Fasfel????
-
- Medlem++
Fasfel????
Bytte pottar på min jazzbas(CTS 500) lödde enligt SD schema men när bägge mickarna är på fullt låter det minst sagt ynkligt! Mickarna är: Stallmick Fender original 76a halsmicken är nån SD. Jag trodde jag var bra på det här.... Vad har gått snett nån?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,YAMAHA,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.AMPEG
- inber
- VIP medlem
Du vet ju redan vad det troligaste felet är (fasfel). Varför inte bara byta plats på kablarna från den ena micken?
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- inber
- VIP medlem
Eller så snurrar du en av mickarna 180 grader (om längden på kablarna räcker). Borde bli samma sak.elmelino skrev:Ja jag får väl göra det.....
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem++
- BB3000S
- VIP medlem
Welcome to the great Jazz Bass sound!elmelino skrev:Märkte när jag testade i stärkaren att det försvinner rätt mycket botten när jag har bägge mickarna på fullt (kommer tillbaka om jag backar stallmicken litegrann??)

Det kan ju iofs vara nåt skumt, men det låter för mig som att du beskriver det lite scoopade ljud man får med båda mickarna på fullt. Mycket botten ska det inte försvinna, men det blir en klart annan karaktär med aaaaningen mindre tryck med båda mickarna på fullt jmf med om man drar av den ena en liten aning. Kanske nån impedanshistoria, vad vet jag? Min gissning (som är värd lika mycket som den kostar) är att det är precis som det ska vara.
PS. Om du dessutom har halsmicken ganska nära strängarna relativt stallmicken förstärks nog fenomenet. Samma åt andra hållet, har man stallmicken en bra bit närmare strängarna än halsmicken kan även stallmicken få en upplevd boost när man rullar av halsmicken en aning.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
-
- Medlem++