Trummickar för livebruk?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Trummickar för livebruk?

Inlägg av Nick »

Lite fel kategori kanske, men jag visste inte riktigt var jag skulle skriva tråden.

Jag funderar på att köpa mickar för att kunna micka upp trummor vid livespelningar.

I första hand som är det ett komplett sett jag är ute efter. Jag vill att det ska låta ok, och inte kosta allt för mycket. Jag har inte behov av det allra bästa, men jag vill inte ha något skräp heller.

Jag tror att jag vill ha mickar för baskagge, virvel, minst 2 pukor och 2 överhäng.

Dessa två sett har jag hittat. Tankar kring dessa eller tips på något som är bättre för motsvarande peng?

http://www.thomann.de/se/akg_groovepack.htm

http://www.thomann.de/se/shure_pgdmk6xlr.htm
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Köp SM57:or till pukor och virvel, en Beta52 till baskaggen och dom där svenska kondingarna som jag aldrig kommer ihåg vad dom heter till överhäng. Dereborn? Vad heter dom? CO någonting?

Något sådant skulle jag rekommendera om det inte ska vara för dyrt men ändå bra.

//J
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Line Audio CM3 eller CM2.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

engson skrev:Line Audio CM3 eller CM2.
Där var dom! Tack.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Är shuresetet jag länkade till något att ha, eller är det bara skräp?

sm57or och beta52 vore ju trevligt, men det kostar ju en del. Vet inte om jag vill lägga ut så mycket pengar faktiskt.
Min presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tror att du kommer kunna vara riktigt nöjd med Shuemickarna.

Har sålt några sådana set och de verkar nöjda!
Beror ju lite på vilken nivå det rör sig om etc, men jag tror att du klarar dig rätt fint med dem.

Lägger mig 50 spänn under Tysken så kan jag skicka upp ett set med Norrlandsbussen från GH! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

blackparkas skrev:Jag tror att du kommer kunna vara riktigt nöjd med Shuemickarna.

Har sålt några sådana set och de verkar nöjda!
Beror ju lite på vilken nivå det rör sig om etc, men jag tror att du klarar dig rätt fint med dem.

Lägger mig 50 spänn under Tysken så kan jag skicka upp ett set med Norrlandsbussen från GH! :D
Kommer inte köpa något innan midsommar. Ska komma ihåg dig!
Min presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

I coverbandet köpte vi ett billigt set med mickar, typ JJLabs och de funkade / funkar riktigt bra om man har lite lägre krav på ljudet. Det som brukar fela i såna där kit är kaggemicken, så även för oss. Vi använde den medföljande kaggemicken till virveln och köpte en separat mick till kaggen i stället.

Hä ble köööng
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Vad tror ni om att köpa shursetet jag länkade till, och byta ut delarna så småning om?

Kommer inte att ha råd att köpa en beta 52 och sm57or inklusive fästen just nu. Är det pengar i sjön att inte spara ihop till riktiga mickar?
Min presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Vad tror ni om att köpa shursetet jag länkade till, och byta ut delarna så småning om?

Kommer inte att ha råd att köpa en beta 52 och sm57or inklusive fästen just nu. Är det pengar i sjön att inte spara ihop till riktiga mickar?
Jag tycker det men som Hellish skriver så beror ju det mycket på vad man har för krav på ljudet. Andrahandsvärdet är också lite bättre på bra mickar. Som Hellish säger så är det oftast baskaggemicken som inte alls hänger med i lågbudgetseten.

Två Line Audio CM3, fyra SM57:or och en Beta52A går på någonstans runt 7.000:- tillsammans och då ingår hållare. TROR att hållarna även ingår när man köper Line Audios-mickar. Inga sladdar dock. Det är nästan dubbelt så mycket som du tänkt lägga på mickar men då är det en mick till med i jämförelse med Shure bundlen på Thomann. Men det är fortfarande 3.000:- billigare för dessa sju mickar än vad ett stereopar KM184:or kostar och det är vad dom flesta kör som överhängsmickar..... ;)

Som referens lite då......

Lågbudget är bra men när det blir FÖR billigt ångrar man sig oftast i efterhand. Och 850 spänn för en SM57:a är egentligen löjligt billigt för hur den micken låter. 1.500 spänn för en Beta52A är också löjligt billigt.

My two cents.

//J
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Fästena jag tänke på var sånna här, för att kunna fästa mickarna på pukor/virvel.
http://www.thomann.de/se/shure_a_50_d.htm

I setet så följe det med tre sånna(eller motsvarande). Men de kanske inte är något att ha om man har sm57or? Är mickställ bättre då?

Som student har jag ju en ganska tajt budget. 4 sm57, 1 beta 52 och 2 cm3 kostar 7100 kr tillsammans. För mig är det ganska mycket pengar. Även om det är väldigt bra saker, så är det inte säker om jag kan lägga ut så mycket pengar.

Har ett gigg i början av juli då jag nog behöver trummickar. Kabel är inget problem, och överhängsmickar kan jag också låna. Så det jag egentligen behöver just nu är mickar för kagge, virvel och pukor.

Då blir det ju inte lika fasligt mycket pengar att punga ut på en gång.

Hur fäster jag bäst sm57or vid trummorna? Är det sånna fästen jag länkade till, eller finns det någon bättre lösning?

Bästa stativ för kaggemicken?

Tack för era synpunkter!
Min presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Till pukor och virvel är det nästan ännu smidigare med Beta56 och deras fästen. Riktigt bra mikar, liknar SM57 i karaktär. Behövs inga stativ!

Till kaggen köper du ett K&M, svart http://www.thomann.de/se/km_25935.htm

Allt annat är dumt :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det finns ju ett mindre set av Shurmickarna också, typ för 2900 (svenskt listpris) där overheadmickarna inte ingår, tänkte om du ville spara ännu en slant och ändå inte behövde egna overheadmickar.

PGDMK4 tror jag det paketet heter.

Men vad är det för gig ni förväntas använda dessa till?
Vi sålde ett PGDMK6 till lokala kulturskolan bla, visst, det används inte på stora scenen etc utan mer till mindre prylar och när de är ute på etc, men de verkar nöjda!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

mikkejohansson skrev:Till pukor och virvel är det nästan ännu smidigare med Beta56 och deras fästen. Riktigt bra mikar, liknar SM57 i karaktär. Behövs inga stativ!

Till kaggen köper du ett K&M, svart http://www.thomann.de/se/km_25935.htm

Allt annat är dumt :)
Tittade lite grann på beta56. De är ju tyvärr lite dyrare än sm57. Sm57 känns ju som vettiga allroundmickar att ha, funkar ju trevligt till andra saker också vid de tillfällen jag inte behöver micka upp trummor.

Beta56 känns mer som ett onetrickponny?
blackparkas skrev:Det finns ju ett mindre set av Shurmickarna också, typ för 2900 (svenskt listpris) där overheadmickarna inte ingår, tänkte om du ville spara ännu en slant och ändå inte behövde egna overheadmickar.

PGDMK4 tror jag det paketet heter.

Men vad är det för gig ni förväntas använda dessa till?
Vi sålde ett PGDMK6 till lokala kulturskolan bla, visst, det används inte på stora scenen etc utan mer till mindre prylar och när de är ute på etc, men de verkar nöjda!
Har vid ett par olika tillfällen saknat att jag inte äger några egna trummickar. Kommer att användas vid lite olika sammanhang. Lastbilsflaskspelningar på sommaren, coverbandsgigg på mindre krogar etc. Så det är ju inga stora spelningar för min del just nu, utan främst lite mindre tillställningar.

Samtidigt är det ju trevligt att ha mickar att "växa i".

