Diverse verktyg för intonering/justering/rengöring
- xfredrikx
- Medlem+
Diverse verktyg för intonering/justering/rengöring
Hej!
Tänkte införskaffa lite olika pryttlar för att kunna rengöra basen, intonera basen och även justera basen.
Vad för verktyg skulle ni rekommendera? Vad ingår i "grundarsenalen"?
Vad för oljor för greppbrädan, kroppen, halsen etc etc?
Har hört att man INTE ska använda lemon oil?
Gärna länkar till clas ohlson/thomann etc så jag kan gå och köpa det!
Tack på förhand!
Tänkte införskaffa lite olika pryttlar för att kunna rengöra basen, intonera basen och även justera basen.
Vad för verktyg skulle ni rekommendera? Vad ingår i "grundarsenalen"?
Vad för oljor för greppbrädan, kroppen, halsen etc etc?
Har hört att man INTE ska använda lemon oil?
Gärna länkar till clas ohlson/thomann etc så jag kan gå och köpa det!
Tack på förhand!
- xfredrikx
- Medlem+
Denna för greppbrädan efter att ha rengjort den tex, vad tro ni om det? http://www.thomann.de/se/sandberg_fingerboard_oil.htm
- BassiLow
- Medlem++
xfredrikx skrev:Eller funkar det lika bra med olivolja?

den luktar ju inge vidare då
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- kristofferbas
- Medlem
- Kontakt:
Den här har jag, och den innehåller det mesta jag behöver i verktygsväg. Sen behöver man bara nån tandborste, några trasor och topps för rengöringen.
http://www.thomann.de/se/cruztools_bas1 ... ch_kit.htm
På lönnhals är det inget bra med citronolja vad jag förstår.
/k
/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Basist i Radio!
- xfredrikx
- Medlem+
Bas är ju det jag håller på med mest, men det lär väl funka med det kitet de få ggr en mekar gitarr också?kristofferbas skrev:Den här har jag, och den innehåller det mesta jag behöver i verktygsväg. Sen behöver man bara nån tandborste, några trasor och topps för rengöringen.
/k
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det beror ju helt på vad du vill göra nu och i framtiden. Man blir aldrig riktigt komplett vad det gäller verktyg och prylar för att hålla sitt instrument i skick. Initialt handlar det oftast mest om rengöring + justering och intonering men efter hand utvecklar man gärna sitt "pillande". Så innan man anar sitter man där och filar band och annat....xfredrikx skrev:Skulle ni säga att det är ett "kompetent" kit så jag inte sitter där och känner att någonting saknas när jag skruvar?

Mycket av det jag själv använder har jag inte köpt på musikaffären men det kan ju vara en bra idé att köpa Thomann-kit:et och utgå ifrån det och sen komplettera med annat som man kan tänkas behöva. Det mesta kan man dock handla på Järnia eller andra liknande ställen om man vet vad man letar efter. Kan rada upp lite vad jag själv skaffat och gillar:
* Stämapparat - För intonering behövs en bra stämapparat. Jag har en Seiko-stämmare som jag inte kommer ihåg vad den heter och den har jag använt till intonering i snart 20 års tid. Den är snabb och noggrann.
* Avbitartång. För att klippa av strängändar. Vad som funkar näst intill men det kan löna sig att skaffa en som är åtminstone hyffsat bra från början. Man tröttnar på skit efter ett tag.
* Insexnycklar till stall och justerstång. Jag köpte en sats med mm och tum-dimentioner på Järnia. Det mesta om inte allt funkar. Har faktiskt aldrig stött på en riktigt dålig insexnyckel.
* Om man behöver filar, hammare och annat special och bor i Stockholm så kan man med stor fördel bege sig till Konrad Wahlström på Magnus Ladulåsgatan på Södermalm.
http://www.konradw.se/
Dom har nästan allt i verktygsväg som man kan tänkas behöva när man meckar instrument. Egentligen en specialbutik för guld-/silversmeder och andra metallhantverkare men till mycket använder man samma verktyg. Jag har köpt alla mina bandfilar där och även en del annat smått och gott.
* Pledge möbelpolish.

