Panik - borde jag beställt en J-hals istället?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Panik - borde jag beställt en J-hals istället?

Inlägg av shadewind »

Beställde lite delar från Warmoth som jag tidigare skrev i en annan tråd. Har aldrig riktigt funderat över det där med halsar då helt enkelt spelat på P-hals efter jag spelat P-bas. Så jag beställde en P-hals helt enkelt.

Nu så var det ett band och spelade in i min studio i helgen och då hade bassisten med sig en Squier VM Jazz (den blåa) som han lämnade kvar här tills han kan åka och hämta den. Jag har ju provat Jazz-basar förut men aldrig riktigt tänkt på skillnaden men nu så satte jag mig ned och jämförde känslan och fan om jag inte spontant tyckte att J-halsen var lite skönare, i alla fall när man lite avslappnat ska trycka ned första band på E-strängen när man greppar runt halsen. Det som är lite jobbigt till en början är att strängarna sitter så tätt att om man trycker slarvigt/rockenrolligt så tar man i de intilliggande strängarna ganska duktigt. Men spelar man med basen ganska lågt så känns det lite mer avslappnat när man håller på bland de låga banden.

Då får jag ju lite panik... borde jag beställt en J-hals istället och vänja mig vid strängspacingen och njuta av en smala halsbredden? Eller borde jag bara skärpa mig och köra på det som jag är van vid och sluta fundera? Det är ju inte så att jag har någon stark övertygelse åt varken det ena eller det andra hållet.

Man kan nog krångla och betala en "restock fee" eller "order change fee" men det bästa vore nog om någon övertygade mig om att P-hals är det enda rätta. Hatar när man kommer på sånt här i efterhand...
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+

Inlägg av Viktorl »

P-hals är det enda rätta. Så.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har en P Deluxe med J-hals, kanon ibland!
Väldigt lättspelat jämfört med P-halsen!
I längden vinner dock den något bredare P-halsen.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Äsch då. Det är bara en vanesak.
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

macahan skrev:Äsch då. Det är bara en vanesak.
Det är väl så, antar jag. Det är bara att när man lägger ned en massa pengar på att bygga från delar så vill man ju att allting ska vara rätt. Nu ser jag också att sadelbredden på Warmoths P-halsar är 1 11/16" istället för 1 5/8" som på min Highway One som jag är van vid =/
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Beställ inte om. Det hade varit en grej om det var en bas för 30.000:- du hade beställt, men nu tycker jag inte att du ska krångla med det, även om det är mycket pengar ändå. Du kommer säkert trivas med P-halsen, och i värsta fall kan du väl bara köpa en ny hals och sälja P-halsen. Eller ha den kvar, så kan du byta efter humör ;-)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
shadewind
Medlem+

Inlägg av shadewind »

Indigo skrev:Beställ inte om. Det hade varit en grej om det var en bas för 30.000:- du hade beställt, men nu tycker jag inte att du ska krångla med det, även om det är mycket pengar ändå. Du kommer säkert trivas med P-halsen, och i värsta fall kan du väl bara köpa en ny hals och sälja P-halsen. Eller ha den kvar, så kan du byta efter humör ;-)
Ja, du har alldeles rätt. Dessutom märkte jag att det är skönare att spela fort, hårt, och slarvigt på en p-hals, något som inte kändes lika bra på J-halsen.
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

shadewind skrev:
macahan skrev:Äsch då. Det är bara en vanesak.
Det är väl så, antar jag. Det är bara att när man lägger ned en massa pengar på att bygga från delar så vill man ju att allting ska vara rätt. Nu ser jag också att sadelbredden på Warmoths P-halsar är 1 11/16" istället för 1 5/8" som på min Highway One som jag är van vid =/
Så skillnaden i sadelbredden är en sextondels tum? Det låter inte mycket tycker jag! Det blir nog finemang.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Ja.
Du borde ha beställt en Jazz-hals.
:)

...imo....
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem

Inlägg av basnalle »

Själv gillar jag lättspelade halsar men har svårt för smalheten som många jazz-halsar har, framförallt en del gamla 60-talare. Känns som att fingrarna inte har ngnstans att ta vägen. Men det jag märkt mest är att själva halsprofilen är mer avgörande än bredden för att halsen ska kännas skön. Har spelat på andra jazz-halsar som vart ganska smala men där profilen känts lagom smidig utan att kännas för liten eller för klumpig. Samma sak med p-halsar. Du beställde ju med slim taper och förmodligen har dom tänkt till på Warmoth och snidat fram en profil som säkert känns smidig att spela på, kanske som med jazzen du prövat och samtidigt med P-bas-bredd som du e van med.

Hals-profilen på 5an jag köpt från Warmoth verkar va riktigt skön. Är inte klar med bygget så därför inte testat med strängar än.

Med en bra justering och kanske filande på sadeln för att få den stränghöjd du vill ha så tror jag den halsen du köpt kommer bli kanon.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Jag föredrar J-hals framför P-hals alla dagar i veckan. Men man tycker ju om olika saker. Är du van vid P-hals så fortsätt med det, krångla inte till det.
/Linus
Skriv svar