Trummickar för livebruk?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Nick skrev:
Jan Hellman skrev:
Nick skrev:Jo, jag mickar gärna upp pukorna. Men rocktrummisar som kör många pukfill, så är det trevligt att micka upp dom. Blir sånt antiklimax när pukorna inte hörs.

Beror ju på ställets storlek. Men lite större lokaler och utomhus, då vill jag ha mickar på pukorna. Bättre att kunna dra ner pukmickarna helt, än att slita sitt hår över att pukorna inte hörs alls.

Någon som har erfarenhet av Beta56 till andra instrument än trummor?

Jag lutar åt att köpa en beta52, och kanske tre virvel/puk-mickar, för att sedan komplettera med fler pukmickar och 2 CM3 senare.

Men hur fäster jag smidigast mickarna vid trummorna? Är det denna som jag länkat till förut?

http://www.thomann.de/se/shure_a_50_d.htm

Funkar den med sm57or också?
Det där med att sätta mickar direkt på trummornas stommar kan straffa sig beroende lite på hur fästet är konstruerat och micken i sig. Om hållaren är dåligt vibrationsdämpad kan man få stomljud ut i mikrofonen och det är ett större problem om micken är känslig för mekaniska stötar, vilket lågbudgettjafset oftast är. Jag själv föredrar konventionella mickstativ om jag får välja om det nu inte är så att jag har full koll på hur trummickhållarna är konstruerade. Billiga mickar och hållare som inte är tillräckligt vibrationsdämpade är oftast inte en speciellt bra kombination.

K&M bomstativ (210/2) skulle jag rekommendera till pukor och virvel och en sådan här till kaggen:

http://www.thomann.de/se/km_25935.htm

Kromade stativ håller sig snygga längre när man kastar runt med dom än vad svarta stativ gör. Också någonting att fundera över om man bryr sig om hur prylarna ser ut. Annars går svart bra. ;)

MVH//Jan
Tänker att det ofta brukar vara rätt trång kring trummorna, hade varit trevligt att spara lite plats. För inspelning skulle jag valt stativ, men vid livegigg(där de främst kommer att användas) hade det varit trevligt med fästen. Har dock inte råd med bättre fästen än de jag länkade till, och de verkar ju inte vara stötdämpade alls.

Angående lågbudgettjafs, det lutar åt sm57or eller beta56.

Annars föredrar jag nog svarta stativ, trots allt. Gaffan syns så tydligt på krom :P
Skit i att gaffa då!! :P :D

Jag skulle hellre satsa på SM57:or än Beta56:or personligen. 300 spänn billigare än Beta56:an och det är betydligt fler som använder SM57:or live och i studio. Vilket oftast brukar betyda någonting. Jag har ett gäng SM57:or men inte en enda Beta56:a. Allt gott.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Har bara kört Beta56:or på ett par festivalgig och de funkade bra.
Men jag tyckte inte det var någon speciellt känndes som en beta 57 med annat fäste.

Sure Beta57A har jag även använt på Virvel med gott resultat, har aldrig gjort något AB-test men känns som det blir mer diskant och aningen mindre hihat-läkage beroende på hur du riktar miken.

SM57:or funkar bra till många andra grejer också, och betydligt lättare att hitta begangat.

Vill du gå upp en nivå tycker jag att det är Sennheiser md 421 som gäller, även det en mångsidig mikrofon som funkar bra till mycket.
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

a-row skrev:Har bara kört Beta56:or på ett par festivalgig och de funkade bra.
Men jag tyckte inte det var någon speciellt känndes som en beta 57 med annat fäste.

Sure Beta57A har jag även använt på Virvel med gott resultat, har aldrig gjort något AB-test men känns som det blir mer diskant och aningen mindre hihat-läkage beroende på hur du riktar miken.

SM57:or funkar bra till många andra grejer också, och betydligt lättare att hitta begangat.

Vill du gå upp en nivå tycker jag att det är Sennheiser md 421 som gäller, även det en mångsidig mikrofon som funkar bra till mycket.
+1. Kör över lag 421:or på pukor i studion fast SM57 på virveln över och under.

Och vill man ha världens bästa hihat-mick så ska man kolla på EV RE20. Fast den kostar lika mycket som fem SM57:or..... :lol:
Skriv svar