Mitt favvopolermedel. Innehåller inte vax. Brukar säljas på måleributiker, bygg- eller kontorsvaruhus. Såldes tidigare i vanliga matvarubutiker men det verkar som att Johnson & Johnson som tillverkar Pledge nu för tiden mer inriktar sig på företag. Snubblade över Pledge när jag jobbade i musikaffär förr om åren och det har hängt med sedan dess. Har inte hittat någonting bättre och det kostar väldigt mycket mindre än gitarrpolish som man köper på musikaffären. Köpte senast på Wirströms Järn bredvid Estrad/4Sound på Folkkungagatan.
* Väldigt fint sandpapper och smärgelduk. För att få lyster i bandstavar och att finputsa greppbrädor som blivit FÖR skitiga.
* Apelsinolja. För att rengöra och olja in greppbrädor. Föredrar apelsinolja framför citronolja då apelsinolja har samma rengörande egenskaper fast är mindre frätande. Funkar strålande även på lönn. Dom här är annars inte helt fel:
http://www.ernieball.com/products/instr ... onditioner
Innehåller till stor del apelsinolja. Annars kan man köpa apelsinolja lite här och var. Rengöringsavdelningen på byggvaruhus och på andra ställen. Dyrast på musikaffären men se till så att det är hyffsat ren olja utan allt för mycket tillsatser och skit. Man får 15 cl apelsinolja på musikaffären för samma pris som en liter på andra ställen.
Sen, som sagt, behövs trasor, borstar och lite annat som man gillar att jobba med. Man hittar rätt efter ett tag. Thomann-kit:et verkar inte alls fel att utgå ifrån om man inte har några prylar alls från början. Och sen komplettera med andra saker som man behöver vad det lider. När man väl satt igång så är det mer än vanligt att man gör saker man inte tänkt sig från början och då behöver man lite andra prylar. Men det är ju bara kul att lära sig nya saker efter hand. Och man gör så mycket man känner att man klarar av/vill göra. Annat lämnar man bort.
Om jag får rekommendera två affärer som är kanon ur instrumentpillaspekt här i Stockholm så är det Konrad Wahlström och Elfa. Elfa i Solna har det mesta vad det gäller elektronik/lödning etc och Konrad Wahström har allt vad det gäller verktyg.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ELFA_SE-SV
Båda håller hög kvalitet på prylarna dom säljer och båda företagen har väldigt kunnig personal. Lödstation och lite andra löd-/elektronikrelaterat kan man också behöva vad det lider.
My two cents.....
//J
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Klopper
- Hedersmedlem
Detta råd skulle jag ta med ett lass salt.Jan Hellman skrev:Väldigt fint sandpapper och smärgelduk. För att få lyster i bandstavar och att finputsa greppbrädor som blivit FÖR skitiga.
Vad är ett väldigt fint sandpapper/smärgelduk?
50, 80, 120, 240 kornstorlek?
En greppbräda som är skitig/geggig bör man göra rent med något icke repande medium, typ ett kreditkort eller liknade och sedan ett snabbt avdunstande lösningsmedel typ t.ex. isopropylalkohol.
Att ge sig på bandstavarna med smärgelduk för att få lyster i/på bandstavarna är rent ut sagt korkat.
Smärgelduk är alldeles för grovt.
Stålull/Trollull 000 eller 0000 är betydligt bättre.
Om man är lite osäker på handlag/resultat så rekommenderar jag att maska av brädan med t.ex. maskeringstape innan man rockar loss med slipande medier.
Är det gropar i banden och man är osäker på sin egen förmåga låter man ett proffs fixa det.
Det är väldigt lätt att ställa till skada om man inte är säker på vad man syslar med och det blir alltid kostsamt att låta någon annan reda ut det man ställt till med.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Jan Hellman
- VIP medlem
Suck. "Korkat"? Nu använder ju faktiskt gitarrmeckare detta allt som ofta och jag själv har meckat instrument i snart 30 år och det bl.a. i flera musikaffärer om man bortser ifrån mina egna basar och gitarrer. Att föreslå isopropanol på en greppbräda utan att samtidigt påtala vikten av att olja in greppbrädan snarast är inte direkt optimalt. Isopropanol är rejält uttorkande.Klopper skrev:En greppbräda som är skitig/geggig bör man göra rent med något icke repande medium, typ ett kreditkort eller liknade och sedan ett snabbt avdunstande lösningsmedel typ t.ex. isopropylalkohol. Att ge sig på bandstavarna med smärgelduk för att få lyster i/på bandstavarna är rent ut sagt korkat.