Så syftet är nog "bra att ha-trummickar" till diverse olika sammanhang. Men det handlar ju inte om arenagigg precis.
Min presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Då tror jag att Shures bundles är ett bra alternativ för din del.
Ett skapligt steg upp från t.ex. JJlabs (som kanske också hade funkat iofs) men ändå inte några hutlösa priser.

Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Akta dig för JJlabs trummick-kit. De låter bedrövligt. Har använt dem till demo-inspelningar förr innan vi hade råd att köpa bättre mickar i mitt gamla band, det lät alltid skit hur man än gjorde. När vi bytte till 57:or blev det betydligt bättre.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Nackdelar fördelar med sm57 jämnfört med beta56?

Vilken är mest mångsidig? Kan vara kul med en mick som fungerar till andra saker också.
Min presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Nackdelar fördelar med sm57 jämnfört med beta56?

Vilken är mest mångsidig? Kan vara kul med en mick som fungerar till andra saker också.
Likt andra Beta-mickar är säkert 56:an lite presad. Har aldrig testat någon Beta56 men jag har testat förlagan (SM56/Unidyne 546) som egentligen i stort är samma mick som en 57:a fast med något annat chassi och inbyggd mickhållare. SM56:an är väldigt eftersökt på begmarknaden och jag skulle själv mer än gärna ha några stycken. Men det är den vanliga SM57:an som överlevt längs och det är utan underdrift den mest använda mikrofonen någonsin. Den funkar strålande till pukor, virvel, elgitarr, sång, basförstärkare och faan och hans moster. Väldigt mångsidig mikrofon. Det händer allt som ofta att jag skiter i att använda svindyra kondingmickar på sång och kör en SM57:a istället. Framförallt på rocksång är den fantastisk. Jag skulle nog personligen hellre välja en SM57:a än en Beta56 och det utan att ha testat Beta56:an men jag tror att den likt andta Beta-mickar är lite skuren i mellanregistret och något presad och det är inte helt lyckat alla gånger.
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag har ett sånnt PG-set på jobbet, helt bedrövligt... Har det och nått typ jjlabs-set och dom låter ungefär lika illa, hållarna är förvissa kanon på pg-puk/virvelmickarna. Iofs funkar dom rätt okej, men det är inget vidare kul att mixa när man kör med dom, brukar iofs alltid ha en D112 till kaggen med mig.

Jag skulle nog börja med ett billigast möjliga et sen kompletera med beggade sm57 när man har råd, PGsettet är för dyrt jämfört med vad man får.

Sennheiser E-604 är ett bra alternativ för pukorna om man vill ha clip-on. EV har några som är rätt bra, minns dock inte vad dom heter.

Sen är ju en bra kaggemick dyrt, men grymt att ha till sin bas-rigg med!
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Måste du micka upp pukorna? Jag tycker att man brukar komma långt i mindre lokaler med bara Kick, virvel och OH.
OH plockar då upp pukorna också. Alternativt låta en mikrofon ta upp två hängpukor.
Sen kan du Komplettera med fler mickar efterhand.

Är det ännu mindre lokaler kan man hoppa över OH istället, cymbalerna låter ju som fan ändå :)
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jo, jag mickar gärna upp pukorna. Men rocktrummisar som kör många pukfill, så är det trevligt att micka upp dom. Blir sånt antiklimax när pukorna inte hörs.

Beror ju på ställets storlek. Men lite större lokaler och utomhus, då vill jag ha mickar på pukorna. Bättre att kunna dra ner pukmickarna helt, än att slita sitt hår över att pukorna inte hörs alls.

Någon som har erfarenhet av Beta56 till andra instrument än trummor?

Jag lutar åt att köpa en beta52, och kanske tre virvel/puk-mickar, för att sedan komplettera med fler pukmickar och 2 CM3 senare.

Men hur fäster jag smidigast mickarna vid trummorna? Är det denna som jag länkat till förut?

