police är okej men Sting är bra både som soloartist och basist.
Btw så är det ingen Telebas utan detta lade grunden till det vi spelar på idag, d.v.s. en "riktig" precision bas från '51-56. Troligen '54 eller senare, då sunburst kom och kroppen blev "contoured" - alltså fasad vid armen. MUMS!!!
Här är en riktigt snygg custom shop relic på en sådan...

Btw så är det ingen Telebas utan detta lade grunden till det vi spelar på idag, d.v.s. en "riktig" precision bas från '51-56. Troligen '54 eller senare, då sunburst kom och kroppen blev "contoured" - alltså fasad vid armen. MUMS!!!

Här är en riktigt snygg custom shop relic på en sådan...

If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
- Simon Andersson
- Medlem++
- BBQV
- Forumvärd
- Geddan
- VIP medlem
Stings Dubbel-live från -85 (var så på den tiden....LP å så) är en av de bästa Liveskivor som gjorts, enligt mig.
Wynton & Branford Marsalis, Omar Hakim, Darryl Jones....hur bra kan det bli?!
På senare tid kan jag tycka att Sting blivit lite pretto...även om jag diggar det.
Men om ni gillar Sting med inte diggar Police tror jag att ni inte lyssnat tillräckligt mycket på Police.....
Lyssna på Stewart Copeland... Han lirar så otroligt vackert!!
Wynton & Branford Marsalis, Omar Hakim, Darryl Jones....hur bra kan det bli?!
På senare tid kan jag tycka att Sting blivit lite pretto...även om jag diggar det.
Men om ni gillar Sting med inte diggar Police tror jag att ni inte lyssnat tillräckligt mycket på Police.....
Lyssna på Stewart Copeland... Han lirar så otroligt vackert!!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Bean
- VIP medlem
Sting har gjort många bra grejer solo tycker jag, men jag kan hålla med om att det blir lite väl "pretentiöst" i längden.
Police var suveräna då det begav sig. I mitt tycke berodde det till största delen på Stewart Copeland, som är en sjuhelvetes trummis! Någon som hört plattorna han gjorde med Stanley Clarke? "Animal Logic" kallades bandet.
En fråga till er Sting-kunniga:
Jag hörde en riktigt cool låt med Sting för en tid sedan. Taktarten var helt sjuk och det tog ett bra tag att klura ut den.... Jag tror att låten är från någon av de senare plattorna. Hehe...inte mycket att gå på, men en die-hard Stingfantast vet nog direkt vilken låt jag menar. Hoppas jag...
Police var suveräna då det begav sig. I mitt tycke berodde det till största delen på Stewart Copeland, som är en sjuhelvetes trummis! Någon som hört plattorna han gjorde med Stanley Clarke? "Animal Logic" kallades bandet.
Jag hörde en riktigt cool låt med Sting för en tid sedan. Taktarten var helt sjuk och det tog ett bra tag att klura ut den.... Jag tror att låten är från någon av de senare plattorna. Hehe...inte mycket att gå på, men en die-hard Stingfantast vet nog direkt vilken låt jag menar. Hoppas jag...
- Geddan
- VIP medlem
Copeland rules!!Bean skrev:Sting har gjort många bra grejer solo tycker jag, men jag kan hålla med om att det blir lite väl "pretentiöst" i längden.
Det kan inte varit "The dream of the blue turtles", från första plattan,
med samma namn? Helt sjukt stötigt tema...som sen flummar ut i ett jazzjam.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Simon Andersson
- Medlem++
kanske "seven days" från plattan "10 summoners tales"..? den går i 5/8.Bean skrev:En fråga till er Sting-kunniga:
- Bean
- VIP medlem
- anli
- VIP medlem
Äh trodde inte det var så många som brydde sig om sting/police numera.
Nog mest fel på mig, pg av min ålder så har jag aversion mot de flesta 80-tals artisterna (finns någa undantag). Märker det extra mycket just nu för jag har börjat lyssna igenom gamla vinyler...
80- talet e inte min grej
Men Sting var grym i "Dune"
Nog mest fel på mig, pg av min ålder så har jag aversion mot de flesta 80-tals artisterna (finns någa undantag). Märker det extra mycket just nu för jag har börjat lyssna igenom gamla vinyler...
80- talet e inte min grej

Men Sting var grym i "Dune"

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- BBQV
- Forumvärd
I FUZZ-testen av Stings signature-bas så skriver recensenten Följande: "På senare år har Sting mest använt en P-bas från 1953. Fender är inte sena att haka på med en signaturmodell som är gjord efter Stings gamla original."groovyjr skrev: Btw så är det ingen Telebas utan detta lade grunden till det vi spelar på idag, d.v.s. en "riktig" precision bas från '51-56. Troligen '54 eller senare, då sunburst kom och kroppen blev "contoured" - alltså fasad vid armen. MUMS!!!![]()
Länk: http://www.gnu.se/Tester/FenderPbStingGibsonTbird.htm
Själv har jag ingen aning om vem av er som har rätt men så stod det i alla fall.
- precision65
- VIP medlem
Den basen han spelar på på de live-bilder jag sett, är iaf en "contour body", det vill säga tillverkad EFTER 1954.
Det var slab från 51-54. Signaturmodellen som säljs(japantillverkad) är ju slab, konstigt nog.
Det var slab från 51-54. Signaturmodellen som säljs(japantillverkad) är ju slab, konstigt nog.
http://www.heavyduty.se
AIK!
Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
- precision65
- VIP medlem
51-54 slab body, "tele"-plektrumskydd, en singlecoilmick, "tele"-huvud
55-halva 57, contour body, "tele"-plektrumskydd, en singlecoilmick, "tele"-huvud
resten av 57-nu, contour body(förutom 25 ex 1966
), p-bas plektrumskydd, splittad sinclecoilmick, "strata"-huvud
OBS! Lösa fragment ur ett illa fungerande minne! Såhär skulle jag i vilket fall svara om 10000 stod på spel i en frågesport på TV
55-halva 57, contour body, "tele"-plektrumskydd, en singlecoilmick, "tele"-huvud
resten av 57-nu, contour body(förutom 25 ex 1966

OBS! Lösa fragment ur ett illa fungerande minne! Såhär skulle jag i vilket fall svara om 10000 stod på spel i en frågesport på TV

http://www.heavyduty.se
AIK!
Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab