Jag har en sån här goding i källaren: (den övre, SPB102)
http://www.westone.info/spectrum2bass.html
Men den mår inte helt hundra. När jag vrider på tonkontrollen så funkar den likadant som volymkontrollen. Det går från ljud till inget ljud. Är det micken eller poten som gett upp?
Trasig? Westone-mick
- jisac
- VIP medlem
- B-Å Åhs
- Medlem++
- jisac
- VIP medlem
- Smygbas
- Medlem+
- jisac
- VIP medlem
Perfekt...jag gräver hos farbror Seymour. Tackar!Smygbas skrev:Det där var inte lätt att se... Har den en P-mick endast? Leta i så fall upp ett lödningsschema på seymourduncans hemsida, och jämför med ditt om du kan. Det låter som att tonpoten är felkopplad, ja. Typ att jacket är kopplat till tonpotten, det ska vara kopplat till volymen.
- inber
- VIP medlem
Vad jag kan se av din ganska dassiga bild så är benen på kondensatorn i kontakt med varandra. Hopsnurrade, typ.
Kondensatorer leder diskant, men inte bas, om man uttrycker sig populärt. Kondingens funktion är att leda ner diskant till jord (dvs ta bort den). Om kondensatorn är kortsluten så kommer ALL signal att ledas ner till jord när du vrider på tonpotten.
Det blir tyst.
Det borde alltså bli precis så som du beskriver.
Börja med att kolla kondensatorn innan du plockar isär hela basen. För basen har väl funkat tidigare?
Om det inte är felkopplat så är kondingen den mest troliga felkällan.
Alla komponenter dör förr eller senare om man värmer frenetiskt på dem med en lödkolv. Så kondingen kan ju iofs vara rätt kopplad, men helt sönderbränd, av någon klantskalle...
Kondensatorer leder diskant, men inte bas, om man uttrycker sig populärt. Kondingens funktion är att leda ner diskant till jord (dvs ta bort den). Om kondensatorn är kortsluten så kommer ALL signal att ledas ner till jord när du vrider på tonpotten.
Det blir tyst.
Det borde alltså bli precis så som du beskriver.
Börja med att kolla kondensatorn innan du plockar isär hela basen. För basen har väl funkat tidigare?
Om det inte är felkopplat så är kondingen den mest troliga felkällan.
Alla komponenter dör förr eller senare om man värmer frenetiskt på dem med en lödkolv. Så kondingen kan ju iofs vara rätt kopplad, men helt sönderbränd, av någon klantskalle...
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...