Sandpapper funkar strålande på trä och smärgelduk funkar strålande på metall och nu skrev jag "Väldigt fint sandpapper och smärgelduk". Fråga hur fint innan du kliver in och kör på med storsläggan. Man ska GIVETVIS inte slipa ner vare sig band eller greppbräda till botten men det säger sig kanske själv för dom flesta med en hjärna. Får jag hoppas åtminstone.
Klopper skrev:Är det gropar i banden och man är osäker på sin egen förmåga låter man ett proffs fixa det.
Det är väldigt lätt att ställa till skada om man inte är säker på vad man syslar med och det blir alltid kostsamt att låta någon annan reda ut det man ställt till med.
Sandpapper finns från grovlek 16 någonstans till upp till 1200 och jag menar INTE att man ska använda ett 100-papper när jag skriver "Väldigt fint sandpapper......."Jan Hellman skrev:Men det är ju bara kul att lära sig nya saker efter hand. Och man gör så mycket man känner att man klarar av/vill göra. Annat lämnar man bort.
Jösses..... Tagga ner, tack.
- Klopper
- Hedersmedlem
Var tydligare i din definition av vad som är "väldigt fint" sandpapper/smärgelduk tack.Jan Hellman skrev:Suck. "Korkat"? Nu använder ju faktiskt gitarrmeckare detta allt som ofta och jag själv har meckat instrument i snart 30 år och det bl.a. i flera musikaffärer om man bortser ifrån mina egna basar och gitarrer. Att föreslå isopropanol på en greppbräda utan att samtidigt påtala vikten av att olja in greppbrädan snarast är inte direkt optimalt. Isopropanol är rejält uttorkande.Klopper skrev:En greppbräda som är skitig/geggig bör man göra rent med något icke repande medium, typ ett kreditkort eller liknade och sedan ett snabbt avdunstande lösningsmedel typ t.ex. isopropylalkohol. Att ge sig på bandstavarna med smärgelduk för att få lyster i/på bandstavarna är rent ut sagt korkat.
Sandpapper funkar strålande på trä och smärgelduk funkar strålande på metall och nu skrev jag "Väldigt fint sandpapper och smärgelduk". Fråga hur fint innan du kliver in och kör på med storsläggan. Man ska GIVETVIS inte slipa ner vare sig band eller greppbräda till botten men det säger sig kanske själv för dom flesta med en hjärna. Får jag hoppas åtminstone.
Klopper skrev:Är det gropar i banden och man är osäker på sin egen förmåga låter man ett proffs fixa det.
Det är väldigt lätt att ställa till skada om man inte är säker på vad man syslar med och det blir alltid kostsamt att låta någon annan reda ut det man ställt till med.Sandpapper finns från grovlek 16 någonstans till upp till 1200 och jag menar INTE att man ska använda ett 100-papper när jag skriver "Väldigt fint sandpapper......."Jan Hellman skrev:Men det är ju bara kul att lära sig nya saker efter hand. Och man gör så mycket man känner att man klarar av/vill göra. Annat lämnar man bort.
Jösses..... Tagga ner, tack.
Om gemene man skuttar in i/på t.ex en färghandel och frågar efter "väldigt fint" sandpapper så skulle det förvåna mig om dom serverade finare än kornstorlek 240.
Hade du skrivit "slip papper" hade det varit annorlunda.
Hårklyveri?
Ja visst.
Men hade du varit beredd att slanta upp om någon följt ditt lindrigt sagt diffusa råd om väldigt fint sandpapper?
Tror inte det!
När det gäller isopropylalkohol så vet jag att att det är uttorkande, dvs de få sekunder innan det dunstar bort.
Hur lång tid tar det innan det dunstar bort om man rensar bort gegg mellan t.ex. 1:a och andra band? 2-3 sekunder?
Det lär gör mindre skada på greppbrädan än om man gör rent med "väldigt fint" sandpapper.
Jag undvek medvetet att blanda in diverse oljor i sammanhanget då det finns en uppsjö av åsikter om dessa.
Jag har en och jag förmodar att du du har en annan.
Tagga ner själv och tänk på vad du råder till innan du skriver.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- Jan Hellman
- VIP medlem
Ja jösses...... "Sandpapper" och "slippapper" är samma sak. Ett sandpapper är en form av slippapper och då specifikt med sand som slipmaterial. Slippapper är samlingsnamnet för papper med slipande beläggning.Klopper skrev:Var tydligare i din definition av vad som är "väldigt fint" sandpapper/smärgelduk tack.