Funkar den med sm57or också?
Min presentation
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:Jo, jag mickar gärna upp pukorna. Men rocktrummisar som kör många pukfill, så är det trevligt att micka upp dom. Blir sånt antiklimax när pukorna inte hörs.

Beror ju på ställets storlek. Men lite större lokaler och utomhus, då vill jag ha mickar på pukorna. Bättre att kunna dra ner pukmickarna helt, än att slita sitt hår över att pukorna inte hörs alls.

Jag lutar åt att köpa en beta52, och kanske tre virvel/puk-mickar, för att sedan komplettera med fler pukmickar och 2 CM3 senare.

Men hur fäster jag smidigast mickarna vid trummorna? Är det denna som jag länkat till förut?

Det där med att sätta mickar direkt på trummornas stommar kan straffa sig beroende lite på hur fästet är konstruerat och micken i sig. Om hållaren är dåligt vibrationsdämpad kan man få stomljud ut i mikrofonen och det är ett större problem om micken är känslig för mekaniska stötar, vilket lågbudgettjafset oftast är. Jag själv föredrar konventionella mickstativ om jag får välja om det nu inte är så att jag har full koll på hur trummickhållarna är konstruerade. Billiga mickar och hållare som inte är tillräckligt vibrationsdämpade är oftast inte en speciellt bra kombination.

K&M bomstativ (210/2) skulle jag rekommendera till pukor och virvel och en sådan här till kaggen:

http://www.thomann.de/se/km_25935.htm

Kromade stativ håller sig snygga längre när man kastar runt med dom än vad svarta stativ gör. Också någonting att fundera över om man bryr sig om hur prylarna ser ut. Annars går svart bra. ;)

MVH//Jan
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Flertalet ljus-tekniker jag snackat med är inte så glada över kromade stativ har jag förstått. Kan vara bra att veta om man vill retas lite. :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

a-row skrev:Flertalet ljus-tekniker jag snackat med är inte så glada över kromade stativ har jag förstått. Kan vara bra att veta om man vill retas lite. :)
En annan aspekt..... :lol:
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Jan Hellman skrev:
Nick skrev:Jo, jag mickar gärna upp pukorna. Men rocktrummisar som kör många pukfill, så är det trevligt att micka upp dom. Blir sånt antiklimax när pukorna inte hörs.

Det där med att sätta mickar direkt på trummornas stommar kan straffa sig beroende lite på hur fästet är konstruerat och micken i sig. Om hållaren är dåligt vibrationsdämpad kan man få stomljud ut i mikrofonen och det är ett större problem om micken är känslig för mekaniska stötar, vilket lågbudgettjafset oftast är. Jag själv föredrar konventionella mickstativ om jag får välja om det nu inte är så att jag har full koll på hur trummickhållarna är konstruerade. Billiga mickar och hållare som inte är tillräckligt vibrationsdämpade är oftast inte en speciellt bra kombination.

K&M bomstativ (210/2) skulle jag rekommendera till pukor och virvel och en sådan här till kaggen:

http://www.thomann.de/se/km_25935.htm

Kromade stativ håller sig snygga längre när man kastar runt med dom än vad svarta stativ gör. Också någonting att fundera över om man bryr sig om hur prylarna ser ut. Annars går svart bra. ;)

MVH//Jan
Tänker att det ofta brukar vara rätt trång kring trummorna, hade varit trevligt att spara lite plats. För inspelning skulle jag valt stativ, men vid livegigg(där de främst kommer att användas) hade det varit trevligt med fästen. Har dock inte råd med bättre fästen än de jag länkade till, och de verkar ju inte vara stötdämpade alls.

Angående lågbudgettjafs, det lutar åt sm57or eller beta56.

Annars föredrar jag nog svarta stativ, trots allt. Gaffan syns så tydligt på krom :P
Min presentation
Skriv svar