Mikrofon tips
-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: tor 05 jan 2012, 01:49
Mikrofon tips
Vill ha lite tips på en mikrofin som kan användas till en basförstärkare. Jag har en sm57:a finns det någon annan som kan passa bättre till bas för 700-1000 kr?
-
- Medlem
- Inlägg: 417
- Blev medlem: tis 23 okt 2007, 20:02
Vid den bästa basinspelningen jag gjort var förstärkaren uppmickad med en SM58 snett riktad mot konen samt en baskaggemick bakom förstärkaren. Jävlar vad tryck det blev!
Så om du har en förstärkare som är lite öppen där bak; köp en basskaggemick och använt tillsammans med sm57.
Så om du har en förstärkare som är lite öppen där bak; köp en basskaggemick och använt tillsammans med sm57.
ESP Custom Jazz
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
ESP Jazz 400 series
Fender MiM Jazz
Sadowsky Preamp
Vrålstärkare: Mesa Dual Caliber 5.
- Spurs
- Medlem
- Inlägg: 78
- Blev medlem: mån 30 jan 2012, 16:14
- Ort: Sandviken
För 700-1000 kr finns det inte i mitt tycke någon mikrofon som skulle kunna vara bättre än SM57 till inspelning av gitarr/bas förstärkare.
Har för mig att en Red Hot Chilli Pepper skiva (ev. californication) är inspelad med enbart SM57:or
SM57 grymt hållbar och otroligt bra återgivining för vettig peng, köp en till sån
Har för mig att en Red Hot Chilli Pepper skiva (ev. californication) är inspelad med enbart SM57:or
SM57 grymt hållbar och otroligt bra återgivining för vettig peng, köp en till sån

-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: tor 05 jan 2012, 01:49
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Stormembrans kondensatormikrofon från typ ADK, Studio Projects, sE Electronics eller liknande brukar funkar utmärkt så länge man inte kör allt på 11.
Har ni något att sjunga i sedan också.
Har ni något att sjunga i sedan också.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Bille_bas
- Medlem
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:40
- Ort: Borås
Jag kar kört med Beta57 och line dom sista gångerna vilet funkat kanon. dom är inte så dyra hellr och funkar även bra till virvel. SM7b är ett dyrare men bra komlement med.
Undvik använda samma mick till baskagge och bas på samma inspelning.
Då det blir samma frekvensprofil på två saker som ska slåss i samma härad kan dom slå ut varandra och bli svårmixade.
Undvik använda samma mick till baskagge och bas på samma inspelning.
Då det blir samma frekvensprofil på två saker som ska slåss i samma härad kan dom slå ut varandra och bli svårmixade.
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Det där är faktiskt ett väldigt bra tips rent generellt. Skapa separation mellan ljudkällor inom samma frekvensområde och där kan mickval verkligen spela in. Samma om man ska ha två elgitarrer i samma ljudbild. Blir mer lättmixat/bättre separation om det inte är samma gitarr/förstärkare som spelar båda spåren.Bille_bas skrev:Jag kar kört med Beta57 och line dom sista gångerna vilet funkat kanon. dom är inte så dyra hellr och funkar även bra till virvel. SM7b är ett dyrare men bra komlement med.
Undvik använda samma mick till baskagge och bas på samma inspelning.
Då det blir samma frekvensprofil på två saker som ska slåss i samma härad kan dom slå ut varandra och bli svårmixade.
-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: tor 05 jan 2012, 01:49
-
- Medlem
- Inlägg: 80
- Blev medlem: tor 05 jan 2012, 01:49
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
Vad är det för musikstil det handlar om?richard.lang skrev:Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Annars håller jag med Dereborn.
Favvobaskaggemicken för min del om man vill ha någonting som funkar till det mesta är Shure Beta52A. Den låter fläskigt och gött och jag har använt den till både uptempolåtar och ballader i dom flesta genrer. Ska det vara stenkrossmusik är Audio-Technica ATM25 en väldigt trevlig mikrofon. Klassiker i hårda kretsar men är även bra på mycket annat. Annars är Beyerdynamic M 88 TG en väldigt trevlig baskaggemick och även den är strålande till mycket annat. Väldigt bra och allround mikrofon. Det finns väldigt många bra mickar och det beror lite vad man ska använda dom till för typ av musik men detta är mina favoriter.
Men tipset att använda en annan mick till bastrumma än till basförstärkare är ett gott råd av många orsaker. Man kan få bättre separation mellan basen och bastrumman......
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Som Dereborn sa. Basmicken till bastrumma. Stormembrans kondensatormick på basstärkaren, om det fungerar med ljudnivåerna. Annars vanlig dynamisk plus en DI.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Bille_bas
- Medlem
- Inlägg: 146
- Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:40
- Ort: Borås
Jan Hellman skrev:Vad är det för musikstil det handlar om?richard.lang skrev:Tack för tipsen!