Om gemene man skuttar in i/på t.ex en färghandel och frågar efter "väldigt fint" sandpapper så skulle det förvåna mig om dom serverade finare än kornstorlek 240.
Hade du skrivit "slip papper" hade det varit annorlunda.
Hårklyveri?
Ja visst.
Men hade du varit beredd att slanta upp om någon följt ditt lindrigt sagt diffusa råd om väldigt fint sandpapper?
Tror inte det!
När det gäller isopropylalkohol så vet jag att att det är uttorkande, dvs de få sekunder innan det dunstar bort.
Hur lång tid tar det innan det dunstar bort om man rensar bort gegg mellan t.ex. 1:a och andra band? 2-3 sekunder?
Det lär gör mindre skada på greppbrädan än om man gör rent med "väldigt fint" sandpapper.
Jag undvek medvetet att blanda in diverse oljor i sammanhanget då det finns en uppsjö av åsikter om dessa.
Jag har en och jag förmodar att du du har en annan.
Tagga ner själv och tänk på vad du råder till innan du skriver.
Angående att använda alkohol som rengöringsmedel. Det är inte ett optimalt råd. Framförallt vad det gäller obehandlat trä. Man använder alkohol för att extrahera vatten ur trä och skinn bl.a. Det är uttorkande. Grundregel 1A är att fett löser fett. Fråga vilken skurkärring som helst. Olja är bättre att använda för att få bort "gegg" från greppbrädor. "Gegg" är oftast svett och hudavlagringar som innehåller mycket fett. Du löser upp fettfläckar med fett. Det är därför t.ex. diskmedel innehåller mycket fett. Då slipper du dessutom att smörja in greppbrädan efteråt då man redan gjort det. Skit i isopropanol på greppbrädan. Apelsinolja rengör minst lika bra. Och är BETYDLIGT snällare mot trä. Apelsinolja är mindre agressivt än citronolja men har samma rengörande och smörjande egenskaper.
Jag själv använder ett FINT (!!) sandpapper om greppbrädan är REJÄLT skitig. Vilket den sällan blir vad det gäller mig för jag tvättar alltid händerna innan jag spelar och torkar av instrumentet och greppbrädan efter att jag spelat klart. Om jag ska vara specifik så handlar det om 600 till 800-papper. Eller ännu finare om man vill det. Det finns på Järnia-butiken på Hornsgatan, på Fredells och i om inte alla så i alla fall dom flesta affärer som säljer den typen av prylar. Sen använder jag apelsinolja. Inte alkohol. Varför? Därför att fett löser fett. Det är en sanning som varit välkänd i några tusen år. Rengör och smörjer samtidigt. Perfekt. Isopropanol kan man göra ren bildelar med. Eller tonhuvuden.
Om vi tar det här från början..... Man ska inte göra någonting på ett instrument i onödan. Detsamma gäller rengöring/slipning av greppbrädor. Om man är åtminstone halvnoga med att hålla sitt instrument rent så behöver man ALDRIG använda sandpapper på greppbrädan vid rengöring men alla är inte det. Jag oljar in greppbrädan på ett instrument någon gång i halvåret om ens det och i övrigt torkar jag av instrumentet efter att ha spelat med en trasa och sen kör jag polish på lackade delar vid behov. Det räcker för att det inte ska bygga upp för mycket skit. Om det nu skulle byggts upp REJÄLT med skit på en greppbräda funkar det ypperligt att ta ett FINT (läs 600) sandpapper för att ta bort det värsta. Det innebär GIVETVIS inte att man ska slipa bort en millimeter trä från greppbrädan utan det innebär att man ska ta bort den värsta skiten och sen rengör man med olja Några få drag räcker oftast och då luckras skiten upp så att oljan kan verka bättre. Torka av överflödig olja noga efteråt. På en bandlös bas brukar jag någon gång vartannat år använda ett något grövre papper för att få bort dom värsta groparna om strängen grävt ner sig. Detta kräver en slipkloss och lite noggrannhet. Och sedan avslutar jag med ett finare papper och sen olja. Det funkar skitbra och har gjort så under dom snart 30 år som jag ägnat mig åt instrumentvård som inte enbart innefattar rengöring. Och, åter igen, om man är osäker så lämnar man in instrumentet till någon som kan. Eller så frågar man någon kunnig polare som kan visa och sen klarar man oftast av att fixa det själv nästa gång. Svårare än så är det inte.
Tagga ner.