Geddan skrev:Blir, som sagt, jobbigt att plocka bort dämpningen efter versen när man ska kötta på i refrängen
och sen sätta tillbaks den till nästa vers.
Tycker charmen, vitsen, med p-bas är ju dess geniala enkelhet - 4 strängar och två rattar.
cleant och rent och snyggt. Med kromade blänkande kåpor försvinner ju det och det blir bling-bling istället.
Och det viktigaste (för dom flesta?) är ju spelbarheten, en p-bas är ju lite av 'a one trick pony', då är det i min p-basvärld guld värt att kunna flytta position var man spelar med högern för att kunna variera ljudet/tonen lite.
Dessutom (åter i min p-basvärld) så är den bästa sweetspoten att spela precis över mickarna där det är bäst thump, attack, och Bite.
Men det viktigaste av allt är ju att alla gör som de vill med basen.
lowfreq skrev:Tycker charmen, vitsen, med p-bas är ju dess geniala enkelhet - 4 strängar och två rattar.
cleant och rent och snyggt. Med kromade blänkande kåpor försvinner ju det och det blir bling-bling istället.
Och det viktigaste (för dom flesta?) är ju spelbarheten, en p-bas är ju lite av 'a one trick pony', då är det i min p-basvärld guld värt att kunna flytta position var man spelar med högern för att kunna variera ljudet/tonen lite.
Dessutom (åter i min p-basvärld) så är den bästa sweetspoten att spela precis över mickarna där det är bäst thump, attack, och Bite.
Men det viktigaste av allt är ju att alla gör som de vill med basen.
lowfreq skrev:Tycker charmen, vitsen, med p-bas är ju dess geniala enkelhet - 4 strängar och två rattar.
cleant och rent och snyggt. Med kromade blänkande kåpor försvinner ju det och det blir bling-bling istället.
Och det viktigaste (för dom flesta?) är ju spelbarheten, en p-bas är ju lite av 'a one trick pony', då är det i min p-basvärld guld värt att kunna flytta position var man spelar med högern för att kunna variera ljudet/tonen lite.
Dessutom (åter i min p-basvärld) så är den bästa sweetspoten att spela precis över mickarna där det är bäst thump, attack, och Bite.
Det är ju så snyggt med blänkande mick-kåpa! Synd bara att den sitter precis där jag vill ha handen när jag spelar fingerspel. Vet inte hur många ggr jag skruvat på och tagit av min kåpa.
Vill man ha sin P-bas ännu enklare kopplar man bort tonkontrollen, man kan ju minska diskant på stärkaren istället.
hitman skrev:Vill man ha sin P-bas ännu enklare kopplar man bort tonkontrollen, man kan ju minska diskant på stärkaren istället.
Har lött bort tonkontrollen på min Iceman. Dels var knoben ivägen, och dels kändes den onödigt. Volymkontroll/killswitch tycker jag kan vara trevligt att ha ibland. Men oftast klarar man sig utan det också.
hitman skrev:Vill man ha sin P-bas ännu enklare kopplar man bort tonkontrollen, man kan ju minska diskant på stärkaren istället.
Har lött bort tonkontrollen på min Iceman. Dels var knoben ivägen, och dels kändes den onödigt. Volymkontroll/killswitch tycker jag kan vara trevligt att ha ibland. Men oftast klarar man sig utan det också.
Jajemän!
Låg stränghöjd och lättspelad, gott ljud. God kvalitet för prisnivån. Och vacker!
På minussidan kan väl lacken på halsen sägas, det måste jag göra någonting åt, på tok för blank och plastig. Mickkåporna sitter inte helt tight i ramen vilket gör att vibrerar och låter lite när man spelar, måste fixera dom på något sätt också.
Men väldigt nöjd!
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Viktorl skrev:Jajemän!
Låg stränghöjd och lättspelad, gott ljud. God kvalitet för prisnivån. Och vacker!
På minussidan kan väl lacken på halsen sägas, det måste jag göra någonting åt, på tok för blank och plastig. Mickkåporna sitter inte helt tight i ramen vilket gör att vibrerar och låter lite när man spelar, måste fixera dom på något sätt också.
Obas och bas. Siktar på en Stingray också. Men det blir det när det blir... Vill ha en akustisk Fender Kingman också. Och en Meatsmoke.. Och en Ampeg 810.. Och massa pedaler... Det blir dyrt det här..