Vad är era tips om man bara har en baskagge mic och ska spela in kagge och elbas med den?
Annars håller jag med Dereborn.
Favvobaskaggemicken för min del om man vill ha någonting som funkar till det mesta är Shure Beta52A. Den låter fläskigt och gött och jag har använt den till både uptempolåtar och ballader i dom flesta genrer. Ska det vara stenkrossmusik är Audio-Technica ATM25 en väldigt trevlig mikrofon. Klassiker i hårda kretsar men är även bra på mycket annat. Annars är Beyerdynamic M 88 TG en väldigt trevlig baskaggemick och även den är strålande till mycket annat. Väldigt bra och allround mikrofon. Det finns väldigt många bra mickar och det beror lite vad man ska använda dom till för typ av musik men detta är mina favoriter.
Men tipset att använda en annan mick till bastrumma än till basförstärkare är ett gott råd av många orsaker. Man kan få bättre separation mellan basen och bastrumman......
Beta52a på 18" golvpuka = ett extremt leende varje gång gaten öppnar.
www.egonaut.se
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
Sandberg California PM Custom
Space Ultra P
Ibanez Roadstar -87
Mesa Boogie 400+
Peavey 810 TX
Peavey Mk VI
Mesa Boogie 1516 Road Ready
- Walka
- Kontot är inaktiverat
- Inlägg: 1129
- Blev medlem: tor 12 jun 2008, 12:51
- Ort: Borås
Av någon outgrundlig anledning gillar jag också D112 på bas. *skämskudde*
Inte på något annat dock.
Inte på något annat dock.
Medlemspresentation
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Usch!Walka skrev:Av någon outgrundlig anledning gillar jag också D112 på bas. *skämskudde*
Inte på något annat dock.

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- derin38
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: ons 26 okt 2011, 13:26
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Aj fan, då har man gjort fel i 70 år.derin38 skrev:Hej.
Har hört att man inte ska använda kondensator mikrofoner när man spelar in med förstärkare. Men eftersom jag tänkte köpa ny mic och använda den till att spela in bas, tal och eventuellt lite sång: ska jag välja Shure SM57 eller en SE X1?
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- derin38
- Medlem
- Inlägg: 18
- Blev medlem: ons 26 okt 2011, 13:26
Möljigen ska man vara lite försiktig med bandmikrofoner vid riktigt starka volymer och/eller låga frekvenser.
Konding eller dynamisk?
Ja, frågan är nog mest vad du ska ha den till, och hur du vill att det ska låta!
En 57 låter ju ganska annorlunda mot en stormembranskonding.
Ibland "bättre"ibland "sämre".
Konding eller dynamisk?
Ja, frågan är nog mest vad du ska ha den till, och hur du vill att det ska låta!
En 57 låter ju ganska annorlunda mot en stormembranskonding.
Ibland "bättre"ibland "sämre".
- joachime
- Medlem++
- Inlägg: 2663
- Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
- Ort: Stockholm
Grovt generaliserat kan man säga att kondingmickar är känsligare för starka ljudtryck än dynamiska. Det som brukar hända vid för starka ljudtryck är att förstärkaren i kondingmicken distar och det låter sällan särskilt roligt.
Man kan få en hint om vad mikrofonen klarar av genom att studera specarna. Max SPL är det man är intresserad av. Vissa anger vid 1 % THD, andra vid 0,5 % vilket borde ge en differens på runt tre decibel.
Dynamiska mikrofoner har ingen känslig elektronik och tål därför höga ljudtryck. Det är dock inte säkert att mikronförstärkaren den är inkopplad i gör det. Vissa preampar distar redan på ingången, vid höga nivåer. Brukar gå att lösa genom att sätta ett dämprör mellan mikrofon och förstärkare.
Bandmikrofoner klarar också höga ljudtryck, men är känsliga för luftströmmar. Så tar för vana att sätta ett puffskydd framför när du mickar en förstärkare eller en trumma.
Man kan få en hint om vad mikrofonen klarar av genom att studera specarna. Max SPL är det man är intresserad av. Vissa anger vid 1 % THD, andra vid 0,5 % vilket borde ge en differens på runt tre decibel.
Dynamiska mikrofoner har ingen känslig elektronik och tål därför höga ljudtryck. Det är dock inte säkert att mikronförstärkaren den är inkopplad i gör det. Vissa preampar distar redan på ingången, vid höga nivåer. Brukar gå att lösa genom att sätta ett dämprör mellan mikrofon och förstärkare.
Bandmikrofoner klarar också höga ljudtryck, men är känsliga för luftströmmar. Så tar för vana att sätta ett puffskydd framför när du mickar en förstärkare eller en trumma.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden